Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Val av bergvärmepump  (läst 1404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larssaman

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 20
Val av bergvärmepump
« skrivet: 01 februari 2011, 08:25:38 »
Jag har fått in offerter på kompletta anläggningar (konv. 13 st radiatorer samt VP inkl. installation) med pumparna Bosch EHP 7 och Nibe 1245-8. Jag väntar även på en med en Thermia Optimum 8. Radiatorerna som är offererade är 22:or rakt av på begäran av mig. Jag vet att frågan kan vara lika svår att svara på som "hur långt är ett snöre" men vilket märke ska man satsa på? Info om mitt hus ser du nedan.

ALLA tips, idéer, synpunkter etc. tas tacksamt emot.
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11020
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Val av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2011, 10:41:51 »
Det har sagts förut: Välj den installatör som verkar bäst.
Du har ingen glädje av att du valde en pump med 5% bättre COP om den är felaktigt installerad/projekterad eller om installatörsfirman försvinner när den börjar krångla om 8 år.

Hur ser energikalkylerna i offeterna ut?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal