Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Värmekurva Greenline C7.  (läst 9074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mackanno1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Värmekurva Greenline C7.
« skrivet: 14 januari 2011, 20:09:02 »
Under hösten installerades en Greenline C7. Denna fungerar felfritt men jag har lite för varmt i huset, ca 22-22,5 grader. Jag har ställt ned värmekurvan till 3,3 (från 4,0) men skulle vilja ha ned tempen till ca 20-21 grader i huset. Är det någon som vet hur långt jag törs ställa ned kurvan när rekomendationen under +5 är ca 4,0?   

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2011, 20:20:02 »
Tjena!

Vad menar du med detta "rekomendationen under +5 är ca 4,0"?
Vad har du för värmesystem (typ av radiatorer) ?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad mackanno1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2011, 20:28:16 »
Hej. Jag har nya radiatorer och rekomendationen ligger på en kurvlutning 4,0 till 6,5

känns som att jag sänker och sänker men rumstemperaturen förändras ej



Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2011, 20:36:22 »
Om det är nya radiatorer som är dimensionerad för låg framledning så är det nog bara fortsätta att sänka kurvan till du är nöjd.
Har du innetempgivare? Då kan det vara den som vill ha varmare...
Jag har värmekurva 2.1 eller 2.2 och har radiator i ett rum som ändå är varmt.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad mackanno1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2011, 20:44:22 »
Låter bra. Har en utomhustempgivare och tror jag får fortsätta att sänka. Skulle gissa att jag får gå ned under 3,0 innan jag kommer på rätt inomhustemp. Är -20 grader ute så värmen lär ställa in sig relativt fort tycker jag men man får ju inte har för brått

// Marcus

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 542
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2011, 22:31:48 »
På mitt hus från 1974 satte installatören värmekurvan på 4,4 och finjusteringen på +2 när han installerade pumpen 2002. Samtidigt satte jag in en inomhusgivare med påverkan 10 (=max). Jag har varit nöjd med denna inställning.

Nu i vinter har jag testat (med inomhusgivaren med påverkan 0) och det verkar som om "rätt" inställning för mitt hus är kurva 2,7 och finjustering +1.

Det verkar således som om en inomhusgivare klarar av att kompensera för ganska mycket fel i grundinställningarna.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11044
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2011, 01:12:50 »
Rekommendationen skall nog ses som ett startläge för kommande justering. Alla hus är individuella, så tillverkaren kan ju inte ha nån aning om vilken kurva du behöver i praktiken.
Det är inte farligt att gå utanför rekommendationen. Det enda som händer är att det blir för kallt eller varmt inne.
 *vinkar*
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2011, 08:37:47 »
Jag kollade just och ser att jag kör värmekurva 2.0 med radiatorer i 2 rum.
Men då är det några speciella förutsättningar för dessa rum och jag har dessutom
skött dimensioneringen på egen hand för att det ska bli bra.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7113
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2011, 10:33:21 »
Låter bra. Har en utomhustempgivare och tror jag får fortsätta att sänka. Skulle gissa att jag får gå ned under 3,0 innan jag kommer på rätt inomhustemp. Är -20 grader ute så värmen lär ställa in sig relativt fort tycker jag men man får ju inte har för brått

// Marcus

Är det så kallt ute blir det låg värmekurva om värmekurvan inte är knäckt. Du kommer att få öka när det blir varmare ute. Vill man ha en värmekurva som fungerar från +15 ner till -20 måste den knäckas. Radiatorerna blir effektivare vid högre temperatur men IVT:s reglerkurva är rak. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2011, 18:57:56 »

Vill man ha en värmekurva som fungerar från +15 ner till -20 måste den knäckas. Radiatorerna blir effektivare vid högre temperatur men IVT:s reglerkurva är rak. 


Är det inte en fördel, med tanke på att varmvattenladdningarna påverkar rumsvärmen mer när det är kallt ute?

Nibe/Thermia med konkav värmekurva som dessutom stannar upp gradminuterberäkningen vid varmvattenladdningarna, har teoretiskt stora svårigheter att kompensera ventilation/transmissionsförlusterna vid kallare utetemperaturer och samtidig varmvattenförbrukning.

Oavsett fabrikat så krävs en rumsgivare kopplad till värmepumpen, för optimal komfort. I IVT:s fall så klarar den av att ge bra komfort trots bristande reglering/inställningar.


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2011, 23:28:38 »
Jag har kommit fram till slutsatsen att när det är några enstaka minusgrader ute eller båda sidor av nollan och om det blir för varmt inne  så är det bäst att sänka parallellförskjutningen eller om det är för kallt inne så gör man tvärtom.  Och sedan när det börjar bli  kalt ute så ändrar man kurvan i stället om det behövs. Om man sänker kurvan för mycket när det inte är kalt ute så räcker inte värmen till sedan när det blir kallare ute. Detta har jag lärt mig genom att följa på StatLink hur mycket och vilket håll rumsgivaren vill och behöver ändra parallellförskjutningen för dom tillfällena.

Håller med Lexus, att om man vill har bra inomhusklimat så ekonomiskt som möjligt så måste man ha rumsgivare, samt att IVT/Bosch reglersystem är bättre än Nibe/Thermia att förlåta ”inte helt perfekt grundinställning”.       

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7113
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2011, 10:43:43 »
Är det inte en fördel, med tanke på att varmvattenladdningarna påverkar rumsvärmen mer när det är kallt ute?

Nibe/Thermia med konkav värmekurva som dessutom stannar upp gradminuterberäkningen vid varmvattenladdningarna, har teoretiskt stora svårigheter att kompensera ventilation/transmissionsförlusterna vid kallare utetemperaturer och samtidig varmvattenförbrukning.

Oavsett fabrikat så krävs en rumsgivare kopplad till värmepumpen, för optimal komfort. I IVT:s fall så klarar den av att ge bra komfort trots bristande reglering/inställningar.


Det måste i så fall vara en gigantisk varmvattenförbrukning i förhållande till värmebehovet. Den värmekurva jag har ställt in arbetar med 4 grader lägre temperatur på returen vid -20 jämfört med en rät linje genom +20 och 0. Jag har svårt att föreställa mig en varmvattenförbrukning som kompenserar för det. Är inte heller med på att varmvattenladdningarna skulle slå så mycket hårdare när det är kallt ute. Det tar längre tid att komma upp till stopptemperaturen vid första radiatorkörningen efter en varmvattenladdning men jag har spontant svårt att se att det skulle spela så stor roll.

Knäcker man kurvan rätt blir det bra innetemperatur vintertid utom vid snabba temperaturförändringar. Vår och höst stökar solvärmen till det. Vid snabba temperaturförändringar gör fördröjningen i väggarna att det kan bli högre temperatur inne när det blir kallt ute och omvänt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2011, 11:52:36 »

Det måste i så fall vara en gigantisk varmvattenförbrukning i förhållande till värmebehovet. Den värmekurva jag har ställt in arbetar med 4 grader lägre temperatur på returen vid -20 jämfört med en rät linje genom +20 och 0. Jag har svårt att föreställa mig en varmvattenförbrukning som kompenserar för det. Är inte heller med på att varmvattenladdningarna skulle slå så mycket hårdare när det är kallt ute. Det tar längre tid att komma upp till stopptemperaturen vid första radiatorkörningen efter en varmvattenladdning men jag har spontant svårt att se att det skulle spela så stor roll.

Knäcker man kurvan rätt blir det bra innetemperatur vintertid utom vid snabba temperaturförändringar. Vår och höst stökar solvärmen till det. Vid snabba temperaturförändringar gör fördröjningen i väggarna att det kan bli högre temperatur inne när det blir kallt ute och omvänt.


Varmvattenbehovet är densamma oavsett om det är -10° eller -20° ute.

Om man tittar på värmeförlusterna i ett hus med effektbehov för rumsvärme om 8 kW vid -20°, så är effektbehovet 5,9 kW vid -10°.
Med ett varmvatteneffektbehov om 0,5 kW så kan man räkna ut att kompressorn har lättare att behålla komfortvärmen vid -10° än vid -20°, speciellt om det krävs tillskott vid -20°.

En 5 kW kompressor som levererar deltaT 7° och kräver tillskott vid -3°, har deltaT 11° vid -20°.
Räknar man även in varmvattenbehovet 0,5 kW så ger det nästan deltaT 12° vid drift för rumsvärme d.v.s. medeltemperaturen på radiatorn är 2,5° lägre än du hade en kompressor som täckte hela energibehovet.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7113
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2011, 14:16:12 »

En 5 kW kompressor som levererar deltaT 7° och kräver tillskott vid -3°, har deltaT 11° vid -20°.
Räknar man även in varmvattenbehovet 0,5 kW så ger det nästan deltaT 12° vid drift för rumsvärme d.v.s. medeltemperaturen på radiatorn är 2,5° lägre än du hade en kompressor som täckte hela energibehovet.


Förstår inte resonemanget. Vill man ha samma temperatur inne vid samma utetemperatur måste medeltemperaturen på radiatorn vara densamma oberoende av deltaT över pumpen förutsatt att deltaT är inom rimliga gränser. 2,5° lägre, förutsätter inte det reglering med hjälp av framledningstemperaturen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Värmekurva Greenline C7.
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2011, 18:58:57 »


En 5 kW kompressor som levererar deltaT 7° och kräver tillskott vid -3°, har deltaT 11° vid -20°.
Räknar man även in varmvattenbehovet 0,5 kW så ger det nästan deltaT 12° vid drift för rumsvärme d.v.s. medeltemperaturen på radiatorn är 2,5° lägre än du hade en kompressor som täckte hela energibehovet.


Förstår inte resonemanget. Vill man ha samma temperatur inne vid samma utetemperatur måste medeltemperaturen på radiatorn vara densamma oberoende av deltaT över pumpen förutsatt att deltaT är inom rimliga gränser. 2,5° lägre, förutsätter inte det reglering med hjälp av framledningstemperaturen?

Du har gjort ett par påståenden som jag reagerade på.

Du anser att radiatorerna ger mer effekt när framledningen är högre, men hänvisning till ditt värmesystem och den linjära värmekurvan som måste knäckas med 4° vid -20°. Detta om/när du drar värmekurvan linjärt från +20° genom ±0° till -20°.

Om jag förstår dig rätt och din kurva ser ut som följande:
+20° = +20°
±0° = 35°
-20° = 50°
så måste din kurva knäckas 4° för att undvika övertempvid -20°....då komfort finns vid ±0°.

Min förklaring till din övertemp, är att du har betydligt högre deltaT över värmepumpen och radiatorerna, än en värmepump som har full kompressortäckning vid -20°.....typ en värmepump med 9 kW kompressor.
Anledningen är att flödet över kondensorn är nästan dubbelt så högt med 9 kW kompressor, som i sin tur ger varje radiator lägre deltaT och lägre effekt vid -20°, när samma kurva reglerar de bägge pumparna.

Det är omöjligt att ställa in en värmekurva som via utetempen ger jämn rumstemperatur. Det beror på t.ex. tillgång till egenvärme (TV, kroppsvärme, lampor, spis o.s.v.) vind, solinstrålning, eldning, vädring, väderomslag m.m. Det krävs en rumsgivare, för optimal komfort.

När kompressorn ger all sin effekt till radiatorerna, måste elpatron gå in och stötta efter en varmvattenladdning.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal