Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: expansionskärlet, hur funkar den?  (läst 5027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
expansionskärlet, hur funkar den?
« skrivet: 29 januari 2011, 17:36:07 »
När jag kom hem i fredags så hade vvsarna skissat om rördragningsritningen. Och vill väl att jag ska ta ställning till ett alternativt förslag.

Då har de gjort "!?? ev" vid expansionskärlet.. Den där lilla petflaskan alla har brevid maskinen.

Hur funkar den, vad gör man med sådan, är det där man fyller på vätska eller gör man inget alls med den. Hur bör den vara placerad och
vågar man ha den undangömd eller måste man kolla på den titt som tätt?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3259
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2011, 18:39:23 »
När jag kom hem i fredags så hade vvsarna skissat om rördragningsritningen. Och vill väl att jag ska ta ställning till ett alternativt förslag.

Då har de gjort "!?? ev" vid expansionskärlet.. Den där lilla petflaskan alla har brevid maskinen.

Hur funkar den, vad gör man med sådan, är det där man fyller på vätska eller gör man inget alls med den. Hur bör den vara placerad och
vågar man ha den undangömd eller måste man kolla på den titt som tätt?
Det är expansions och påfyllningskärl för brinen, köldbärarvätskan. Och det är en vatten-spritblanding i stort sett utan färg så det är rätt svårt att se nivån. Om du sätter den undanskymt, så ordna med bra belysning där. Jag har kört min pump i 2 år och inte sett någon ändring i nivån, men det finns ju folk här på forumet som haft läckage.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh    2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh
2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh
2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2011, 18:59:05 »
måste den sitta högt eller kan man montera den lågt? kommer ha en lång bänk, om jag då kunde ha den under bänken..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3259
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 19:06:10 »
måste den sitta högt eller kan man montera den lågt? kommer ha en lång bänk, om jag då kunde ha den under bänken..
Är inte proffs, men det räcker att den är högsta punkten i köldbärarsystemet inklusive kompressorn. Min sitter 1 dm över inkommande KB-rör, eller typ 7 dm över källargolvet.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh    2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh
2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh
2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 09:00:46 »
Det går att ha den lägre än högsta punkten också om man har lite övertryck i kärlet.

Installatören som installerade vår 1245:a ville först använda kärlet, men läste sedan i Nibes installationsanvisningar att man skulle använda ett tryckkärl om kärlet inte var högsta punkten. Vi kom överens om att prova med kärlet först i alla fall, och det sitter ca 0,5m under högsta punkten. Fungerar utmärkt hittills.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2011, 09:26:19 »
En fördel med att ha den högst i systemet är att luft som finns i rören lättare samlas i kärlet, men KB-rör går ju nästan alltid i taket, så kärlet sitter sällan högst, och det fungerar ju.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011, 10:53:27 »
Så här ser min installation ut. Kärlet sitter ganska långt under högsta punkten. Brine nivån har bara rört sig 1-2 cm upp och ner sen nov 2009.

Röris lödde för säkerhets skull dit manuella avluftningar på båda rören i högsta punkten. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 7 år 13/11 2016: 12442 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 22891 = snitt c 3270/år

VP 6 år 13/11 2015: 10721 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 19262 = snitt c 3200/år

Total årsförbr 2015 12720 kWh inkl hh el.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3259
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2011, 12:09:41 »
Så här ser min installation ut. Kärlet sitter ganska långt under högsta punkten. Brine nivån har bara rört sig 1-2 cm upp och ner sen nov 2009.

Röris lödde för säkerhets skull dit manuella avluftningar på båda rören i högsta punkten. 
Det sitter en tryckventil på toppen av "petflaskan", eller hur? Det funkar ju bra, lite knepigt att fylla på vätska om det behövs, men det gick ju bra vid installationen.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh    2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh
2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh
2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2011, 14:44:46 »
Så här ser min installation ut. Kärlet sitter ganska långt under högsta punkten. Brine nivån har bara rört sig 1-2 cm upp och ner sen nov 2009.

Röris lödde för säkerhets skull dit manuella avluftningar på båda rören i högsta punkten. 
Det sitter en tryckventil på toppen av "petflaskan", eller hur? Det funkar ju bra, lite knepigt att fylla på vätska om det behövs, men det gick ju bra vid installationen.

Systemet fylldes på/avluftades vid driftsättning via balja och extern pump, sen stängdes ena kranen i påfyllnads satsen för att bygga upp tryck inne i nivåkärlet. Det blir nåt man får fundera på hur det skall lösas den dagen man ev behöver fylla på sprit genom att ta bort säk ventilen. Har funderat på att förlänga säk ventilen med ett rör, löda dit en ventil från bilhjul och en liten tryckmätare så kanske man kan pumpa upp trycket med en liten kompressor.

Hur viktigt är det egentligen med trycksatt Brine? Gamla vp hade inbyggd tryckmätare  samt riktigt tryckkärl. Man var tvungen att fylla på 1-1,5 liter sprit för att överhuvudtaget kunna bygga upp trycket en gång per år. Antar att säk ventilen på den läckte, trodde först att det var brineslingan. Nya vp har nu gått i 14 månader utan någon större nivå skillnad, så brineslingan borde ju vara tät.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 7 år 13/11 2016: 12442 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 22891 = snitt c 3270/år

VP 6 år 13/11 2015: 10721 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 19262 = snitt c 3200/år

Total årsförbr 2015 12720 kWh inkl hh el.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2011, 17:40:29 »
Min röris sa att han aldrig skulle sätta in en PETflaska i ett system, han hade med sig riktiga grejer, en Flexcon.  Thumbsup
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2011, 17:42:00 »
och nu har jag en intill pannan, den var mindre än vad jag trodde...  :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15224
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2011, 18:25:15 »
Min röris sa att han aldrig skulle sätta in en PETflaska i ett system, han hade med sig riktiga grejer, en Flexcon.  Thumbsup

Att använda en petflaska verkar dumt ;) det brukar följa med ett genomskinligt plast kärl som funkar utmärkt. Bättre än tryckkärl ser nivån och lätt att fylla på brine. På 1245 kan man sidansluta brine rören så då behöver man inte ha kärlet i taket för att få det på högsta punkten. Jag kompletterade mitt kärl med en bilventil på toppen så jag kan trycksätta kärlet enkelt Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2011, 21:33:16 »
Min röris sa att han aldrig skulle sätta in en PETflaska i ett system, han hade med sig riktiga grejer, en Flexcon.  Thumbsup

Att använda en petflaska verkar dumt ;) det brukar följa med ett genomskinligt plast kärl som funkar utmärkt. Bättre än tryckkärl ser nivån och lätt att fylla på brine. På 1245 kan man sidansluta brine rören så då behöver man inte ha kärlet i taket för att få det på högsta punkten. Jag kompletterade mitt kärl med en bilventil på toppen så jag kan trycksätta kärlet enkelt Thumbsup

upp upp, för mig som inte orkar lusläsa så mycket mer... bilventil till detta kärlet - vad vinner man på det.  jag trodde det var en slaskhink som likväl kunde stå med öppet lock.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15224
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2011, 21:42:15 »
Min röris sa att han aldrig skulle sätta in en PETflaska i ett system, han hade med sig riktiga grejer, en Flexcon.  Thumbsup

Att använda en petflaska verkar dumt ;) det brukar följa med ett genomskinligt plast kärl som funkar utmärkt. Bättre än tryckkärl ser nivån och lätt att fylla på brine. På 1245 kan man sidansluta brine rören så då behöver man inte ha kärlet i taket för att få det på högsta punkten. Jag kompletterade mitt kärl med en bilventil på toppen så jag kan trycksätta kärlet enkelt Thumbsup

upp upp, för mig som inte orkar lusläsa så mycket mer... bilventil till detta kärlet - vad vinner man på det.  jag trodde det var en slaskhink som likväl kunde stå med öppet lock.

Funkar med öppet lock men spriten kommer att dunsta. Bäst är att trycksätta kärlet men det fixar röris när han pumpar runt brine . Bilventil är överkurs men jag monterade min på toppen så man kan pumpa luft i kärlet med kompressorn eller handpump om man har sån.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1725
SV: expansionskärlet, hur funkar den?
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2011, 22:45:46 »
Jag monterade också bilventil (vilket jag har kommit fram till att det var bortkastat, tar bort detta när jag flyttar på pumpen) och har kärlet på högsta punkt. Varför skulle det vara bäst att ha kärlet trycksatt menar du?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, Rexovent RDAA 1-3-1, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210/7 -99 3000kr. 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal