Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Är det egentligen så klokt att dimensionera för att helt undvika tillsats el?  (läst 2207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
Jag har provat att ha hus med värmepumpar som klarat huset helt utan tillsats. I de fall det fungerat bra har jag antingen haft en acckumulator (100-200 liter) i serie med framledningen till elementen eller kört med en stor accumulator tank (1000 liter) och fast kondensering. I båda fallen har det fungerat bra med drifttiderna, dvs inte för många start och stopp.

Det finns flera som förespråkar att man alltid skall välja en större värmepump och jag tycker man nog skall tänka till två gånger innan man gör det. Om man har liten vattenvolym i systemet och inte har någon buffert tank blir driftförhållandena tex runt 0 - graders ute temperatur dåliga med täta start och stopp vilket sliter på kompressorn.

Tag ett exempel med en 8 kW värmepump och ett hus där energi behovet när vi är över 0 grader ligger runt 1-2 kw. Pumpen behöver då 7,5 eller 15 minuter för att tillgodose hela behovet. Om man inte har någon volymbuffert som jämnar ut får man använda startfördröjning och eventuellt få ojämn temperatur inne. Det blir ännu värre när ute temperaturen stiger ytterliggare.

Har sett ett par exempel på installationer där det varit stora värmepumpar utan volymtankar som haft väldigt många startet per år typ 80 per dygn vilket borde korta systemets livslängd rejält.

Det vore kul att höra andras erfarenhet av hur det fungerar och hur stor variation ni brukar ha mellan start och stopp temp på vattnet till elementen mm. Man kan ju öka differensen men då blir komforten lidande. Hur löser ni andra det här, är det något klurigt jag missat? (Avser inte vartalsreglerade pumpar)

För att summera, jag tror det är viktigt att man inte bara väljer den största VP'n utan räknar på ett system för att även få optimala driftförhållanden större delen av året när det inte bara är typ -25 grader ute.

Göran

GöranW

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3259
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
Jag har ökat till 100gradminuter  från orginal 60 gradminuter . VP 1225-8 med pumpeffekt på c:a 2kW. I mars med en medeltemp på 1,8 ºC har jag 20 starter/dygn. Volym i systemet (som inte har någon volymtank) är inte 160l som det bör vara utan endast 80l.
Systemet byggdes underdimensionerat c:a 65% effekttäckning och krävde tillskott vid -3 ºC men med komplettering av isolering har situationen bättrats till, tror jag, 75%.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh    2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh
2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh
2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15220
Har kört min vp sen nån gång i oktober Sist jag kollade för nån dag sen hade den gått 2060 timmar hade 1752 starter tror det mesta jag sett är 15 starter per dygn klarar mej utan tillskott till minus 18-19 grader men ska isolera lite till så då ska det nog klara lite till. Har ingen aning om vatten volym men har en oisolerad volymtank på 175 liter. Skulle nog ha några hundra drifttimmar mera på vp egentligen för jag eldade när det var som kallast fast vv har vp stått för hela tiden. Tror det är klokt att dimensionera att klara sig utan eller i alla fall nästan utan eltillskott tror att jag ett normalt år inte kommer att ha nått eltillskott men i år hade det blivit lite mera om jag inte eldat så jag är nöjd med dimensioneringen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Lycklig GV-VP-ägare
Det ar det har som ar problemet med dimensioneringen, 100% energitackning vill manga ha men inte 110% eller ens 101% egentligen.
Det ska bli intressant att se hur den har traden fortsatter.
Stort ar bra men inte hur stort som helst.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15220
Det ar det har som ar problemet med dimensioneringen, 100% energitackning vill manga ha men inte 110% eller ens 101% egentligen.
Det ska bli intressant att se hur den har traden fortsatter.
Stort ar bra men inte hur stort som helst.

Vi har inte haft kallare än -20 sen 98 iallafall bodde på annat håll tidigare i vinter har vi haft -27.5 så vad är 100% effekttäckning nästa år kanske vi får -32 eller -19 blir lite skillnad Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Lycklig GV-VP-ägare
Det ar global uppvarmning pa G.
I basta fall blir det varmare da.
I varsta fall stannar golfstrommen av nordpolsisens smaltning och da blir det kallare.

Det ar lite knepigt att veta idag, eller?
Nog far man val rakna pa "normalar" om det finns sadana?

Lite skillnad blir det pa 19 och 39.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad lars

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 291
Betänk att Energimarknadsinspektionen har lagt ett förslag som säger att konsumenter över 8000 kWh/år skall från 2015 omfattas av timmätning. Då kommer det att bli dyrt med tillskott.  Detta eftersom man naturligtvis vill ta betalt för toppeffekt.Nu kommer vi billigt undan.
Jag har dimensionat minst 100% sedan 1982. Om det blir tokigt många starter så beror det nog i första hand på dålig inställning. En vp behöver en viss form av tillsyn.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Nu har jag bara kört min pump i 4 veckor.
Jag har för närvarande en effekttäckning på ca 200% (bara hälften konverterat till vattenburet ännu)
Vid temp runt 0 ca 8-10 starter /dygn.
208 starter tot drifttid 152 h varav vv 9h. Varmvattnet förvärms i botten därför ganska få vv timmar.
Var tidigare orolig att jag skulle få massor av starter.
750L acc för värme (flytande kondensering) och varmvatten i toppen.
Än så länge verkar det fungera bra.

Låg först på kurva 5 till tanken och 3 ut i golven, ökat GM till -100.
Provade i går att sänka till kurva 4 mot tanken för att se hur många starter jag får då.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
Det är intressant att läsa inläggen och jag ser att de som har acc tankar verkar klara det bra. Det är även min erfarenhet att man får en bättre drift då även vid varmare utomhus temperatur.

Jag bor i Stockholm och brukar dimensionera för att VP'n skall klara ner till ca -20 grader om det går. Vi har hittills få dagar under -20 grader. Om man inför timdebitering för toppel vill man såklart minimera eltillsatsen ytterliggare men som sagt dimensionera utan att överdriva.

Om man ökar differensen så att returen från elementen tillåts sjunka mer är ju ett sätt att minska antalet start och stopp. Det är ju ett ganska trögt system med vattenradiatorer men någonstans blir man lidande och får svängningar i temperaturen inne om diffen tillåts bli för stor.

Nån nämnde även att en annan risk med att ha alltför stor värmepump är att den kan ge för mycket värme så att inte cirkulationspumpen hinner cirkulera värmen runt i systemet. Det går ju kanske att kompensera med en kraftigare pump med risk att vattnet inte hinner genom elementen utan kommer tillbaka för varmt med påföjd att pumpen stannar onödigt tidigt. Funderar på om det här vekligen är något man ser i verkligheten...

 Sc:,h



GöranW

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15220
Lär inte vara nån risk att vattnet inte hinner cirkulera i en större vp sitter det antagligen en större cp men det kan bli missljud i rör och dyligt om man måste köra cp på högre hastighet pga överdimensionering av vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal