Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Luft/luft till vatten, idiotisk idé?  (läst 1164 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gäst

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
Luft/luft till vatten, idiotisk idé?
« skrivet: 05 september 2005, 12:14:36 »
Hej, alla värmepumpsfreaks. Vad tror ni om att bygga in innedelen i en totalisolerad låda tillsammans med en / ett par lastbilskylare som man drar den vattenburna värmen igenom (seriekopplad till befintligt lågtemperatur radiatorsystem).  Idiotiskt eller (har aldrig kommit upp över 60 grader tidigare trots -25)? Och/eller motsvarande uppvärmning i solslingan i beredaren för varmvattnet. Då får man ju en modern luft/luft del med r410 som jobbar ner under -20 i alla fall.
/ mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal