Författare Ämne: Lite gas i min gamla Duo 12?  (läst 2385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miniräzer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Lite gas i min gamla Duo 12?
« skrivet: 22 februari 2011, 11:19:32 »
Godagens.

Har nyligen köpt ett hus med en gamal Duo 12 från 1984. Har försökat att sätta mig in i hur hela systemet fungerar senaste dagarna då vi syr haft mycket hög elförbrukning. Sen så är ju anlägningen trollgammal så det är nog säkrast att ha lite på fötterna när den börjar krångla.

Det sitter en svart burk som dom kallar för Recipient, på den finns ett synglas med en vit liten kula som ligger helt still. Får en känsla av att den borde röra sig? Är det någon som har erfarenhet av den typen av värmepump, kan det vara lite gas i systemet?

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 11:49:55 »
Jag har haft  flera duo 12. Kulan skall väl flyta pÃ¥ vätskan. Annnars är väl nivÃ¥n lÃ¥g.
Det värsta är väl att om du inte bytt gas att du har fel gas och måste byta den eftersom du inte får fylla på den gamla.
Jag bytte gas till 417A tror jag  sedan fungerade det bra även om effekten sjönk 10%. Det gjorde tillförd effekt ochsÃ¥ det var inget problem . Jag hade överkapacitet.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 20:29:37 »
Om inte jag minns fel så ska den kulan flyta vid rätt fylld vp och vid en kondenseringstemperatur på 55 ºC...
Mellan kompressorn och brinepumpen sitter torkfilter, synglas och exp.ventil. Är det klart i glaset när vp går?
En liten mässingsdel med ett runt glas på som det står WET and DRY på. Här ska inte synas någonting när vp går om det finns tillräckligt med soppa.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2011, 13:58:19 »
En del kulor slutar flyta med tiden, men även om ingen nivå syns kan det finnas tillräckligt med köldmedium. Är kompressorn sval när man känner på den finns det nog köldmedium.
Mät temperaturhöjningen när bara elpannan går (med en känd effekt) och jämför sedan med temperaturhöjningen när bara kompressorn går, Då kan du räkna fram en ungefärlig effekt på värmepumpen och jämföra med värmepumpens nominella effekt, skiljer det mycket får du gräva vidare :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Miniräzer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2011, 15:32:58 »
Nu har jag följt med pumpen ett par dagar här. Jag har 280m2 att värma upp, så kompressorn har slitit hårt de senaste dagarna, men den har hållit temperaturen i huset även fast det har varit 15-20 minusgrader mest hela tiden. Pannan stod tidigare på drift + reserv,så var gång kompressorn startade så startade el-patronen, så den drog en massa ström. Vet inte varför man har kört sån drift innan?

Jag är inte så sugen på att mecka så mycket med pannan så länge den lever, är rädd för att den ska ta god natt då. Känns lite onödigt att lägga pengar på att byta gas, speciellt om effekten ska bli sämre, men om effekten skulle bli för dålig så blir det väl att överväga att skifta gas eller investera i en ny panna.


Kulan ligger alltid i syn glaset och glaset är alltid klart. Kan inte se att det finns någon WET/DRY indikator.

Plutus: Jag vet förstår inte hur du menar, temperatur höjning på vad?Kompressorn är kall även fasten går mest hela tiden.


Hur länge tror ni en sån här panna kan hållas i liv? 27år är trotts allt en jäkla lång tid.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2011, 15:49:08 »
Håller värmepumpen det huset varmt vid -15, då är det garanterat inget fel på den :-)
Reservvärmen är en elpatron i varmvattenberedaren för att man ska få varmvatten även vid driftfel. Tillskott har du väl från en elpanna (eller olja)vid sidan om?
Gas byter du bara om du måste, 502 är perfekt värmepumpsgas, den vill man behålla så länge det är möjligt. 27 år med 4000 drifttimmar = 100 000 h, Du kan nog börja månadsspara till en ny, man byter inte en kompressor i en så gammal maskin.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Miniräzer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2011, 17:17:02 »
Jag har en gammal kombipanna som inte har använts pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r, förra ägaren hade test startat den när han flyttade in för 8 Ã¥r sedan, har inte använts sen dess. Stod precis och kikade pÃ¥ hur man kopplar ihop systemen, skulle behöva elda upp oljan som är kvar i tanken sÃ¥ jag kan skrota den. Det är ett virrvarr med kranar och rör  Sc:,h  fÃ¥r nog ta hit nÃ¥gon som är lite mer insatt,hade varit trevligt om man kunde kombiköra med ved under vintern  :)

Utloggad Miniräzer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2011, 17:20:41 »
Någon som har koll på vad det skulle kosta i runda slängar att skifta ut min vp mot en ny i med motsvarande effekt ?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite gas i min gamla Duo 12?
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2011, 17:24:21 »
Hur gammal är din panna?  Du kanske skulle spetsa med olja, el är ju tokdyrt.  Bättre att leta upp olja när den är billig, kanske. Finns massor av sätt att koppla ihop det.

Priset beror på vad du vill ha och hur ditt pannrum ser ut *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!