Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Bergvärme och vedeldning  (läst 13770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svurk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Bergvärme och vedeldning
« skrivet: 21 februari 2011, 12:33:09 »
En fråga om energibesparing vid vedeldning i ett hus med bergvärmepump.

Har nyligen flyttat in i 70-tals souterränghus (ca: 270m2) uppvärmt med en NIBE 1230 (10kW, 200m borrhål). Vi har ingen inomhusgivare till bergvärmepumpen, utan använder bara utomhusgivaren. På samtliga element finns termostater (gamla) för att reglera rumstemperaturen. Det finns också en vedkamin på mellanplanet i huset.

Min fråga är: om man på vintern eldar i kaminen, kommer man då automatiskt att göra en energibesparing (mindre elförbrukning i bergvärmepumpen) även om man inte har en inomhusgivare/termostat? Eller, måste man ändra något i inställningarna på pumpen när man vedeldar för att spara el? Förmodligen en nybörjarfråga, men tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 13:05:16 »
Hej!
Rekommendationen är att ha så få aktiva termostater som möjligt, men eldar man så känns det ju onödigt att låta radiatorerna närmast kamin vara varma. Jag anser dock att kan man sprida värmen från kamin vettigt i huset så bör man då ha en rumsgivare (en bit ifrån kamin) och har termostaterna öppna om det går.

Men ska man göra nån vettig besparing så ska man stänga elpatron i VP:n och elda då det blir riktigt kallt som spetsvärme.
Köper du veden så sparar du inte mycket pengar på att elda istället för att låta komprressorn värma huset.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 14:02:49 »
Som Carl säger. Men som svar på din direkta fråga så bör du teoretiskt få en enegibesparing av att elda om du har fungerande termostater som stryper flödet och därmed avger mindre värme när du värmer rummet på annat sätt. Men det är i teorin. I verkligheten tror jag inte du sparar något med tanke på trögheten i reaktionerna mellan systemen samt det faktum att du säger att du har gamla termostater som kanske inte alls fungerar som dom ska. Det lättaste du kan göra för att säkertställa att du du sparar el när du eldar är att manuellt slå ifrån eltillsats från vp när det är kallt ute. Som Carl säger.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 14:49:37 »
När man talar om termostater så menar man förstås FUNGERANDE termostater.
Den tid termostaten tar på sig att reagera är så kort att den är försumbar. Om man har
tillskottsvärme av något slag så är termostater en självklarhet. Enda anledningen till att
inte ha termostater är om VP riskerar larm för hög temperatur om den cirkulerande volymen
i systemet blir för liten. Problemet gäller bara on/off-pumpar (både med och utan flytande
kondensering)

En rumsgivare på ett representativt ställe för de rum som inte i direkt påverkas av eldningen
är bra. Den ser då till att stoppa VP OM kaminen orkat värma hela huset och den låter VP
fortsätta arbeta mot de rum där termostaterna fortfarande är öppna. Så svaret är förstås:
Ja, den energi som kaminen avger kommer att ersätta energi som VP annars skulle levererat,
men om du inte har termostater och/eller innegivare så kommer vinsten inte att bli lika stor....

Om vedeldningen sedan "lönar sig" är en separat fråga...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 15:02:32 »
Jag har en kakelugn jag eldar när det är som kallast,min rumsgivare sitter i samma rum ,den justerar ju ned framledningstempen när man eldar.
Installera en rumgivare så slipper du problem med termostater som inte alltid funkar som dom ska,man bör dessutom inte justera tempen med dessa utom i enstaka rum.
Besparingen att elda är nog marginell,men kan du kapa eventuellt eltillskott finns ju lite att tjäna.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad Svurk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2011, 15:12:02 »
Tack för snabba och bra svar!

Min förhoppning var att vedeldningen skulle värma upp ett rum eller två, och att vattenelementen då skulle behöva avge mindre energi i det rummet(n) där det är varmare (helt enkelt att returvattnet till pumpen inte blir lika nedkylt när det passerar genom det varmare rummet). Och, att detta i sin tur skulle leda till att den cirkulerande mängden vatten i element-kretsloppet skulle behöva värmas upp lite mindre av bergvärmepumpen. Detta oavsett om alla element-termostater fungerar eller om det finns en inomhusgivare.

Men, jag inser att det kan vara mer komplicerat i praktiken?

Att slå av elpatronen när man eldar är ju ett mycket bra tips! Men, om man är glömsk eller lagd åt det lata hållet så hoppas man ju alltid på en energisparande lösning som fungerar automatiskt. Jag håller med om att köpa ved för detta ändamål knappast skulle spara några pengar. Frågan orsakades av att en kollega påstod att det med vedeldning automatiskt blev en el-energibesparing(och inte bara lite varmare i huset), men jag var inte säker på att det var så enkelt. Första åtgärden blir naturligtvis att fixa eventuellt defekta element-termostater.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2011, 15:23:00 »
Det blir precis som din kollega säger. Även om man, dumt nog, fortsätter köra ut samma
framledning till alla radiatorer och dessa saknar termostater, så kommer det att avges
mindre energi i de rum som redan är varma av vedeldningen. Dessutom medför
övertemperaturerna att energi lagras i stommen i de rum där man eldar. Denna kommer
sedan tillbaka till rummet igen när eldningen avslutas.

Om man gör systemet rätt så kan man förstås spara 100% när man eldar med ved och det
skall inte krävas några manuella omställningar...

Steg på vägen till större andel vedenergi är:
- termostater
- innegivare
- separat luftintag för förbränningsluften
- vattenmantlad eldstad
- ackumulatortank

Stegen kan tas i lämpligt antal steg uppifrån och ner beroende på hur stor andel elenergi
vi vill ersätta med biobränsle.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 878
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2011, 15:27:36 »

Min förhoppning var att vedeldningen skulle värma upp ett rum eller två, och att vattenelementen då skulle behöva avge mindre energi i det rummet(n) där det är varmare (helt enkelt att returvattnet till pumpen inte blir lika nedkylt när det passerar genom det varmare rummet). Och, att detta i sin tur skulle leda till att den cirkulerande mängden vatten i element-kretsloppet skulle behöva värmas upp lite mindre av bergvärmepumpen. Detta oavsett om alla element-termostater fungerar eller om det finns en inomhusgivare.

Vid låg framledning är denna effekt hyfsat hög, höjer du rumstempen från 20->22 ºC så minskar radiatoreffekten med drygt 20% vid en framledning på 35 ºC, vid 55 ºC blir det knappt 10%.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 140kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2011, 15:49:37 »
När man talar om termostater så menar man förstås FUNGERANDE termostater.
Den tid termostaten tar på sig att reagera är så kort att den är försumbar. Om man har
tillskottsvärme av något slag så är termostater en självklarhet. Enda anledningen till att
inte ha termostater är om VP riskerar larm för hög temperatur om den cirkulerande volymen
i systemet blir för liten. Problemet gäller bara on/off-pumpar (både med och utan flytande
kondensering)

En rumsgivare på ett representativt ställe för de rum som inte i direkt påverkas av eldningen
är bra. Den ser då till att stoppa VP OM kaminen orkat värma hela huset och den låter VP
fortsätta arbeta mot de rum där termostaterna fortfarande är öppna. Så svaret är förstås:
Ja, den energi som kaminen avger kommer att ersätta energi som VP annars skulle levererat,
men om du inte har termostater och/eller innegivare så kommer vinsten inte att bli lika stor....

Om vedeldningen sedan "lönar sig" är en separat fråga...
Jag tycker inget annat men uppfattade ts fråga hur det fungerade idag. Inte hur det skulle kunna fungera. Han skriver att det är ett nyinköpt hus och förtydligar termostater med "gamla" vilket gör att jag uppfattar det som om han är tveksam till dess funktion.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2011, 16:29:36 »
Om termostaterna fungerar eller inte avgör man ju enkelt. Om radiatorerna är varma
innan eldningen påbörjas och svalnar efterhand som veden värmer rummen, så fungerar
termostaterna. Hastigheten på regleringen är fullt tillräckligt. För varje termostat som
stänger så får VP allt lättare att utföra sitt jobb.

Om radiatorerna inte kallnar i ett rum som redan är mer än tillräckligt varmt, så är detta ett
bra tillfälle att justera termostaterna  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2011, 20:01:57 »
...som svar på din direkta fråga så bör du teoretiskt få en enegibesparing av att elda om du har fungerande termostater som stryper flödet och därmed avger mindre värme när du värmer rummet på annat sätt. ...

Tvärtom faktiskt. Det enda som ger en energibesparing är om vp producerar mindre värmeenergi, och eftersom TS kör enbart utegivare så är det bara värmekurvan som bestämmer mängden producerad energi vid en viss utetemp. Termostatstrypt flöde på en eller ett par raddar kommer bara resultera i att den av vp producerade värmen fördelas annorlunda i huset. Om han däremot kör utan termostater på raddarna nära eldstaden så kommer han få en liten minskning av producerad energi tack vare minskat rad-DT och därmed mindre avgiven energi vilket ger högre returtemp och därmed snabbare gradminutsavräkning (som redan nämnts tidigare).
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2011, 20:11:23 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2011, 20:25:06 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2011, 21:00:45 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Om du stryper raddarna så kommer flödet öka i raddarna i andra rum, vilket ger mindre diff där, därmed ökad DT och ökad värmeavgivning.
Men. Ökad värmeavgivning blir ju högre temperarur. I så fall får väl termostaterna strypa där också om dom vill. Om en termostat står på 22 ºC så ser den väl till att det är det i det rummet så långt den kan. Om man eldar en brasa i varje rum bör väl alla termostater stänga och radiatorretur bli samma som framledning vid pumpen och därmed behöver pumpen aldrig gå igång. Jag påstår inte att jag har rätt men jag kan heller inte förstå vad jag inte förstår.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Bergvärme och vedeldning
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2011, 21:01:26 »
Jag är ledsen men det där förstår jag verkligen inte. Utekurvan talar ju inte om för pumpen att den behöver värma huset med 3,9kW, den talar om att pumpen ska leverera 42 gradigt vatten till radiatorerna. Om då ett antal termostater är stängda borde returen bli varmare än om alla är öppna och det således går åt mindre energi för att värma upp det till börvärde igen. Annars har jag missuppfattat något kapitalt.


Såg nu att det fanns en grej som var konstig i det jag skrev, jag började inlägget med "tvärtom faktiskt". Det är ju fel i betydelsen att det kan tolkas som att det skulle bli en ökning av producerade värmeenergin, så är ju inte fallet. Producerad värmenergi styrs av kurvan och blir oförändrad, men fördelas annorlunda i huset. Det torde i alla fall bli den dominerande effekten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal