Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?  (läst 11364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
Efter nästan ett helt liv som vedeldare funderar jag på att installera bergvärme och försöker därför läsa mej till förutsättningarna för en lyckad anläggning.
I ett inlägg läste jag att det inte var bra att köra en bergvärme-pump mot en acktank.
Varför fick jag inte veta.
Det vore väl bra att ladda tanken med billig nattström till kompressorn, då den ju får gå länge (man ska undvika många start/stopp har jag läst)?
I min 750l acktank har jag ju shuntar, reglering, solslingor och varmvattenberedare. Sol, bergvärme och ved kan avlösa varandra automatiskt.
Varför skulle det vara dåligt?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2011, 22:26:14 »
Finns inget dåligt med det.  Går att bygga kanon grejer med den utrustningen Thumbsup

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2011, 22:32:58 »
Jag tänkte väl det...
Tack för svaret!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2011, 22:36:57 »
Vassego *vinkar*

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2011, 22:49:07 »
Du kan inte räkna med att värmepumpen ska värma tanken på natten och stå still på dagen,
Dels måste du har en dubbelt så stor (dyr) värmepump för att leverera husets energi på halva tiden. Sedan kan inte värmepumpen värma så mycket varmare än 50 grader, och då räcker inte 750 liter långt. Men din tank blir en utmärkt varmvattenberedare. (Om inte slingan är dimensionerad för 80 grader)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2011, 00:15:49 »
är strömmen billigare på natten? Var det inte så för typ 100 år sedan?

De offerter jag tittat på har inte storleken på pannan skiljt så hemskt mycket på priset.

Men grundfrågan är helt utanför mitt kompetensområde så jag borde hålla tyst :D

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2011, 08:46:48 »
David:
Nja.. du har rätt i att strömmen har samma pris dygnet runt. Men med den effekttaxa som jag har, så är överföringsavgiften (nätavgiften) 0kr/kWh mellan kl 19 och 07. Övrig tid är den beroende på effekten.
Jag körde elpatronerna under några timmar dagen före jul (skorstenen började läcka och det var svinkallt) och fick då en nätavgift på 1100:- den månaden (trots att jag bara körde elvärmen några timmar), mot 100:- en vanlig vedeldarmånad.
Själva strömmen kostade då 450:- (200:- en vanlig vedeldarmånad).

Plutus:
Ok, jag förstår. Då skippar jag förhoppningen att köra den bara på natten. Varmvattenslingan (dubbla kamslingor)fungerar bra på låga temperaturer.


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1725
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2011, 09:30:13 »
Kornman, titta här   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27067.0  Har 1600l ack, vedpanna, 90 vacumrör, Bergvärme. Allt körs till ackarna. Inga problem. Bergvärmepumpen körs flytande. Går ju säkert att få effektivare med mindre vattenvolymer, men va bra det funkar om man eldar när man har lust, resten tar BVpumpen hand om. Helt automatiskt. Till detta så skall solen komma in också. Säkert inga problem med det heller. Skal snart ta bort ena 800l tanken pga utrymmesbehov, funkar säkert lika bra för det. Vet ej om det går med vilket fabrikat som helst (styrningen).
« Senast ändrad: 15 februari 2011, 00:22:11 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, Rexovent RDAA 1-3-1, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210/7 -99 3000kr. 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Järna
  • Antal inlägg: 86
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2011, 09:40:41 »
En förklaring är också att en värmepump "normalt" jobbar med att tillverka precis den mängd energi som behövs vid en viss tidpunkt. Kallas flytande kondensering i bergvärmekretsar. Då får man "normalt" bästa verkningsgraden också eftersom värmepunpsanläggningar har bättre verkningsgrad desto lägre temperatur dom behöver tillverka.

Med en acktankar och liknande som ditt gamla upplägg bygger det på att man eldar på rejält och producerar en massa energi, alternativt låter solfångarna producera energi när det är sol. Sen lagras den energin i en acktank för att sen portionera ut energin när den behövs senare. I Bergväremkretsar kallas det att köra med fast kondensering. I vissa fall kan det vara lönsamt.

Är det så att du faktiskt har solfångarutrustning klar monterad på taket kanske det skulle var lönsamt att köra med fast kondensering men då beror det på att du redan har grejorna och om vi antar att dom inte går att sälja. Samma s k om du har gratis ved och värderar jobbet med den väldigt lågt då kanske det skulle vara ide att fortsätta att elda när det är kallast.

Att bygga ett system för både fast och flytande kondensering kräver nog att du har lite olika rördragningar/ventiler så att du själv kopplar om mellan dom olika lägena eftersom det krävs olika kopplingsprinciper om jag inte minns fel.


Generellt brukar det vara så att det inte är "lönsamt" att försöka kombinera ved/sol =fast kondensering med ett väl fungerande system med flytande kondensering.

Dock finns det flera på forumet som är klart bättre än mig på att förklara och reda ut det här med fast kontra flytande kondensering samt deras fördelar respektive nackdelar  Thumbsup
« Senast ändrad: 14 februari 2011, 09:43:27 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2011, 10:06:26 »
Då du inte helt klart beskrivit hur du tänkt köra så skall jag gissa, och sedan förklara nackdelarna med denna typ av drift:

Jag tror att du tänkt låta solfångarna värma tanken sommartid/när solen ger tillräckligt mycket för att öka tempen i tanken.
Jag tror att de tänkt kunna elda lite när du har tid/lust/ork, t.ex. när det blir riktigt kallt ute.
Övrig tid skall värmepumpen kunna värma tanken.

Detta förutsätter att du kör fast kondensering, t.ex. värmepumpen startar när tempen i acktanken går under 50 grader, och värmer sedan upp till 55 grader då den stannar.

Nackdelanra med detta är:

Låg COP på värmepumpen... Ex:

Det är 0-gradigt ute, och du behöver köra ut 32 grader varmt vatten till dina radiatorer för att hålla huset varmt.
Kör du fast kondensering 50-55 grader (vilket du måste för att ha tillräckligt varmt tappvarmvatten) så har din värmepump ca 3.0 i COP, du tillför alltså ca 2 kW el och får ut ca 6 kW värme.

Om du istället låter din värmepump arbeta med flytande kondensering, med ca 28 - 36°C framledningstemperatur så har din värmepump ca 4.5 i COP.
Du tillför ca 2 kW el och får ut ca 9 kW värme.
Eller rättare sagt, du får en 40-50% effektivare drift på din värmepump med flytande kondensering istället för med fast.

Ju kallare det blir ute, desto högre framledningstemp behövs för att hålla huset varmt, och skillnaden i effektivitet mellan fast och flytande kondensering blir mindre och mindre, men sett på årsbasis så får du nog räkna med ca 30% större energiförbrukning om du kör fast kondensering 50-55°C iställer för flytande kondensering.

Till detta skall läggas de rätt stora energiförluster du har från en så pass stor acktank, OCH det faktum att denna typ av drift kräver dubbla cirkulationspumpar, vilket beroende på val av cirkpump kostar några hundralappar/år.

Det du kan göra är att enbart använda acktanken för tappvarmvatten, och när du värmer huset låta en växelventil växla över mot radiatorsystemet för att ge dig flytande kondensering med bra COP.

Som Oraklet skriver så kan man bygga en väl fungerande anläggning med de prylar du idag har, men det krävs en kompetent installatör för att få ihop det bra, eller att du verkligen själv sätter dig in i det hela så du känner dig trygg i de val du gör.

Att du har billig överföringsavgift på nätterna kanske komplicerar det hela en smula, men som sagt, kostnaderna för energiförluster, dubbla cirkpumpar och dålig COP blir större än man kan tro bara för att man vill behålla befintlig, ej optimal, utrustning.
Att du inte kan ladda in så mycket energi i tanken att det räcker hela dagar gör ju dessutom "energilagringsspåret" lite svagt.

Effektivaste driften får du om du köper en vanlig villavärmepump med inbyggd beredare, välisolerad och med effektiva/snåla cirkpumpar.
Min gissning är att det blir ca 20-40% effektivare än om du sparar dina nuvarande acktank.

Då jag är lite osäker på om du har solfångare eller ej är det dock lite svårt att avgöra exakt.
OM du har solfångare skulle du kunna ha kvar acktanken, och låta solslingorna förvärma tappvarmvattnet i acken - innan det går in i din villavärmepump med inegrerad varmvattenberedare, då får du maximal besparing.

Å andra sidan, kan du hitta någon som köper vedpanna, acktank och solfångare för 10-20 000 kr så kanske det inte lönar sig att ha kvar de gamla prylarna alls.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2011, 10:14:48 »
Det är relativt enkelt att köra värmepumpen med flytande kondensering och behålla vedpannan och ev. solfångare som spets, men 750 liter är inte mycket i de sammanhangen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2011, 11:42:50 »
Nej, och åter Nej!  huvuddunk

Det går utmärkt att kombinera olika energislag och flytande kondensering. Jag gör det.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2011, 12:04:18 »
Nej, och åter Nej!  huvuddunk

Det går utmärkt att kombinera olika energislag och flytande kondensering. Jag gör det.

Vem har påstått motsatsen?

Mitt svar var utifrån det som de flesta vedeldare tänker sig, att bara koppla inop värmepumpen med befintlig acktank och köra med fast kondensering.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2011, 19:25:31 »
Visst går det att få till. Om du kan mecka rör själv och är villig att lägga mycket "gratis" egentid på att få till det tror jag till och med att du kan spara någon tusenlapp på sikt eftersom du redan har grejerna. Men om du värderar din tid och vill ha en enkel och bekymmerfri lösning med rent och snyggt i pannrummet så rensa ut alla shuntar, sälj solpanelerna och sätt in en överdimesionerad bvp med acktanken som volymtank på framledningen. Keep it simple! All respekt till de installatörer och gds-are som får en sådan här blandning av energislag att funka sömlöst, men jag tror det ligger många timmars meck och injustering bakom.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2011, 21:50:18 »
Tack för alla synpunkter och förklaringar.
Nu förstår jag mer vad det handlar om.
Ett särskilt tack till Rickard som tagit sej tid att förklara så utförligt!
Du har helt rätt i dina antaganden hur jag tänkt mej att använda systemet.
Nu förstår jag att det i grunden handlar om att COP blir lägre vid högre temperatur på "utslingan" (eller vad nu sidan mot systemvattnet det kan tänkas heta). Den temperaturen ska alltså hållas så låg som möjligt.
Det är precis samma förhållande som för solfångaren. Om tanken är kall (35 grader) och solen börjar skina så tar det bara en timme att värma tanken till 50 grader. Men för att sedan värma den till 60 grader krävs sol i fyra timmar. Och för att få den till 70 grader krävs sol en hel dag Osv.
 Då borde COP säkert bli högre vid högre temperatur på "inslingan" (från borran).

Jo, jag har 11kvm solfångare som laddar tanken. Dessa har gått i 16 år nu och vi eldar bara i undantagsfall maj-september.
Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om hur jag och en kompis byggde dessa. (köpte 0,1 mm kopparplåt direkt på Metallverken liksom alla kopparrör, byggde ett meterlångt kombinerat löd och pressverktyg, pluggade kemi för att göra rätt ytbehandling, byggde koningsverktyg för att slippa köpa lödkopplingar, byggde elektronikstyrningar av lösa komponenter...man var inte klok..)

Jag har också två vacumrörsolfångare. Men dom har jag kopplade till växthusets golv (där jag värmer upp 3,5 ton stenmjöl och betongplattor) Fungerar jättebra, men det är en helt annan historia....

Jag är van att meka och gör alla installationer själv så jag har inget mot att prova någon kombinerad "fast-flytande kondensering" bara jag vet var jag ska läsa om det.
 Vedpannan vill jag inte slänga ut eftersom vi bor på landet och det blir strömlöst då och då (jo, pannsystemet fungerar utan ström).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal