Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nu hänger jag inte med...två klimat system men hur ska det funka ?????  (läst 2247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
fick just tillbehöret ECS 40 levererat, ska koppla det till min 1245:a men fattar inte hur det ska kunna fungera bara........?
Är iofs. ingen röris men det verkar konstigt tycker jag....
Lägger upp en liten bild så förstår ni nog hur jag tänker....känns som man borde ha en magnetventil eller flytta shunten ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
Nej, fel. System 2 är underordnat system 1, såtillvida att system 2 bara får värme samtidigt som system 1. Är system 1 stängt är system 2 också stängt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Man kan också förklara det med att inget system kan kalla på värme om inte VP:n gör nån värme.
Värmen till system 1 anpassas då i VP:ns styr.
System 2 kan då bara få samma eller mindre temperatur än system 1, därför har man radiatorer i system 1 och golvvärme (som kräver lite lägre temp) i system 2.
« Senast ändrad: 25 mars 2011, 12:50:06 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
Ok, då blev jag lite klokare i alla fall.....men o jag vill "tvinga fram" värme i system 2 på t.ex sommaren hur gör jag då ? Måste man sätta två kulventiler och "koppla från" system 1 ?
Vill ju även kunna begränsa framl. temp. på just system 2 då jag inte har någon shunt där...
« Senast ändrad: 25 mars 2011, 13:07:30 av heatseeker »
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3457
Ok, då blev jag lite klokare i alla fall.....men o jag vill "tvinga fram" värme i system 2 på t.ex sommaren hur gör jag då ? Måste man sätta två kulventiler och "koppla från" system 1 ?
Vill ju även kunna begränsa framl. temp. på just system 2 då jag inte har någon shunt där...

Med flera klimatsystem måste du ju ha en shunt och extra cirkpump, hur har du annars tänkt styra det systemet?

Jag hade en fundering tidigare på att koppla shunten i Dalainstallationen som en växelventil och ändlägesbegränsa den, då skulle man kunna styra flödet så att båda kretsarna kan få merparten av flödet, och man skulle även slippa en extra pump.

Nu kopplar vi inte så, utan det blir en traditionell shunt/pump-koppling till lilla stugan, och vi har överdimensionerat radiatorererna där.

Vi har även satt avsticken så att åtminstone i teorin skall klimatsystem 2 kunna "suga ut" det mesta flödet om shunten står fullt öppen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Bästa sättet att koppla ihop det, om du vill ha golvvärme på sommaren men inte radiatorvärme, är via en "arbetstank".
Tar man sen värmen från tanken så kan man sätta en avstängning mot radiatorerna och köra mot endast golvvärmen utan att VP:n får "spatt".
Problemet annars är att VP:n får för lite vattenvolym att jobba mot och börjar då starta och stoppa med korta intervaller.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
Finns också shuntgrupper med inbyggd elpatron för sommarbruk.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
Ok Carl N tack för ditt svar, jag har ritat om ritningen lite och tror kanske detta skulle kunna funka......det är väldigt tight där pannan står så man kan inte ha ett kärl jämte, därför skulle jag hellre ha det på framledningen till golvvärmen.
Antar att shunten blandar till/retur så jag kan begränsa framledningen till t.ex 35 ºC på klimatsystemet för golvvärmen ?


tipo874: ECS40 är ju en shunt.
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Det är inga problem att begränsa framledningen till 35 ºC med ECS40.
Det går också att ha arbetstanken kopplad till endast golvvärmen om du vill det, och köra radiatorerna direkt på VP:n.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
Kopplar man då in tanken i serie med framledningen ?
Ansluter man i toppen eller botten in i tanken ?
Vad kan en vettig storlek på tanken tänkas vara ? Har en 10kw pump och golvvärmen är på 65 kvm
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Man bör då koppla tanken parallellt, dvs in i toppen från VP:n och ut i botten till VP:n.
Ut från toppen till golvvärmen och in i botten från golvvärmen.
Tanken bör vara minst 200 liter till en 10 kW VP.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal