Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.  (läst 4098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« skrivet: 29 januari 2011, 09:43:36 »
Hade en installatör här och vi planerar att installera bergvärmepump. Jag vill kunna styra källaren oberoende av vad jag har för temp i övriga huset för den är oinredd för tillfället. Han sa att detta kan göras genom att installera en volymtank. Är det det smidigaste sättet att göra det på eller kan man lösa det på nått annat sätt?

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20144
  • Alien snowman.
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2011, 11:17:16 »
Jag brukar använda benämningen "arbetstank".
Man låter då värmepumpen värma en acktank och är kopplad mot denna med både fram och retur.
De kopplar man in radiatorsystem mot tanken med separat cirkpump, då kan du styra värmen hur du vill med termostater mm utan att VP:n får spatt.
Man bör dock vara vaksam på att man inte värmer tanken till onödigt höga temperaturer utan håller denna precis så varm som krävs för att hålla värmen i huset, man tappar lätt i COP om man värmer upp den lite för mycket.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2011, 12:16:50 »
Köp CTC EcoEl och VP till den, den jobbar med separat cirkulation mot radiatorerna och kan då kombineras med termostater el dyl utan problem
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 12:23:07 »
Jag har termostater på mina radiatorer och jag har inga problem, trots att jag inte har CTC ^-^  Har jag bara haft tur kanske? :)

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2011, 12:25:32 »
Antagligen...   ;)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 12:30:16 »
Jag gillar av princip mkt av CTC:s lösningar.  Men dem verkar ha lite si och så kvalitet på sina grejer. Expansionsventilen lämnar en del att önska,enligt kollegor som sköter service på deras grejer. 

Detta verkar vara sant när man ser så många som har problem med hög hetgas temperatur på sina CTC maskiner.

En vän till mig har varit ÅF för CTC  men sa nyligen upp det pga att det var en massa problem som han fick ta rätt på.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11018
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2011, 12:33:41 »
De flesta vanliga fabrikat är förberedda, eller går att uppgradera, för att styra två värmezoner.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2011, 16:36:47 »
Det här var från IVT. Hur funkar det 2 zoner 2 st innegivare då? Installatören tyckte jag bara skulle använda mig av utegivare kommentarer om detta?

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20144
  • Alien snowman.
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2011, 19:18:14 »
Det där med 2 värmezoner funkar bra om man vill ha jämn innetemp i båda zonerna.
Man kan ha olika innetemp i olika zoner, detta ställs in på värmepumpen.
Denna funktion finns numera på de flesta värmepumpar som sagt.

Man kan ställa om och styra om genom att ändra på VP:n men vill man ha möjlighet att styra direkt på radiatorerna så behövs arbetstank.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2011, 21:37:46 »
Jag brukar använda benämningen "arbetstank".
Man låter då värmepumpen värma en acktank och är kopplad mot denna med både fram och retur.
De kopplar man in radiatorsystem mot tanken med separat cirkpump, då kan du styra värmen hur du vill med termostater mm utan att VP:n får spatt.
Man bör dock vara vaksam på att man inte värmer tanken till onödigt höga temperaturer utan håller denna precis så varm som krävs för att hålla värmen i huset, man tappar lätt i COP om man värmer upp den lite för mycket.

Jag har en 120l arbetstankl till min IVT e9. anledningen enligt installatören var följande.
Jag ville ha 4 element installerade i källaren(fanns inga innan) dessa vill jag ju gärna ge lite värme om det behövs även på vår höst, när jag kanske inte vill ha värme till huset Från värme pumpen går det till en arb tank sen vidare men me avstängning till källare och till hus. som 2 separata kretsar. skulle jag vilja stänga värmen i huset till våren behövs tanken för att volymen inte ska bli för liten. När det blir riktigt kallt kan jag stänga källaren om jag vill för att slippa att tillskottet ska gå in. oisolerade mest förvaring och tvätt . kör bara lite ljumet där ändå.

låter detta vettigt?? och hur ska jag se så jag inte värmer för mycket, givaren till t1 sitter j i tanken. 

Sen är jag inte riktig med på funktionen med 4 rör in/ut

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20144
  • Alien snowman.
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2011, 07:49:31 »
I vissa fall kör man endast framledningen via tanken och returen sitter anslutet via en T-koppling i botten.
Givaren som styr VP:n ska sitta på tanken (GT1 på en IVT).

När man trimmar in grejerna så ska man inte använda radiatortermostaterna utan styra innetemp med kurvan på VP:n. Sen är det bra att ha koll på flödena, enklast är att skaffa en billig IR-termometer och mäta på en svart tejpbit som sätts på röret. Tempdiff VP-in/ut bör hållas på ca 7-8 ºC då kompressorn går och över radiatorerna bör tempdiffen samtidigt då vara lika till en grad lägre.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2011, 14:38:30 »
Hela huset styrs med värmekurvan(fullt öppna temostat. Men källarn är stypt med termostat, vet inte om jag har "strypmöjlighet" på elementen. Har funderat på at kolla flödet men har inte haft möjlighet ännu.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2011, 06:29:42 »
Det där med 2 värmezoner funkar bra om man vill ha jämn innetemp i båda zonerna.
Man kan ha olika innetemp i olika zoner, detta ställs in på värmepumpen.
Denna funktion finns numera på de flesta värmepumpar som sagt.

Man kan ställa om och styra om genom att ändra på VP:n men vill man ha möjlighet att styra direkt på radiatorerna så behövs arbetstank.

Ok, så de finns pumpar som klarar två zoner, dvs en givare till varje zon. Skall konvertera till hösten. Lite frågor

1) Har två zoner tex, 1 övervåning med kamin 21C, 1 bottenvåning, 17C vill styra dessa olika.
2) Som jag läst i en tråd av Bertil så är det bäst att styra via rumsgivare direkt till VP och inte via termostat till tex golvvärme zoner.
3) Kör då hela plan ÖV som en zon, golvvärme
4) Kör BV som en zon, radiatorer.
5) Vill även göra så dimensionera för 45C vid Dut, går det med golvvärme?

Behövs det då en volymtank i detta fall, som jag fattar det, är det bäst? Vill ha en robost anläggning som fungerar BRA! Eller är det bara köra rakt in i vp:n

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20144
  • Alien snowman.
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2011, 09:26:55 »
De flesta värmepumpar styr efter utetemp och beräknar då en lämplig framledningstemp efter en kurva som man själv ställer in.
Sen kan man komplettera med en rumsgivare som justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.
De flesta värmepumpar kan även styra en shunt med en ytterligare framledningskurva som då ger en lite lägre framledning än Vp-fram.
Men jag har inte ännu sett någon VP som kan justera 2 kurvor med 2 olika rumsgivare.

Så ska man ha 2 zoner så styrs framledningstemp i de 2 olika zonerna av 2 olika kurvor men du kan nog bara ha en rumsgivare kopplad till någon av zonerna. Eftersom du vill ha kamin uppe så kan du då ha rumsgivaren uppe och justera denna kurvan med rumsgivaren.

Du kan dimensionera dina radiatorer för samma framledningstemp som golvet.
Ca 40 ºC framledning på golvvärme vid DUT är rätt normalt.

Volymtank behövs om vattenvolymen blir för liten, man bör ha minst 20-25 liter per kW VP.
Ska du dra in helt ny vattenburen värme så är det bara att välja lämpligt system som ger tillräckligt med vattenvolym.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
SV: Styra källare och övriga huset oberoende av varandra.
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2011, 09:56:19 »
De flesta värmepumpar styr efter utetemp och beräknar då en lämplig ............

Ok då e jag med.

Man ställer in en kurva via utegivaren och sen försjuter rumsgivaren "utekurvan" upp eller ner beroende på innetemp.

Om har de två zoner vafrör inte "två rumsgivare" är det två zoner då?

40 grader, va bra, då bör det ju inte bli några problem med volymen haller då raddarna bli "feta"

Tack för hjälpen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal