Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Coolix L/L-L/V modding  (läst 11055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Coolix L/L-L/V modding
« skrivet: 20 mars 2011, 18:10:11 »
Prosjekt: Coolix L/L-L/V.

Har bygget en 600 liter tank i kjelleren. Fra den er en vannkrets koblet opp mot kondensatsiden på returen fra innedelen. Det er gjort med å føre vannet gjennom den klare PVC-slangen som returørene på Coolix'n er satt opp med. (Førte et kobberrør inn i slangen mellom de to returrørene. (Se bildet)). Tettet med silikon, da det er lavt trykk på kretsen.

Har foretatt noen målinger på hvor mye effekt jeg får tatt ut. I bunn av tanken var vannet 4 grader. Det føres "motstrøms" med returen av kondensat, og tilbake kommer 33 grader vann til tanken. Flow er 0.55 l/min. Effekten tilført vannet er da ca 1.1 kW. Varmepumpen trakk 1.2kW, og innedelen avga 3.5 kW. Samlet effektuttak 4.6 kW, COP 3,83 ved 7 grader ute. COP som ren L/L ved 7 grader har jeg målt til 3.4.

Etter 9 timer drift så er de 600 liter nå varmet til 29 ºC på toppen, og 18 ºC i bunn av tanken. I snitt betyr det at den har tatt til seg 1.25 kW effekt.  En annen observasjon er at pumpen går ned på min 660W, noe den aldri har gjort før. Minste jeg har sett før som ren L/L er 770W.

I vanntanken har jeg en kobberørcoil som vannet til varmtvannberederen forvarmes i. Den er litt kort, men har en 16 meter coil på veg inn som vil bedre varmeoverføringen.

Tanken på 600 liter har jeg unnlatt å isolere på sidene ut mot rommet den står i, da jeg har behov for varme i kjelleren nesten hele året.

Nullstilte strømmåler jeg har på varmtvannbereder i dag, bør se et redusert forbruk på bereder til uken selv med den korte coilen.

Med denne løsningen får jeg sendt varme til kjeller og varmtvann. Vi ligger på opp mot 6000kWh i året på varmvannet. Tror jeg skal klare å erstatte 2/3 med denne løsningen. De 2/3 blir varmet med varmepumpen, som på snitt vil ha en COP på 2.4. Sparer i beste fall 2500 kW/h.
Videre går ca 0.5kW til å varme kjeller. Kan jeg holde kjelleren varm med denne energien, spares ytterligere 2500 kWh. Totalt blir det 5000 på året. Med dette i drift vil Coolixpumpen være tilbakebetalt til jul i år, og deretter spare meg for ca 9000 kWh/år.

For den/de som selger og monterer varmepumper kunne det enkelt ha vært koblet opp en liten plateveksler på kondensatsiden. Da ville kundene fått mulighet til å koble inngangen på tappevannet til varmtvannbereder gjennom veksler. Billig og enkelt.



« Senast ändrad: 31 mars 2011, 19:38:35 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2011, 21:29:02 »
Intressant..! Bilder på den modifierande innedelen..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2011, 23:43:42 »
Hei Apan.

Jeg har ikke modifiert innedelen. Jeg har ganske enkelt koblet meg til den klare/blanke PVC slangen som returrørene med kondensat fra innedel går i på Coolixpumpene. Returrørene på Coolix er 2 små 4mm kobberør, inne i en ca 14mm stor PVC-slange. Ca 3 meter av rørpakken går på utsiden av huset. Jeg kappet den blanke PVC-slangen rett utenfor veggen, og smøg et rør inn i slangen. Fylte så etter med silikon som limet/forseglet tilslutningen. Det samme på enden ved hurtigkoblingen ved utedel. Dermed kan jeg føre vann gjennom PVC-slangen, som så veksler varme med returrørene.
På tanken jeg bygget har jeg en sirkulasjonspumpe fra Jula. Den har tre trinn, og leverer mellom 0.5-1.5 liter/min på denne koblingen.
Nå etter 12 timer er vannet jevnt 30 grader i tanken. Selv med den korte rørcoilen jeg har nede i tanken til forvarming av vannet som går til varmtvannsbereder, får jeg god forvarmingseffekt.
Har denne coil på veg fra USA, som er 16 meter http://cgi.ebay.com/Stainless-Steel-DRAFT-COIL-Make-your-own-JOCKEY-BOX_W0QQitemZ360265908763QQcategoryZ53189QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D7878543234537010415 . Det vil bedre varmeoverføringen. Den er lang, så blir det for mye strømingstap kjøper jeg en til og kobler i parallell.

Nå etter 14 timer drift er tanken blitt ca 30 grader. Uten fyring holdt rommet i kjeller 10 grader. Nå er det 23 grader i rommet, så jeg må nok isolere tanken litt for ikke å få det for varmt.  

Problemet blir når det blir varmere nå ut over våren. Da trenger jeg ikke å kjøre varmepumpen, og får heller ikke laget varmt vann. Har planer om å lage en solfanger for å ta ut effekt til å varme når varmepumpen ikke går. Det får eventuelt bli til neste år.
Blir spennende til neste vinter for å se hvordan det hele går. I snitt har varmepumpen nå gått på opp mot 900W. Inverterpumpen jeg har har nominell effekt på 1460W. Ved å ta ut mer effekt, ca 1-1.5 kW vil pumpen måtte gi på ca 300-500W mer som i snitt vil passe bedre med nominell effekt, og sikkert gi bedre COP.

« Senast ändrad: 26 mars 2011, 13:56:49 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2011, 23:13:02 »
Har noen dager med driftserfaring nå med L/V konvertering.
Fra igangkjøring av L/L<=>L/V er el-forbruket på varmtvannbereder gått ned med ca 1/3. Det vil garantert bli bedre når jeg får satt inn en rørcoil som er 4-5 ganger lengre enn den jeg har i dag. I gjennomsnitt har døgnforbruket gått ned med 15kWh, noe jeg er svært fornøyd med.

Avfrostinger går svært effektivt. De siste dagene har det vært snøvær og rå luft, som har iset ned register helt før avising. Under avising er det ikke kulderas, inndelen holder 25 ºC. Avising tar 8 minutter, og maskinen er helt fri for snø/is. Tidligere målte jeg ned mot -10 ºC i kulderaser fra innedelen. Vannet som kommer i retur under drift holder mellom 36-40 ºC.
Jeg har koblet opp et solstyringspanel som måler temperatur på bunn av varmelager, og temperaturen inn på vannet. Planen er å plassere målerne slik at pumpen som sirkulerer vannet blir styrt av den. Bakdelen blir da at avfrostingene blir som før, og vannet i "veksler" vil fryse.
Under avising er vannet som kommer tilbake 10 grader. Det betyr 20 grader fall, som igjen tilsier at avfrostingen tar ut ca 2.5kW fra vannet. Som nevnt, over inndelen er det knapt varmeuttak. (Se bildet, 27=>25)





 
« Senast ändrad: 27 mars 2011, 10:30:20 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2011, 23:52:51 »
Hej TUCSONOR

Du har byggt en sk."Underkylare" Thumbsup
Har själv lekt lite med en enklare variant som
hjälpte till vid avfrostningar.Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.msg363523#msg363523
Tyvärr så får man med din lösning lossa på kondensröret för att kunna trä
en slang och då får man vacumsuga osv. :-\
Finns kanske en klurigare lösning , så man slipper lossa rören.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 563
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2011, 08:45:22 »
Om jag förstått TUCSONOR rätt så har han i sin lösning här ovan använt den PVC-slang som satt kring de två små kopparrören redan från fabriken. Så lossa på rören har han inte behövt!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2011, 10:24:59 »
Som Per Lu sier, så benyttet jeg meg av at returrørende allerede ligger i en slange.

Jeg hadde en plan om å hente varme fra hetgassiden inne i kompressorrommet, inntill idè om å benytte meg av slangen som allerede var der ble unnfanget. Da så jeg for meg å ta to rør og forme de så de kunne omslutte et rør, slik at varme overføres via metallet. Varmeoverførende pasta slik som på elektronikk smurt på ville sikre best mulig varmeoverføring.
Denne løsningen ser jeg for meg kan være grei å benytte på returrørene også for underkjøling, slik at man slipper å vakumere etc.

Før jeg så virkelig effekt av underkjølingen, hadde jeg tro på at jeg skulle få en betraktelig større COP forbedring. Med kjøligere retur virker det som ekspansjonsventilen slipper mindre gjennom eller at fordamper ikke får varmet opp nok slik at trykket i fordamper blir lavere enn uten underkjøling. En maskin med elektronisk ekspansjonsventil ville kanksje ha åpnet for mer væske slik at fordamper hadde skapt mer trykk før kompressor.

Uansett, jeg får mer igjen fra pumpen nå enn før, og det er godt nok.

« Senast ändrad: 27 mars 2011, 10:31:47 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2011, 21:47:01 »
Hej TUSCONOR,

Tänkte att jag ska prova med att kyla returmediet på min lilla coolix  på samma sätt som du har gjort. Har tyvärr inte någon 600l tank.
Har tillgång till ett par radiatorer (enkelradig 500x900mm samt dubbelradig 500x900mm) som jag kan koppla i serie i slingan. Har även en 60l isolerad beredare som kan användas som buffert för att få större värmetyngd. Har även en gammal ställbar cirkulationspump.
Med lägsta flödeshastigheten borde det väl vara ok med 10 eller 12 mm rör? (rörlängden blir ca 8m totalt så det borde väl bli små strömningsförluster/ går ju att beräkna om man önskar). Brukar nöja mig med 17 grader inomhus så om man kan få radiatorn att nå drygt 30grader så får man ju ett litet bidrag.Tänkte börja med att enbart koppla in den enkelradiga radiatorn. Synpunkter?
mvh
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2011, 07:36:50 »
Hei Båtsman.

Ditt opplegg synes OK. At jeg har 600 liter er til for å ha nok buffer for å ta ut varme til varmvann. Rørcoil trekker ut mer varme enn det varmepumpen tilfører momentant til magasinet, derfor stor buffer.
Du har ikke behov av så stor strømingshastighet, så 10mm vil sikkert være OK.

Radiatorene skal du vell stille opp lengst fra innedelen?

Merk at du vil oppleve litt mindre avgitt effekt på innedelen når vannet du skal varme er kaldt.

Du vil kunne få ut mellom 500-1000W på denne måten (Som reduseres nesten tilvarende på innedelen), alt etter utetemperaturen. Avisingene vil bli langt mer effektive (Kortere tid), og du får ikke kulderas fra innedelen mens den aviser.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2011, 21:40:49 »
Hej TUCSONOR
Du har byggt en sk."Underkylare" Thumbsup
Mvh Teltur
Effekt av "Underkylare"
Nå har jeg driftet min Coolix Inverter i 1 år og 29 dager. De siste 29 dager med "Underkylare" kan sammenlignes med pumpens første 29 dagene med pumpen i drift. Vannet fra underkjøler går til varmelager som forvarmer kaldvannet til varmvannbereder. Fra samme varmelager går en rørkrets gjennom en fancoil i kjelleren. Fancoil avgir ca 500W nå mens varmepumpen går på laveste effekt, og holder OK temperatur i kjeller. Før måtte en panelovn til for å holde OK temperatur.

I sammenligning med forrige år har det gått med 178 kWh mindre disse dagene, som er 12,1% reduksjon i strømforbruk.
Det skal bli spennende å se hvordan det hele forløper gjennom vinteren.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2011, 22:05:59 »
Nå har jeg driftet varmepumpen med underkjøling så lenge at driftsdata jeg har fra i år og forrige år kan benyttes for å konkludere noe. Dataene gir et klart bilde på at effekten som kommer fra underkjølingen har bidratt til et gjennomsnittlig redusert forbruk på nær 6 kWh/døgn. Potensiale til å spare nær 2000kWh på året gjennom den her underkylningen.
Undelkylning er "Cool" ^-^

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2012, 21:02:09 »
Underkjøling:

Underkjølingen er en suksess. Den 20 februar forrige år hadde varmepumpen anvendt 3088 kWh siden igangkjørig i 19 september 2010.
I samme periode ett år senere med underkjøling i drift har varmepumpen forbrukt 3433 kWh, 345 kWh mer enn året før på samme antall dager.
Det samlede forbruket av strøm er 1265 kWh mindre, tross at varmepumpen har brukt mer strøm.

Underkjølingen går til forvarming av kaldvannet inn på vv-bereder og til oppvarming i kjeller. vv-bereder har brukt omlag 775 kWh mindre enn uten forvarming på kaldvannet.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding => Superheated gas hx added
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2012, 21:40:53 »
I helgen har jeg gjennomført en utvidelse av L/V mod av mon Coolix. Vannet fra underkjølingen går videre til en del av røret ut fra kompressor og blir varmet av energi fra hetgassrøret.
Et parti på hetgasrøret er Ø35mm og der klamret jeg fast et Ø10mm kobberør med en aluplate jeg har frst ut en bue på radius 17.5mm og et spor på 10mm i.
Startet varmepumpen, og det blir nå langt varmere vann. Det er for varmt til å kjøre varmepumpen nå, så hvor mye effekt dette gir får jeg måle senere, men returrøret til varmelager er mye varmere enn tidligere.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #13 skrivet: 07 september 2012, 22:29:10 »
Siste to dager endelig blitt så kaldt at varmepumpe må kjøres. Den her forvarmingen fungerer utmerket. Pumpen er jo ikke spesielt high-tech så laveste effekt den går på er omlag 660W, og før ombygging med underkjøling og nå med superheated gikk den mer on/off, nå går varmen mer jevnt og "overskudd" dumpes til varmelager for forvarming av kaldvann og til viftekonvektor i kjeller.
Blir spennende å se hvordan det blir ut over høsten og etter hvert vinteren når effekten øker etter hvert som det blir kaldere. Mer varme går da til varmvann og kjellervarme etter som temperatur ut av kompressor stiger med økt tilført kompressoreffekt.
Forøvrig, Coolixpumpen fyller 2 år om litt over en uke og starter på sin tredje sesong. Måler viser at den har brukt 9845 kWt, og samlet over siste to år har vi benyttet 1,5-2 favn mindre bjørkved og 12.000kWt mindre enn vi sannsynligvis ville anvendt uten pumpen i hus. Den er med andre ord tilbakebetalt nå, og gir direkte avkastning denne vinteren.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix L/L-L/V modding
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2012, 22:32:37 »
Nå er det kommet under 0 °C og defrost må til. Etter mod med "superheat" skjer defrost like raskt som før ser det ut til, men kompressor trekker 300W mindre. Eksakt hvorfor er jeg ikke sikker på. Men , en titt i servicemanual viser at under defrost går kompressor på et bestemt Hz, og nå kjører den med en kaldere utgang på rør ut av kompressor som skaper mindre mottrykk, og dermed lavere effekt på kompressor.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal