Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Extreme coolix modding  (läst 5807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Extreme coolix modding
« skrivet: 02 februari 2011, 12:16:27 »
Hejsan,

Igår spendarade jag en eftermiddag med att isolera och modifiera bottentråget på min 2 månader gamla 3810W Jula Coolix värmepump.

Såhär såg det ut från början:


DEL1: Isolering
Till att börja med isolerade jag rören med rörisolering (15kr/m på Jula). Jag köpte 2m och det räckte nästan. Blev tyvärr några rördelar utan isolering. Men det får duga.


Sen fyllde jag hela komressorrummet med glasfiberisolering(lite cellplast i botten så inte isoleringen suger upp ev vatten):


Jag tog en bit isolering och lindade runt slangpaketet till innedelen. Sedan byggplast över det:


DEL2: Bort med värmekabeln
Jag har stört mig på att värmekabeln i bottentråget drar 80W och alltid är på (när det är kallare än +5). Jag har pumpen i fritidshuset och är bara där på helgerna. På vardagarna kör jag pumpen i FrostProtection läge vilket gör att pumpen går ganska sällan, så ganska stor del av den förbrukade energin går till värmekabeln. Jag läste lite här på forumet om andra som sågat upp tråget på andra märken och vissa pumpar som har uppsågade tråg från början. Så jag tänkte testa detta.

Först tog jag bort Värmekabeln och sågade upp ett ca 2-3cm spår i botten (bak och på sidan) med vinkelslip :



Sen skar jag ut ett par bitar cellplast(rosa) för att täta hålen på insidan så att inte så nycket luft sugs genom bottenhålen istället för att gå genom batteriet:


Slutsats
Isoleringen är jag nöjd med och den kommer säkert hjälpa till att få ut några watt extra. Sågandet i tråget och borttagandet av värmekabeln är lite av ett experiment. Får se hur det går. Eventuellt kommer jag ta bort mer av plåten i tråget om det visar sig att det bildas is. Nu är det dock plusgrader så det kanske drjöer ett tag innan vi vet hur det funkar.

//Jonas






Utloggad skaree

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
SV: Extreme coolix modding
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2011, 12:48:20 »
Det här ser spännande ut, skall följa och se om du är nöjd med modifieringarna.
 
Jag har själv funderat på att köpa en Coolix, är du nöjd annars med den? hur fungerar den i minusgrader?


Mvh Mattias
1 1/2 plans kedjehus 140 kvm. Värmepump Mitsubishi MSZ-FD25VAH.

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Extreme coolix modding
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2011, 12:56:46 »
Jodå, jag är nöjd. Den ger värme även när det var -15 för några veckor sedan. Dock så har jag den som sagt i fritidshus så jag kör på FrostProtection på vardagarna och sen drar jag på 20 grader på helgerna när jag är där och renoverar. Tillräckligt varmt för att jobba i blir det ganska snabbt. Inga problem med isbildning eller så har jag haft heller.

Helt klart en mycket prisvärd pump.
//Jonas


Utloggad skaree

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
SV: Extreme coolix modding
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2011, 13:17:40 »
Det låter bra! jag ska nog inskaffa en sådan snart, priset är en klar fördel  :)

En fråga till, hur fungerar on/off, stannar den ofta eller kör den bara på?


Mvh Mattias
1 1/2 plans kedjehus 140 kvm. Värmepump Mitsubishi MSZ-FD25VAH.

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Extreme coolix modding
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2011, 13:36:14 »
ON/OFF fungerar som en termostat. När den når den temperatur du ställer in stannar den och startar igen när temperaturen är lägre. Så hur ofta den stannar beror ju på ditt värmebehov och vilken temp du ställer in. Dock så märker man knappt när den slår på och av eftersom innomhus-fläkten är ganska tyst så det är absolut inget problem.

Den enda nackdelen jag hittat är som sagt värmekabeln som drar 80W dygnet runt i stort sett hela vintern. Alltså även när pumpen inte producerar någon värme (vilket i FrostProtection läget är ganska ofta). Lite dummt tycker jag. Jag var inne på att koppla en timer till värmekabeln så den bara var på tex 30min var 4e timme eller nått. MEn tillslut bestämde jag mig för att testa att ta bort den helt.
//Jonas

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Extreme coolix modding
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 22:28:46 »
Hei.

Virkelig grundig til bunnen for å isolere.
Jeg har en Coolix Inverter, med varmekabel montert. I ditt innlegg skriver du at varmekabel trekker 80W. Jeg gikk rett ut og koblet fra varmekabelen, og effektforbruk falt 80W. Det er tydelig vis ingen logikk knyttet til varmekabel og behov for tining. Den den står på uansett temperatur så lenge pumpen går.
Jeg hadde en idè med manipulering av temperturfølere for å øke intervall på defrostingene, som omfattet bl.a en temostat på 0 ºC. Den kjøpte jeg på eBay http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180549409600&ssPageName=STRK:MEWNX:IT for noe tid tilbake, men satte den nå inn på den ene lederen til varmekabelen. Nå er kabel av når det er over 0 ºC, og vil komme på når det blir under og pumpen starter å avvise.

Du må rapportere mer om dine erfaringer etter isoleringen.
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 22:50:30 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Extreme coolix modding
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 08:40:02 »
Hej,

På min 3810w modell finns det redan en termostat men jag tror att den slår på vid +5C. Finns det ingen termostat på invertermodellen?

Att ha en termostat på 0C är ju lite bättre än +5C men ingen jättebra lösning tycker jag. Lufttemperaturen är ju under 0 större delen av vintern så värmekabeln kommer vara på dygnet runt.  För det är väl lufttemperaturen du mäter med termostaten?

Du gav mig en annan idé! :-) Om man har en termostat som slår till om lufttemperaturen är under 0 och en termostat som sitter monterad på själva batteriet som slår till när temperaturen är ÖVER 0C och seriekopplar dessa. Då borde man kunna pricka in avisnings cykeln eftersom batteriet då värms över 0C. Så värmekabeln är då endast igång när pumpen avisar och det är under 0C i luften. Det borde begränsa värmekabelns förbukningen rejält.
Eller är det så du menar?

Vad tror ni andra om det?

//Jonas

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Extreme coolix modding
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2011, 17:40:44 »
Hei.

Jeg fant ikke noe termostat opprinnelig på maskinen, kabel fra varmeslynge er koblet til kretskortet.
Der jeg fikk plassert termostat måler den lufttemperaturen, men den er slik at om den først er på (temp under null) så må det bli +5 før den går av. det er jo en termostat som skal forsøke å holde minst 0 ºC.
 Om jeg forlenger ledninger slik at jeg får plassert den i "tråget" på kabelen så vil den trigge på 0 ºC, og så når kabel er +5 slå av igjen. Er lufttemp over 0 vil kabel da være av, under vil den koble på men slå seg av når den har nådd +5 ºC.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Extreme coolix modding
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2011, 09:09:50 »
Hejsan,

Jag tänkte följa upp med en lite rapport hur det fungerar efter ha varit ute i stugan i helgen.

Det har bildats en permanent ca 5cm isrand längst ner på utsidan av batteriet (ingen is på insidan i fläktrummet). Men annars fungerar det bra utan värmekabeln. Denna vecka har temperaturen pendlat mellan ungefär +3 och -5 skulle jag gissa.

Jag ska nog testa att såga bort hela plåten i tråget på baksidan (nu gjorde jag bara ett spår) och se om det löser isbildningsproblemet. Annars vet jag inte om de 5cm med is gör så speciellt mycket faktiskt.

//Jonas
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 09:18:32 av alvestjo »

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Extreme coolix modding
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2011, 15:59:32 »
Hej,
En liten uppföljning:

Som jag skrev tidigre bildades det en isrand längst ner på utsidan av batteriet. Detta kan man se på denna bild:


Så jag tog till sågen igen och tog bort mer av tråget:



Det var ca 2 veckor sedan jag gjorde detta och det fungerar bra (utetemperatur mellan -20 och +1). Det bildas istappar som hänger från batteriet när jag kör på FrostProtection läget men när det är normal rumsteperatur i huset fungerar avfrostningen bättre och istapparna ramlar ner. Det bildas nästan ingen isrand längre.

//Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal