Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Vilken storlek på pump ska jag skaffa till ett 130 meter djupt borrhål?  (läst 1937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sbje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Hej,
har ett 190kvm stort hus i Stockholmstrakten där den 20 år gamla pannan gått sönder. Har nu fått hjälp att mäta upp borrhålet som visat sig bara vara 130 meter djupt. Vi vill inte lägga pengar på att borra nytt hål, utan skulle vilja sätta in en ny pump som funkar med 130 meters borrdjup (trots att det blir underdimensionerat i förhållande till vår husstorlek). Hur stor effekt kan man ha på pumpen utan att det suger ur för mkt ur hålet? Har jag förstått det rätt att det under de kallaste perioderna då kommer innebära att vi både kör bergvärme och eltillskott, medan så fort det blir lite varmare ute (runt nollan och varmare) så kommer vi bara kunna använda bergvärmen? Vi har ett vattenburet golvvärmesystem och idagsläget en varmvattenberedare där både tappvatten och vattnet i systemet går igenom - tycker ni att vi ska fortsätta ha det upplägget?
Tacksam för synpunkter. När jag kontaktar leverantörerna av pumpar vill de bara att jag ska borra nytt hål så de får ett större jobb...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
Kan tänka mig att det kan fungera med en 8-9 kw maskin om vattennivån är tillräckligt hög i hålet.
Om du kör kalkyler se till att de räknar med tillräckligt låg temp på framledningen. Låg framledning ger högre COP och kräver djupare borrhål.
Vet inte dina exakta förutsättningar men skulle nog överväga att försöka få hålet fördjupat och göra rätt från början. Kan vara surt att i efterhand konstatera att det går onödigt mycket tillskottsel.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
Finns det ingen uppgift om köldbärartemperaturern när den gamla pumpen gick?

Baserat på egna erfarenheter skulle jag vilja säga att en pump på 7 kW är inga som helst problem. 8-9 kW bör också fungera om det är ett normalt borrhål med grundvatten och berg några meter ner. Förr brukade man dimensionera för - 2 grader på ingående köldbärartemperatur och det fungerade även om det är lönsammare att idag borra djupare.

Går det inte att komplettera med lite markslinga eller en frånluftenhet om det skulle visa sig att det blir väl låg temperatur?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
Om man väljer en mindre pump för att inte få för kall Brine in så får man väl betala dyrt för extra mycket tillskott.
Känns spontant som det i vart fall är bättre med en rejäl pump och kanske lägre brine in, men kallare brine in är ju pga att man hämtar mer ur hålet. Borde vara bättre affär endå.

Rätt pump mht husstorlek och årsförbrukning först, sen får man försöka ta det därifrån. Går det komplettera med jordvärme så gör det direkt, annars kör en vinter och se hur hålet står sig och ta beslutet om ev komplettering sen...?

Varm brine in är bra för ekonomin men de det verkar inte påverka så extremt mycket. Låg framledningstemp gör dig mest  :) när elräkningen kommer...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
Nja det är inte riktigt så enkelt. En ZH30K4E-524 TFD ger vid 0 inkommande KB och 40 kondensering cirka 10kw
COP 4,03
Vid -5 inkommande KB och 30grader kondensering så ger den knappt 9 kw men har cop 4,38.  Men vad hjälper det då vi nu måste köpa spets tidigare eftersom vi inte har lika mkt pulver.  :)

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
Nja det är inte riktigt så enkelt. En ZH30K4E-524 TFD ger vid 0 inkommande KB och 40 kondensering cirka 10kw
COP 4,03
Vid -5 inkommande KB och 30grader kondensering så ger den knappt 9 kw men har cop 4,38.  Men vad hjälper det då vi nu måste köpa spets tidigare eftersom vi inte har lika mkt pulver.  :)

Har inte koll på det med 30 resp 40 graders kondensering. Ponera att allt annat är lika(framledning mm) och enba´rt Brine in/KB in skiljer sig, tex 0 resp -5  ?

Anar att kompressorn du anger ovan är en scroll, har du tabeller på variationer i COP & driveffekt mm mht brine in osv ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
Kondenserings temperaturen är den temp som vi kör ut i raddarna( om vi har tur förmodligen tappar vi 2-3 grader oavsett kondenseringstemp)  siffrorna kommer från en körning i Copelands dimensionerings program.

Vid 40 kondensering  ger den 10,15 kw och COP 4,03 vid inkommande KB 0 med hyffsade flöden.
Vid 40 kondensering  ger den  8,52 kw  och COP 3,48 vid inkommande KB -5med hyffsade flöden.

Detta är kompressorns avgivna effekter och dem kommer variera beroende på hur förångare och kondensor är dimensionerade.
Skulle vi ha en kanon dimensionering och bra flöden så ger den vid 40 kondensering  11,25 kw och COP 4,40.

Detta gäller med suggasöverhettning på 4K och underkylning 8K  *vinkar*

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 222
Vid 40 kondensering  ger den 10,15 kw och COP 4,03 vid inkommande KB 0 med hyffsade flöden.
Vid 40 kondensering  ger den  8,52 kw  och COP 3,48 vid inkommande KB -5med hyffsade flöden.

Där ser vi att vi inte tappar så hemskt mycket med lägre KB in, inte iallafall om vi jämför med att köpa en mindre VP och köra tillsats...tillsatsen har bara COP 1 och gör ont i plånboken :-)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Sbje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Tack för alla svar. Måste ändå fråga om ni inte tror det finns risk att jag suger ut för mycket ur mitt 130 meters borrhål om jag kör på en 8-9kwh maskin? Har även haft en röris som sa att en för kraftfull vp kommer gå sönder inom ett par år om vi har ett för underdimensionerat hål, stämmer det?
Rekommenderar ni att jag kör en separat varmvattenberedare som bara värms med el eller kommer vp räcka till vårt varmvattenbehov också (vi är två vuxna och två små barn utan badkar).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal