Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Vad kan jag förvänta mig?  (läst 1401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blues

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 14
  • Håller på att hända...
Vad kan jag förvänta mig?
« skrivet: 14 februari 2011, 22:42:11 »
Hej,
Har nu sagt ja till en offert på en Nibe 1145-6kW och 300VPB. Borrhål 120m, aktivt 110. Bor i Stockholmstrakten i en träkåk från -46. Ett plan+källare, 68+66m2 med isolerad vind och tilläggsisolerad fasad, 2-glasfönster. Vattenburet 2-rörssystem på markplan med gamla radiatorer total volym ca 50-55L. Svagt värmd källare med enbart el-radiatorer. Har pendlat mellan 18.000 och 20.000 kW-timmar inkl. hushållsel per år. Två personer i hushållet.

Hela källaren håller nu på att grävas ut, och in skall golvvärme. Källaren skall bli bostadsyta med bl.a. musikrum, tvättstuga schysst badrum med dusch och massagebadkar på 420L. Källaren har tidigare inte haft mer än 10-15 grader kanske när det varit kallt ute. Nu blir det golvvärme och en handdukstork i källaren.


Testade lite temp på radiatorn i köket i slutet på december:
-6,4 ute 23,2 inne,  framledn 49,4 retur 27,0
-7,1 ute 23,0 inne,  framledn 51,2 retur 27,4
-5,6 ute 23,6 inne,  framledn 46,2 retur 25,6
-8,9 ute 22,9 inne,  framledn 52,8 retur 28,6
-10,0 ute 22,7 inne,  framledn 51,8 retur 28,8
-16 ute 20,4 inne, framledn 54,8 retur 27,3

Vad jag kan förstå av detta har jag för dålig fart på flödet men min cp står på max. Om jag får upp flödet hur mycket kan jag då sänka framledningstempen för att behålla samma innetemp? Kan vara kul att veta på ett ungefär :)

Är en 6kW lagom eller behöver jag större pump?

I min energiberäkning från min röris säger han:

Totalt effektbehov uppvärmning        7kw
Nettoenergibehov (exkl. hushållsel)    22894kWh/år
Varmvatten (ingår ovan)                   5000 kWh/år
Effektbehov                                     7,6 kW
Energitäckningsgrad                         98%,
effekttäckningsgrad                          62%,
framl.                                              55
retur                                               45
DUT                                               -18


Vad skulle jag vinna på att borra lite djupare?

Har några veckor på mig innan det är dags att borra.

Verkar det vettigt?
Tilläggsisolerad tråkåk 1946 i Stockholm. Ett plan+källare, 68+66m2, 2-glasfönster. Vattenburet 2-rörssystem på markplan med gamla sektionsradiatorer total volym ca 50-55L.
Nibe 1145-6kW med VPB 300, 130m aktivt borra, ny golvvärme i hela källaren, stort 420L badkar.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2011, 23:56:43 »
Borrningen kommer du inte att ångra jag hade blivit rekommenderat 110m och jag beställde 20m till.
Så att det blev 130m och 125m aktiv borrhål jag har samma storlek på pumpen, och nu 5,5år efter har inkommande köldbärare varit som lägst +0,4 ºC, så att jag ångrar inte mitt beslut.
Visserligen fungerar pumpen även med minusgrader men vitsen med bergvärme är ju att man har plusgrader
även på vinterhalvåret.
Jag bor precis norr om Vänern alltså, samma höjd som du.
Övrigt vågar jag inte ha någon uppfattning om stoleken av pumpen eller något annat. 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 06:36:56 »
Vid -10 har du medeltemp på radden 40 grader. Med flöde som ger 8 graders diff borde du behöva köra ut 44 grader. Ungefär.

Om du ska höja källartempen från 10 grader till 22 grader går det många sköna kWh. Och fuktproblem är inte ovanligt. Har du dränerat och isolerat utvändigt? Hur mycket isolerar du under? Kommer du åt att isolera i sidled eller kommer det bli köldbryggor? Svårt att uttala sig om vp-storlek om man inte räknat ut energibehovet i källaren, den kan kräva hur mycket som helst. Personligen skulle jag fixa källaren och behålla elpannan en uppvärmningssäsong till för att kunna testa hur mycket el som går när du värmer källaren så mycket mer. Och så bestämma vp-storlek utifrån de nya förbrukningssiffrorna. Men det kanske är för sent att skjuta upp?

Hur ska du göra med framledningstemperaturerna? Nibes tvåklimatsystem-lösning? Annan shunt?

Misstänker du har grova rör i källaren till raddarna. Se till att i samband med installationen säkerställa att du har individuell instrypningsmöjlighet på alla raddarna, så du vet att du kan justera in flödena när du har allt rullande.

Borra mer är aldrig fel, det är svårt att ångra sig efteråt. Vil du säkra funktionen för ev otur så skulle jag borra en snutt till.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Blues

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 14
  • Håller på att hända...
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2011, 08:14:34 »
Vid -10 har du medeltemp på radden 40 grader. Med flöde som ger 8 graders diff borde du behöva köra ut 44 grader. Ungefär.
Det låter väl som ett ganska bra värde för en vp att jobba med, tack för det! :)

Om du ska höja källartempen från 10 grader till 22 grader går det många sköna kWh. Och fuktproblem är inte ovanligt. Har du dränerat och isolerat utvändigt? Hur mycket isolerar du under? Kommer du åt att isolera i sidled eller kommer det bli köldbryggor? Svårt att uttala sig om vp-storlek om man inte räknat ut energibehovet i källaren, den kan kräva hur mycket som helst. Personligen skulle jag fixa källaren och behålla elpannan en uppvärmningssäsong till för att kunna testa hur mycket el som går när du värmer källaren så mycket mer. Och så bestämma vp-storlek utifrån de nya förbrukningssiffrorna. Men det kanske är för sent att skjuta upp?

Jag dränerade och isolerade utvändigt med 10 cm isodrän runt om för 7 år sedan. Då var det fuktskador i två hörn, men nu verkar det vara torrt.
Under golvärmen kommer det ligga 27 cm av samma slags isolering. Invändigt kommer vi isolera 4,5 cm också med någon liknande cellplast i halva huset. Om det sedan behövs, så isoleras väggen den meter som är ovan jord utvändigt. Jag förstår att det är en chansning med källaren. Men hoppas givetvis på att det kommer att fungera.

Jag var inne på Lenhovdas dimensioneringsguide och fick fram dessa värden på rummen i källaren.
1383W + 392W + 897W + 977W + 850W + 720W = 5219 W
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18

Detta är värden för hur stora radiatorer jag skulle behövt i varje rum om jag hade använt såna. Men nu är det golvvärme + en handdukstork som skall värma, så jag är inte säker på vad siffrorna säger mig?

Golvvärmen läggs med 22mm slingor och ca 30 cm mellanrum i nederdelen av ca 8 cm betong. Sen blir det klinker på det, i de flesta rummen.

Hur ska du göra med framledningstemperaturerna? Nibes tvåklimatsystem-lösning? Annan shunt?
Bra fråga, jag skall öppna en ny tråd för det...  Sc:,h

Misstänker du har grova rör i källaren till raddarna. Se till att i samband med installationen säkerställa att du har individuell instrypningsmöjlighet på alla raddarna, så du vet att du kan justera in flödena när du har allt rullande.
Bra idé, det sitter nu termostater på alla raddar, skall man då ta bort dem då? Skall prata med min röris om det.

Borra mer är aldrig fel, det är svårt att ångra sig efteråt. Vill du säkra funktionen för ev otur så skulle jag borra en snutt till.

Det blir nog i alla fall 10 meter till borrat, kanske mer...
Tack Remo och Labold för era svar :)


Tilläggsisolerad tråkåk 1946 i Stockholm. Ett plan+källare, 68+66m2, 2-glasfönster. Vattenburet 2-rörssystem på markplan med gamla sektionsradiatorer total volym ca 50-55L.
Nibe 1145-6kW med VPB 300, 130m aktivt borra, ny golvvärme i hela källaren, stort 420L badkar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2011, 20:36:01 »
Du får kolla dina raddar. Kanske har de redan en fast strypventil på returledningen? Annars så byter du radventilerna (de termostaten sitter på) mor nya radventiler med förinställning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Blues

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 14
  • Håller på att hända...
SV: Vad kan jag förvänta mig?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2011, 22:44:30 »
Jag har ingen strypning på returen, bara ett rör som går ner i golvet.

Nya radventiler med förinställning, det blir nog det som gäller!
Tilläggsisolerad tråkåk 1946 i Stockholm. Ett plan+källare, 68+66m2, 2-glasfönster. Vattenburet 2-rörssystem på markplan med gamla sektionsradiatorer total volym ca 50-55L.
Nibe 1145-6kW med VPB 300, 130m aktivt borra, ny golvvärme i hela källaren, stort 420L badkar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal