Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)  (läst 10004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« skrivet: 04 februari 2011, 00:17:53 »
Jag har tänkt att konvertera så det är för ändamålet utvalda och installerade radiatorer.

Jag har elskräck och vill därför överdimensionera snarare än att underdimensionera.

Vad jag läst mig fram till blir det då risk för frekventa start/stop vilket kan slita på anläggningen. Därtill kommer att VPn drar mer ström men det känns som försumbart då VPn också behöver gå kortare tid..

Jag kollar främst på thermia och dom har så kallad mjukstart och varvtalsstyrd circulationspump.

Innebär det att risken för problem vid ev. överdimensionering blir mindre?
Måste jag ha någon typ av större acc-tank för att undkomma eventuella problem och för många start/stop?

Räcker det med optimum eller är man tvingad att ha G2 för att få del av ovannämnda fördelar. Jag tycker faktiskt inte det framgår så bra i det material som finns på webben.


Jag tar tacksamt emot erfarenheter från er som inte har thermia. Inget slutgiltigt beslut är taget och många av dessa principer gäller säkert för de flesta tillverkare.

mvh
david


« Senast ändrad: 04 februari 2011, 13:27:08 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 05:58:47 »
G2 köper du om du har stort vv-behov på vintern, eller för att du tycker den är snygg. Annars funkar en vanlig Diplomat bra. Acktank ska du definitivt inte ha, däremot en volymtank, alltså en enkel isolerad tank (gammal vvb funkar fint) ställd på högkant med tillopp i topp och utlopp i botten. Tanken sätter du i början av vb-kretsen om du har risk för knäppningar, annars kan den stå var som helst  Börja med att räkna ut din radsystemvolym. Sen lägger du på volymtankens volym. Sammanlagt bör du satsa på ca 30liter/kW vp-effekt eftersom du vill överdimensionera. Volymtanken kommer trots iso att läcka lite värme så den ska stå i ett utrymme där spillet kommer huset till godo.
« Senast ändrad: 04 februari 2011, 06:07:57 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 07:49:29 »
Det står en VB på 300 liter från 2009. Men det kanske är för stor för volymtank? Helst vill jag bli av med den av utrymmesskäl då grejerna kommer stå i tvättstugan. Annars måste den stå i garaget för att få plats. Jag borde få plats med en ca 100l volymtank utan att det blir något problem.


Det kostade bara ca 3000kr för optimum sen ytterligare 10 000 för G2. I reklamen för G2 får man för sig att den pga varvtalsstyrd circpump skulle vara bättre på att kliva ner i effekt. Men generellt är det väl så att en VP ger vad den ger och är den stor kommer den stoppa ganska tidigt (dock mindre genom att anpassa vb-kretsenes volym till pannans effekt?)

Radiatorsystemet kommer byggas från scratch så jag bör kunna anpassa detta för stor volym och så låg framledningstemp som möjligt, men även detta kan ju säkerligen handla om en kostnadsfråga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 08:52:19 »
Det är klokt att ta till radiatorerna lite extra, merkostnaden för lite större radiatorer är inte så stor i jämförelse med var hela konverteringen kostar.
När du konverterar så kan du även se till att få en knäppfri installation (eller justera i efterhand eftersom alla rör är synliga).
Sen går det rätt enkelt att pillra med styren på en Thermia (och Nibe) för att få ner antal starter om du dimensionerar VP:n rejält.
Fast en volymförstorare är väl aldrig fel.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 13:26:41 »
Vis information ni kommer med Carl och Labold !

Jag kommer vara noggran med att ha minst 30liter/kw effekt i VP då jag troligen kommer ligga i överkant. En volymförstorare är kanske inte heller fel som ni säger. 300 liter totalt och det är väl säkert max 200 som kommer gå i radiatorerna, fast nu gissar jag ju bara. Det viktiga är att jag har förståelse för det så att man kan ha den dialogen med leverantörerna.


Offerterna jag har fått har utgått från 55/45 vid DUT (-17 här)

Givet att dom faktiskt också skall bygga mitt vattenburna system skall man ligga på om att få en lägre utgående temp vid DUT. Alltså att dom dimensionerar för detta?

Jag tycker det är lite skumt att alla offerter har utgått från ett par minusgrader i köldbärartemp vid DUT samt att elspetts behövs (om än lite) och ingen har tagit tillfället i akt att rekommendera något annat än 55grader utgående vid DUT trots att dom själva ska bygga systemet. Ingen har heller ens varit i närheten av att diskutera frågor som volymtankar :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2011, 19:29:42 »
Om du vill ha 300liter vatten i systemet kommer du behöva volymtank moderna kompaktradiatorer innehåller lite vatten (ca 4-5 liter) men ger bra värme. Jag skulle om jag byggde nytt system satsa på som sämst 45/37 vid dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2011, 19:37:03 »
Jag kommer vara noggran med att ha minst 30liter/kw effekt i VP då jag troligen kommer ligga i överkant. En volymförstorare är kanske inte heller fel som ni säger. 300 liter totalt och det är väl säkert max 200 som kommer gå i radiatorerna, fast nu gissar jag ju bara. Det viktiga är att jag har förståelse för det så att man kan ha den dialogen med leverantörerna.


Ju mer av de 300 litrarna som ligger i raddarna desto bättre, eftersom stora raddar (oftast) också innebär större värmeavgivande yta och därmed lägre VB-fram och bättre COP. Men det finns så klart estetiska hänsyn och även ekonomiska.

Det kostade bara ca 3000kr för optimum sen ytterligare 10 000 för G2. I reklamen för G2 får man för sig att den pga varvtalsstyrd circpump skulle vara bättre på att kliva ner i effekt. Men generellt är det väl så att en VP ger vad den ger och är den stor kommer den stoppa ganska tidigt (dock mindre genom att anpassa vb-kretsenes volym till pannans effekt?)

Både Optimum och G2 är vanliga on/off-pumpar, de kan inte gå ner i effekt. Det enda varvtalsstyrningen påverkar är flödet. Själv har jag Optimum Duo och är mycket nöjd med den, samtidigt skulle jag nog köpa en vanlig Diplomat utan Optimum-styrning om jag skulle shoppa vp idag. Varför det då? Jo, jag har ett radsystem där jag (efter mycket jobb med IR-termometern och förinställningsnyckel) fått till en bra flödesbalans och värmekomfort med enbart fasta instrypningar på raddarna, inga termostater. Med andra ord har vp-n alltid samma driftsförutsättningar, och Optimum-funktionen är ganska överflödig. Jag har provat att köra utan Optimum-funktionen inkopplad och har konstant vb-diff på 7-9 grader. På kb-sidan får jag utan Optimumfunktion konstant diff på 3-4 grader. Om du köper en vanlig Diplomat istället för en G2 har du 13000 spänn att köpa större raddar för...

Och ja, större arbetad vattenvolym innebär längre gångtider och färre start/stopp.


30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2011, 19:43:16 »
Klart att det är bra med så lågtemp som möjligt. Men det blir jättestora grejer för en ganska liten besparing.
Rent estetiskt brukar inte enorma radiatorer uppskattas.

Om man tar 45 grader vid DUT istället för 55  så kanske man tjänar 0,2 i cop på ett år.  Och då måste man köpa dyrare radiatorer och grövre dyrare rör.

Det är en avvägning

Vad gäller tank, där kan man hitta på många roliga saker om man vill. Då kan man få hetgasen att generera en hel del VV även om man stoppr in en fulleffekt VP.
Om man inte fulleffekt dimensionerar så är det inte ofta en G2 går ifrån huset för att göra VV. Då blir det mindre spets.  Det tar nog ett tag att spara in en G2 gentemot en Diplomat rent ekonomiskt. Kanske 10 år, men den kommer att betala sig. Dessutom är den den överlägset tystaste VP jag personligen har lyssnat på.

Farsans står nästan i hans kök, och man får lägga örat på pumpen för att höra den. *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2011, 20:12:13 »
Borde väl inte behöva så jättestora raddar för 45/38 räcker det inte med typ c22 under varje fönster jag har dåliga enkla raddar och kör ut max 50 grader men ska nog byta ett par till sommarn. Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2011, 20:39:17 »
Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.

Ööööh, hur menar du då? 22-or har i princip dubbla vattenvolymen som 11-or. Och värmeavgivningen vid DT30 är typ 80% högre.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2011, 20:44:05 »
Läcker elementen?   Varför byta annars :D

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2011, 20:54:42 »
Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.

Ööööh, hur menar du då? 22-or har i princip dubbla vattenvolymen som 11-or. Och värmeavgivningen vid DT30 är typ 80% högre.

Spelar ingen större roll om radiatorn innehåller 5 eller 2 liter blir inte mycket volym ändå. Skulle inte köpa mindre än 22-or men inte pga av volymen det är effekten som är intresant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2011, 20:56:14 »
Läcker elementen?   Varför byta annars :D


Frun tycker det känns lite kallt i 2 rum kommer byta dom raddarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2011, 21:35:25 »
Så varvtalsstyrd circulationspump är bara för att anpassa farten på kalla sidan då eller?

Det känns ju inte så himla unikt eller?

Jag förstår inte till 100% det som Oraklet skrev gällande G2. Menar du att G2 är bättre eller sämre på VV? Eller menar du att just G2 egentligen fungerar bättre något underdimensionerad givet att VV genereras vid uppvärmning? JAg tänker mig att om den är >100% så går den mindre och därmed blir det mindre automatiskt VV skapat och mer VV specifik gångtid? eller?

Labold intressant det här du säger om vanliga diplomat vs optimum. Det skiljer ju bara typ 3-4000kr. Givet att jag har möjlighet att skapa mitt vattenburna system från grunden (med all våran sammanvävda expertis vid fingerspettsarna) så borde inte ens denna uppgradering vara värd?

Är det kanske så att diplomat - optimum är onödigt men att det däremot kan vara värt G2 om man är stor förbrukare av vv?


Jag kan bara säga en sak... och snart har jag sagt den.. jag VÄGRAR gå på spetsvärme. Jag vill ta elpatronen och kasta bort den. Jag har matat gödgrisarna på vattenfall för många år nu. Jag vill ha hängslen och livrem. Men jag är rådfall och alla som skickar offerter är bara drivna av någon räknesnurra dom fått av tillverkaren som föreslår liten vp och inte så djup borra.

dom konkurrerar med pris men förstår inte att mitt billiga alternativ är llvp och det är fan så mycket billigare än bergvärme. Det vill säga om jag väljer bergvärme så är det inte för att det är billigt utan för att det fungerar perfekt de 30 år jag har kvar tills pension!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2011, 21:54:11 »
Så varvtalsstyrd circulationspump är bara för att anpassa farten på kalla sidan då eller?
På varma sidan också. Men det har som sagt inget att göra med effekten som vp lämnar till radvattnet.
Labold intressant det här du säger om vanliga diplomat vs optimum. Det skiljer ju bara typ 3-4000kr. Givet att jag har möjlighet att skapa mitt vattenburna system från grunden (med all våran sammanvävda expertis vid fingerspettsarna) så borde inte ens denna uppgradering vara värd?
Precis så tycker jag. Optimum är en bekvämlighetsgrej för de som inte är villiga att lägga tid på att justera in sin vp. Eller för de som vill köra med termostater - när termostaterna stänger vissa raddar så ändras ju motstånden i vb-kretsen och därigenom flödet, då kan Optimum hålla bästa vb-diff trots ändrade förhållanden.
Är det kanske så att diplomat - optimum är onödigt men att det däremot kan vara värt G2 om man är stor förbrukare av vv?
Min åsikt är nog att G2 framför allt är vettig om det är så att man har stort vv-behov under vintern, typ om minusgrader ute får en att vilja ta långa varma bad. En annan anledning att köpa G2 är om man inte får plats med en Duo-lösning men behöver mer vv. Och så är den ju ganska snygg. Men jag tror det tar låååååååååååååååång tid att spara in de där extra 10000.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal