Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytjordslinga eller borra.  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Ytjordslinga eller borra.
« skrivet: 14 februari 2011, 22:10:09 »
Jag kommer igen med en fråga om ytjordslinga eller borra.
Jag har hela tiden varit inställd på en borra, men så läser jag i ett klistrat inlägg "info om energibrunnar" följande:
"Men har man en stor lämplig tomt, eller ändå bättre en åker, då är valet lätt, med en egen arbetsinsats är en ytjordslinga betydligt billigare att anlägga."
Gäller detta alltid?
Jag har en liten åker (4000kvm) men den lutar "uppåt" från huset, och jag gissar att slingan blir svår att lufta då?
En meter ner består marken mest av pinmo (morän). Går det bra, eller ska det helst vara lera eller jord i marken?
Marken är stenig som tusan och jag antar att det blir ganska dryga kostnader att köra bort all sten + att det sinkar grävaren.

På något sätt känns det som man "intecknar" marken. För om jag ska bygga uthus är det väl olämpligt att bygga ovanpå en slinga? Om man ska anlägga markbädd så går det väl inte heller ovanpå slingan? Planterar jag träd så kanske slingan klarar detta, men den blir svåråtkomlig om något behöver göras.

Är jag för pessimistisk?
Många frågor, men det räcker om ni svarar på den sista...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 722
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!