Köpa värmepump?
Spara pengar
Luftvärmepumpar, installationer, service och reparationer!
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Klicka här och e-posta oss din prisfråga.
Luftvärmepumpar, montage och service med kvalite!
Stort sortiment, snabba leveranser!
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Elprisguiden

Författare Ämne: Nibe 1310 grundvattenvärme . Fryslarm löst ut till värmeväxlaren  (läst 1735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
Då jag har ställt in  kb returen till  +- 0 så har nu pumpen stannat innan värmeväxlaren frusit, och jag har då satt on/off knappen på R (reservdrift) och satt igång värme elpatron (13kw i tre steg.)
Gjorde detta i går kväll och fastigheten har börjat få värme i radiatorerna igen.
Men det verkar inte som om där finns något varmvatten. Räcker inte elpatronen till eller kan det vara något mer jag ska göra?

Måste jag ha elvärme nu resten av vintern? eller det blir "varmare" i borr hålet igen?
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 17:47:15 av sigvard »
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 16644
  • Alien snowman.
1. Kolla att tempgivaren verligen visar rätt.
2. Kolla att cirkpumparna funkar som de ska på kalla sidan, kolla även filter mm.
3. I reservläget värms inte VVB, men du kan ställa den i eldrift i meny 8.2.1 (ändra till "U" i 8.1.1 för att komma åt 8.2.1).
Då ska den värma varmvatten också.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5000-7000 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 6000 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
ok tackar för svaret,,jag ska alltså sätta på pannan igen.
Är där olika menyer på vp? Jag har för mej att jag har ett äldre menysystem på denna modell.

När jag tittar på nibes instruktioner så är där meny 14 Ts-val och ts-drift

Ska jag ändra ts-val till 3 eftersom den  externa elpatronen ar 3 läge i kw 6,4,3 tror jag det är.

Ska jag ändra ts-drift till driftläge 1 fär då står det att ev elpatron i vattenvärmaren sätts i gång.

När jag ev gjort dessa ändringar ska jag då sätta tillbaka läget till reservdrift?
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 20:42:12 av sigvard »
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
Sorry, jag läste fel.  :-[

Du ska in i meny 14, håll in "kanal" i minst 7 sek och bläddra fram till "TS-drift".
Sätt denna till 1 och tryck på driftlägesknappen (radiator/blixt).
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5000-7000 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 6000 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
ok tack,,men har jag den i reservdrift ser jag ingen meny .

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
ok tack,,men har jag den i reservdrift ser jag ingen meny .

Du måste sätta den i normaldrift först, och då tar det 5 minuter innan den försöker starta, så då hinner du ställa om den till TS-drift.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
ok har provat detta nu men det verkar som om fryslarmet går igång ändå efter en tid. Eller jag ska slå till baka driften till reservdrift efter jag ändrat i meny 14? känns som om jag är ovnligt korkad  Sc:,h

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
Nu har jag gjort följande  :)

Gått in i meny 14 ändrat till TS
Satt cirkulationspumparna på värmesidan på manuell
Nu har jag fått i gång varmvatten produktionen som stod på 8 grader och har stigit nu till 25 på kort tid.
MEN det verkar som om värmen till radiatorerna sjunker nu???

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
Den prioriterar varmvatten så innan varmvattnet hunnit bli varmt kan det bli kyligare i huset.
VP:n gör ju antingen varmvatten eller värme.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
ja precis så har den gjort,men jag undrar om dom 13 kw i elpatronen orkar hålla i gång huset,,känns som om det kommer att bli dyrt detta  huvuddunk

Den prioriterar varmvatten så innan varmvattnet hunnit bli varmt kan det bli kyligare i huset.
VP:n gör ju antingen varmvatten eller värme.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 3681
  • Jag älskar värme!
Har du kollat att du har nått flöde på kalla sidan (grundvattnet)? Har du flöde över värmeväxlaren borde den inte frysa för grundvattnet har nästan samma temperatur oavsett årstid. Det är rätt vanligt att värmeväxlaren sätts igen efter en tids användning och att man får för litet flöde över växlaren. Det kan även vara grundvattenpumpen som inte går som den ska så kolla att den verkligen fungerar..
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
1. Kolla att tempgivaren verligen visar rätt.
2. Kolla att cirkpumparna funkar som de ska på kalla sidan, kolla även filter mm.

Utloggad sigvard

• Lär mig om värmepumpar
  • **
japp tackar för hjälpen och ska kolla igenom det . Jag körde igenom värmeväxlaren med citronsyra i våras när jag köpte fastigheten. Det gick några burkar kan jag säga :). Får kanske göra det ett par ggr om året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

* CHATT

Refresh History
  • OBS! Skriv inte in viktiga frågor här, de raderas automatiskt.
  • Jim Barnard: Hej! Jag hittade på e-bay en fjärrilkontroll som har exact samma modellnummer till Nordic Air varmepumpe 11000iR och ser ut detsamma men vill befräffta att det kommer att funka http://www.ebay.com/itm/Fit-Galanz-GZ-1002B-E3-HELLER-AIR-CON-ACG25RCR-Air-Conditioner-Remote-Control-/191069041615?pt=US_Remote_Controls&hash=item2c7c9a33cf
    26 juli 2014, 14:32:52
  • Rickard: Det är bara titta in om ni har vägarna förbi, jag kan guida er på "firman" en stund. Jobbar ju alla dagar ändå, men mest på förmiddagarna sommartid.
    22 juli 2014, 08:38:20
  • Tågråttan: kändes med ett n såklart
    20 juli 2014, 15:19:00
  • Tågråttan: Åkte förbi skylten Hemmingsmark på E4, känndes som en stalker att svänga in där så jag dundrade förbi och ägnade Rickard en trevlig sommar såhär istället..
    20 juli 2014, 15:18:33
  • Tågråttan: Hansson: Leksands sommarland är kanonbra.
    16 juli 2014, 13:34:54
  • Tågråttan: Sådär ja, sett nästan alla fotbollsmatcher och ser fram mot finalen, 1timme innan avspark upptäcker jag att vi inte har täckning för tv4 :(
    16 juli 2014, 13:33:33
  • Tommy E: jaja får väll titta fotbollsfinalen då - skål
    13 juli 2014, 20:54:51
  • Emans: Tyckte jag såg Mr Bean som linjedomare eller eventuellt fjärde domare i bronsmatchen.............. 8)
    12 juli 2014, 21:53:53
  • Hansson: Slut efter en dag på leksands sommarland. Ett höjdare ställe!
    12 juli 2014, 00:13:46
  • Tågråttan: Äntligen semester, och man får resa uppöver igen, den här gången ska vi till piteå trots att Arvidsjaure ligger i jämnhöjd.. Mot havsbadet!!
    11 juli 2014, 22:28:56
  • Rickard: Begravning idag, en avlägsen släkting...
    03 juli 2014, 07:11:50
  • jojje: Sådärja då var en dagskryss med Eckerölinjen avklarad med livets nödtorft inköpt så man står sig några dagar iaf:)
    01 juli 2014, 16:34:52
  • Håkke: Snacka om cykla, provade 3 hjuls slider här i Nya Zeeland,    galet kul , känner sig som en 5åring igen 8) tummenupp
    29 juni 2014, 23:28:40
  • "joka": Här är joka, frånvarande här med levande i högsta grad, cyklar och cyklar mest :) Ska snart skärpa mig men cyklingen är så roligt nu när vi är ett team och kan cykla i klunga, jaga och ge järnet...
    29 juni 2014, 21:06:56
  • Tågråttan: Joka lyser med sin frånvaro, kan hans totala elförbrukningssiffror bättre än min egna och han uppdaterar INTE :(
    26 juni 2014, 15:39:47
  • Fattiglapp: Förövrigt kan jag konstatera att det är en jävla tur att det finns musik, för oavsett vad man gillar för typ av musik så ser det fullständigt muppigt ut med musikvideos just när musiken är borttagen...
    21 juni 2014, 18:43:01
  • Håkke: Min svenska favorit film från 70 talet är "Jack" , i övrigt alla Clintan filmerna från 70 talet , "French Connection" är en annan favorit och första Alien filmen förstås tummenupp
    19 juni 2014, 22:06:32
  • Fattiglapp: ...men bra.
    19 juni 2014, 19:18:38
  • Fattiglapp: Sista natten med gänget har man väl sett ett oräkneligt antal gånger också, fast den egentligen är rätt seg...
    19 juni 2014, 19:18:26
  • Fattiglapp: Det har hänt så mycket med film sedan 70-talet, och då menar jag inte bara tekniskt, film (bra film?) har blivit så mycket intensivare, ofta upplever man att det inte händer något i äldre filmer. Men det finns många undantag, den första jag kommer att tänka på av 70-talsfilmer är Deliverance (Den sista färden), den är jäkligt bra än idag.
    19 juni 2014, 19:07:23
  • jojje: Nu ska jag fortsätta min 70-tals filmvecka igår kollade jag ''badjävlar'' ''rötmånad'' samt ''mannen på taket'', nu ska jag kolla modstriologin :)
    18 juni 2014, 19:51:14
  • sterner_: Hejsan har en daikin luftvärmepump som är helt slut på utedelen, många små pyshål här och där. Jag undrar om någon vet om man kan ta ett annat märke och samköra med innerdelen?
    18 juni 2014, 19:04:10
  • sterner_: g
    18 juni 2014, 19:01:44
  • bopakoster: Jo så är det nog, han har hittat gröne Backe nerför utanför Ed och även lotton är i utförsbacke
    17 juni 2014, 21:00:58
  • gossen: Vad jag har hört så har han satt en fet 3-fas generator på cykeln så nu förbrukar han endast energi från kosten och elbolaget har sagt upp bekantskapen.
    17 juni 2014, 20:11:21
  • Tågråttan: Vad håller Joka på mé, tränar han på heltid.. Dålig uppdatering på elenergiåtgången..
    17 juni 2014, 16:07:38
  • gossen: Nejdå, inte så många turer *ännu*. Radiotjänst ville troligtvis inte ge klara besked innan dom hade läst in sig på vad det innebär bara och nu när dom läst in sig så betalar dom givetvis tillbaka till alla som betalat för att dom innehar dator/smartphone.
    16 juni 2014, 20:35:01
  • Emans: Många turer i detta.    ???
    16 juni 2014, 13:19:41
  • Emans: http://www.svd.se/naringsliv/radiotjanst-aterbetalar-tv-avgift_3663146.svd
    16 juni 2014, 13:18:37
  • Zyberdude: sverige måste göra som finland. tv skatt, eller yleskatt som den kallas, betalas av alla vare sig man äger en tv, radio eller dator. förstås är den än så länge skattefri under en viss inkomst men det blir det säkert ändring på snart.
    15 juni 2014, 15:21:30
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Tysk kvalitet i alla delar!
Mitsubishi värmepumpar, Q Effect
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal