Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling  (läst 7348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« skrivet: 19 april 2011, 00:14:24 »
Hej allihopa,

håller på att hjälpa en kompis med hans vp som inte går så bra. Tacksam för er hjälp med bollande av idéer och uppslag. Tänkte inte beskriva hela frågeställningen nu (därav rubriken), men en kort sammanfattning:

Problemet är att Larm HP löser titt som tätt. Vi har inte identifierat i vilket driftläge som hp löser, dvs om det är under vv-körning eller värmekörning eller när den växlar. Föreslog för kompisen att han skulle stå och häcka framför displayen ett halvt dygn för att kolla när det händer, men han är inte riktigt lika vp-nördig som jag...

Huset är ett nybyggt (för ett par år sen) trefamiljshus. Det vill säga det är tre helt fristående hus men som sitter ihop. Radhus alltså. Det enda de delar förutom väggarna emellan husen är värmepumpen. Denna är en Thermia Diplomat 16 vars interna cp kör värmebäraren i en enda fram- och returstam som går genom alla tre kåkarna och tillbaka. Respektive kåk har sedan sitt eget avstick, på vilket det sitter en cp. Avsticket blir sedan till en stigarstam som går till 3 seriekopplade golvvärmefördelare, från vilka det avgår ett flertal golvvärmeslingor med motortermostater. Tror vi kan ha en ganska intressant diskussion om det här upplägget, men det tänkte jag hålla på till lite senare...

Min trestegsraket för problemlösning i det här läget är:
1. Optimera vv-produktionen.
2. Ta dit en installatör med manometerrigg för att säkerställa att det inte är fel på pressostater eller i köldmediekrets/värmeväxlare mm.
3. Ta tag i värmebärarkretsen (misstänker flödesrelaterade problem i denna)

Nu undrar ni förstås över punkt 1. Jo så här är det, det lättast identifierade problemet var att vp-n duttar med vv-körningar och att saker och ting verkar konstiga. Jag börjar med att beskriva vv-upplägget:

Vp är alltså en Diplomat med inbyggd sling-vvb, dessutom är anläggningen expanderad med en MBH300 fristående slingberedare. Nu till det spännande, nämligen VVC-kopplingen. VV-systemet till husen är alltså VVC, och cirkulationen går igenom bägge beredarna. Alltså, VVC-returen som kommer från husen går via VVC-cirkpumpen in på "baksidan" av ventilröret, nedanför backventilen, och därefter ner i den inbyggda beredarens KVin-koppling. Cirkulationen går sedan vidare ut genom inbyggda beredarens VVut-koppling genom en slang till MBHns KVin-koppling. Från MBHns VVut-koppling går varmvattnet iväg till huset. Hänger alla med så långt? VVC-cirkulationen går alltså botten-topp-botten-topp genom de båda beredarna. När det tappas varmvatten uppe i huset fylls denna vvc-krets på genom att kallvatten kommer in genom ventilrörets backventil. Personligen tycker jag detta verkar tokigt, skiktningen i beredarna måste ju bli helt förstörd. Det normala vid vvc är väl att koppla vvc-returen till en blandningsventils kallvatteningång, och att beredarens VVut-rör kopplas till blandningsventilens varmvatteningång? På så sätt cirkulerar ju varmvattnet bara i rören, och varmvatten tas från beredarens toppskikt i långsam takt för att ersätta värmeförlusten i vvc-kretsen?

Och hur funkar vv-driften då undrar ni? Dåligt. Den går in ofta och duttar, kör vv-produktion i några minuter på sin höjd. Framledningstemperaturen når på bara 20-30 sekunder ungefär 55-57 grader och returen 48-49 grader. Temperaturen i servicemenyn under varmvattenstart höjs efter en vv-körning från starttemperaturen 40° till ca 43°. "Varmvattentank"-symbolen på displayen blir aldrig fylld.

Jag borde ju kunna få till längre vv-körningar genom att justera ner starttemperaturen i servicemenyn, samtidigt känner jag att det är ett fundamentalt fel i den här vvc-konstruktionen. Vad säger ni? Är det en inställningsfråga eller är det bara att koppla om?

Puh, nu blev jag skrivtrött. Nöjer mig dit så länge. Tacksam för input!

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #1 skrivet: 19 april 2011, 09:17:05 »
Tjena labold
Vet du om det är en tws om du nu pratar om och hur gammal är vp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #2 skrivet: 19 april 2011, 14:40:26 »
För att värmeförlusterna i VVC ska kunna ersättas måste VVC gå via en VVB, annars går ju inte cirkulationen via nån värmning.
Men bästa sättet att ordna VVC är via en extern el-VVB som sitter efter VP:ns VVB.
I detta fallet kan man kanske sätta en elpatron i MBH och låta VVC:n endast gå via MBH?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #3 skrivet: 19 april 2011, 17:43:41 »
För att värmeförlusterna i VVC ska kunna ersättas måste VVC gå via en VVB, annars går ju inte cirkulationen via nån värmning.
Men bästa sättet att ordna VVC är via en extern el-VVB som sitter efter VP:ns VVB.
I detta fallet kan man kanske sätta en elpatron i MBH och låta VVC:n endast gå via MBH?
Hej Carl tror du missförstår mig, eller så är det jag som uttrycker mig skumt. Ska göra en skiss ikväll. /L
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #4 skrivet: 20 april 2011, 08:57:20 »
Hej igen, här kommer utlovad skiss. Tanken med det andra upplägget är alltså att vvc bara cirkulerar i rören, och att blandningsventilen blandar i vatten från vvb bara när temperaturen i vvc-kretsen sjunker. På så sätt kan man medelst en ganska enkel omkoppling och en blandningsventil skapa skiktning och få bättre vv-körningar tänker jag. Bägge vvbarna är TWS, alltså slingberedare.

Har delvis snott upplägget från figur 4 på sid 39 i följande blandningsventilsbroschyr:
http://infoweb.esbe.se/files/51980/Katalogdel_Termo_SE_99500290_A2.pdf

Samtidigt är det inte säkert att det är intressant att koppla om så här. Jag är alltså intresserad både av feedback på omkopplingsförslaget men också på hur man skulle kunna inställningsmässigt förbättra nuvarande system.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #5 skrivet: 20 april 2011, 09:42:21 »
OK, då är jag med.
Den enda funderingen som återstår är hur VP:n känner av temperaturen i MBH?
Med dagens koppling så cirkulerar vattnet mellan tankarna så de har i princip samma temp.
Med den nya kopplingen så kan vattentemparaturen skilja en del mellan VVB:arna.
Vilken av VVB:arna ska styra VV-laddningen?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #6 skrivet: 20 april 2011, 10:08:07 »
Nåt som kanske skulle funka bättre vore väl att vända flödet genom beredarna, så att VVC-returen och KV går in i botten av MBH, och från toppen av denna till till KV-in i VP:ns beredare, och att man matar tappställena från VP:ns VVB?

Då skulle alltid det varmaste vattnet cirkulera ut till tappställena, VP:n skulle mäta korrekt, och den lite svalare VVC-returen skulle användas som förvärming som långsamt fyller MBH:n med varmt vatten.

Den kommer säkert inte att gå jättebra även med detta, men kanske bättre.

Man skulle även kunna sätta en elektriskt termostat som styr VVC-pumpen så att man inte har konstant flöde och därmed sabbar skiktning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #7 skrivet: 20 april 2011, 18:32:12 »
Hej,
Vet inte om de kopplat enl Thermias systemlösningar eller byggt på eget vis. Om de följt Thermia, så ska de ha köpt ett Extender-kit. (Tror jag det heter) Då byter man T-röret ovanpå vvb, där framledningen går in i TWS slingan och upp till exp kärlet, mot en vinkel så att FL går ut från VP och till MBH först. Returen från MBH ska sedan in i toppen på den inbyggda vvb:n, där vi precis demonterade ett T-rör. Returen från denna går sedan tillbaka till kondensorn.
Om den inte ger tillräckligt med vv utan bryter på RP så kan det vara så att det är dags att spola TWS-slingorna. Kan nog bli mycket motstånd i dessa då de är 2. Det resulterar ju i förtidigt RP-stopp.
Eftersom den dessutom löser på HP ibland så kan det vara luft...
Vad det gäller VVC är jag osäker på detta, ska kolla på Thermias systemlösningar imon om ja kommer ihåg det.
 
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2011, 22:37:24 »
Efter några timmar framför den aktuella vp-n så har jag nu kommit framåt! Började med att köra vp-n manuellt ett antal gånger både mot vvb-erna och mot huset. Mot huset går det helt OK, alla termostater står fullt öppna nu för felsöknings skull. Det är mot vvb-erna som det är problem, och den bröt ett par gånger på högtryck efter bara ett par minuters gång. Upptäckte sen genom ett flertal vv-körningar med olika hastighet inställd på vb-cp att ett tillräckligt högt flöde gjorde att den inte bryter på HP. Satte sedan pumpen på auto och kollade när den körde. Då bröt den på HP igen efter ett par minuter. Testade en gång till och kollade i manuellt test-menyn samtidigt som den gick på auto, och noterade då till min förvåning att vb-cp gick på 25% hastighet, och vp bröt igen på HP. Tstade några gånger till och samma sak hela tiden. SÅ nu tror jag att jag hittat en del av problemet:

Den här Diplomaten verkar ha någon slags snik-Optimum-styrning. På min egen Duo Optimum kan jag ställa vilken cp-hastighet som cp ska starta med när kompressorn går igång, därefter börjar den justera automatiskt för att upprätthålla 8 graders diff. På den här verkar cp starta på lägsta hastighet för att sedan med viss tröghet över några minuter öka hastigheten för att hitta rätt diff, och under den perioden av lågt flöde har inte de 16 kW någonstans att ta vägen, så HP löser! Det verkar inte finnas något menyalternativ någonstans för att ställa starthastigheten på cp... Provade då att stänga av Optimumfunktionen och köra cp konstant på 100% hastighet, och det har helt fått problemen att försvinna. Inte ett högtryckslarm på flera dagar, pumpen går längre mot vvb innan driftspressostaten löser.

Mao har jag kommit fram till att det är ett flödesproblem vilket ju iofs var ganska väntat. Ett sätt nu vore alltså att bara panga på med 100% hastighet på CP, men det känns som att det bara är att spackla över grundproblemet, med många fina drivströmspengar lagda på cirkpumpen. Nästa steg blir då förstås att se om något i TWS-slingorna orsakar högt motstånd, exempelvis luft. Eller så är det bara så att långa slingor i kombination med mindre smart styrning av cp-n samt vp-ns höga effekt skapar en ohållbar situation. Några förslag på lösning?

Jag är också ganska övertygad om att den ovan nämnda VVC-kopplingen finns med i bilden. TWS är ju skapat för att skapa bättre skiktning och därmed optimera temperaturgradienten mellan slingvatten och vv i hela vvbs höjd. Det jämnvarma vattnet i vvb-arna gör troligen så att slingvattnet inte kyls som det ska, vilket ger en hög returtemperatur. Speciellt vid upptoppningar av vvb så kommer det vara problem, eftersom det då står ljummet vatten längs hela TWS-slingans längd, jfr med om skiktningen fanns där, då skulle ju slutdelen av TWS-slingan stå i kallare vatten. Tankar om detta?

Planen kvarstår alltså. Optimera vv-produktionen vilket som det nu verkar kommer ta hand om HP-problemen. Sen blir det till att kolla hur pumpen går mot huset, men detta återkommer jag till senare.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2011, 22:49:40 »
Går det inte ställa nått minvärde för varvtalet på cirkpumpen?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2011, 10:09:49 »
Går det inte ställa nått minvärde för varvtalet på cirkpumpen?

Nej jag hittar inget sånt menyalternativ. Auto eller fasta värden är det enda som finns. Ska testa att ställa om systemgrundläget från VLopt till bara VL och se om det trollar fram fler menyer...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2011, 13:47:36 »
Fast under vv-körning så kör den inte 8 gr diff.
Då strävar den efter att få FL 55 ºC, därför reducerar den hastigheten.
Kke är en installation som inte är så prövad hos Thermia detta. Om den följer deras systemlösning vill säga.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2011, 19:40:31 »
Fast under vv-körning så kör den inte 8 gr diff.
Då strävar den efter att få FL 55 ºC, därför reducerar den hastigheten.
Kke är en installation som inte är så prövad hos Thermia detta. Om den följer deras systemlösning vill säga.

Jo just det, har för mig att min Duo Optimum ska jobba på minimiflöde upp till 50 i framledning, sen sträva efter 8 diff mellan 50 och 55 i FL, sen över 55 så kör den maxflöde. Men är du säker på att alla pumpar med Optimum jobbar så? Hursomhelst verkar problemet vara det jag skrev, alltså att med det stora motståndet i just den här installationen så blir startflödet så lågt att FL stiger mycket fort, så fort att CP inte hinner varva upp innan HP löser... Därför, om man kunde på något sätt få den att starta på ett högre varvtal så kanske problemet vore ur världen?

Den följer Thermias Connector-lösning (förutom att vvc blandar tankarna förstås), dvs framledningen går först till MBH och sen till intern-VVB-n. Men frågan är hur man kan lösa det? Om man inte kan mjukvarumässigt tvinga cp att starta på högre varv, så återstår att minska motståndet. Utesluta luft förstås, men det sitter automatiska avluftare Spirotech på FL-slingan till vvb-erna så jag tror inte det är det. Men hur ska jag minska motståndet i slingorna annars? Det går väl knappast? Parallellkoppla de två TWS-slingorna? Jag tror fortfarande att det gäller att få bort vvc-cirkulationen från tankarna för att säkerställa bra kylning av slingvattnet.

Tack igen för ritningarna förresten!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Thermia Diplomat med problem - del 1: VVC-koppling
« Svar #13 skrivet: 08 maj 2011, 20:05:50 »
Är inte säker på styren från början, men det har varit  så bra länge iaf.

Hur gammal är pumpen?
Finns ju nyare kort ni kan sätta i maskinen, där du har fler justerningsmöjligheter.
Luft i TWS slingorna är ett problem. Hjälper inte att lufta traditionellt när det väl hamnat där. Enda sättet är att spola dem bakvägen med vatten. Spola i en hink/vask så kommer det se ut som mjölk innan det kommer små bubblor till helt klart vatten...
Och eftersom det ligger två slingor i serie så blir det nog rätt trögt om båda är fulla med luft.

VVC ska de nog försöka köra på en elberedare efter de andra två.

Hoppas det löser sig!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal