Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Effektvakt utanför eller i skåpen på Thermia Diplomat Duo 16  (läst 945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sy97jgu

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
Hej

Efter installation så tittar jag efter effektvakten som skall ha installerats enligt avtal.
Jag ser inget på väggen bredvid säkerhetsbrytaren och inget "runt" pumpen, kan den sitta inne i skåpen i Thermia Diplomat Duo 16?

Mvh
Jan

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 20933
  • Alien snowman.
SV: Effektvakt utanför eller i skåpen på Thermia Diplomat Duo 16
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2011, 13:01:05 »
Effektvakten ska väl monteras inne i VP:n, kolla på meny "Temperaturer" om det dyker upp ett värde på aktuell strömförbrukning där?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sy97jgu

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2011, 13:23:25 »
ok , tack, tittar efter jobbet!

Utloggad Tobocop

• HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2011, 17:08:47 »
Om du har köpt ett expansionskort med effektvakt så ska det synas i displayen.
Annars borde det sitta i anslutning till vp eller i elcentralen.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal