Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Punkterad förångare  (läst 2365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Punkterad förångare
« skrivet: 12 januari 2011, 06:15:06 »
Hej allihopa,
har råkat ut för något riktigt elendigt annandag jul.
Förångaren var nerisad 15cm från botten uppåt med förminskad effekt som följd.
Måste ha varit den hårda kylan + luftfuktigheten vid havet. Det gick på en vecka.

Avisningen gick hyggligt runt om, men i förångaren var det stört omöjligt att få bort isen inuti - minus 8C.
Måste ha kommit åt olyckligt i rörkröken, samt att det var kanske ett extra svagt ställe i röret, men punka blev det, och där stod jag i ett rejält ångmoln. Och då hade jag bara petat lite med en skruvmejsel.  IVT borde ha stor varningstext: INGA VERKTYG I FÖRÅNGARUTRUMMET. Hade ingen aning om att det var så känsligt - ser ju ganska rejält ut annars.

Kunde  pga sjukdom först igår undersöka det hela närmare och se där, ett fullt synligt litet hål finns i en rörkröken 5-10cm upp.

Jag blir livrädd, när jag hör installatören prata om att byta hela aggregatet - vilket företag! tar ju en hel dag att byta - och kostnaden!!!  Allt för ett litet skithål, ursäkta uttrycket.

Det borde väl ändå gå, att löda över hålet, så att det håller. Ett byte innebär ju ochså massor med hårdlödning.

Jag tror, att med rätt verktyg borde det gå att löda över hålet med förångaren på plats.
Har tänkt också på mjuklödning.
Har någon några vettiga synpunkter på det hela? Finns det specialhjälpmedel för sådana här fall?

Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Punkterad förångare
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2011, 08:27:57 »
Jag tror, att med rätt verktyg borde det gå att löda över hålet med förångaren på plats.
Har tänkt också på mjuklödning.

Glöm mjklödning
kommer aldrig att hålla för trycket och att reparera på plats är svårt men kan gå (dock tidskrävande)

Enklast är som du skriver att byta hela maskinen egftersom den nu stått i nästan tre veckor med hål i förångaren
annars minst en ny förångare och nytt torkfilter samt gas fast frågan är hur länge maskinen håller om det kommit in fukt i den?

Ring ditt försäkringsbolag
Fungerar det inte med hemförsökring kanske drulleförsökringen kan ta det.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2561
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Punkterad förångare
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 08:44:44 »
Villaförsäkringen tar det - inga problem.

Skadeanmäl till förs bolaget idag.
Det är en stdskada.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 33 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 18500 kwh

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
SV: Punkterad förångare
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2011, 08:53:15 »
Tråkigt när sådant händer :'(  Jag är bara en amatör, men jag vet att bland det sämsta som kan hända är att det kommer in vatten/fukt i systemet, det har ju stått öppet ganska länge och sugit in fuktig luft som finns över allt i systemet

Hade du lagat hålet samma dag som det hände hade du kanske klarat dig

Kont. om försäkringen täcker skadan

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
SV: Punkterad förångare
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2011, 13:10:09 »
För tusan, grabbar
inser allvaret först nu!   Kastat mig på telefonen till hemförsäkringen.

Anmälde  händelsen måndagen efter jul till  installatören. De lät bara allt bero med hänvisning till helg och sådant.  Någon skulle komma ut veckan därpå.  Om Optiman  är helt förstörd  nu,  har dom väl också ett ansvar.  De har inte hört av sig  än.  Och inte ett pip om, hur allvarligt det är.

Hade jag bara inte varit så sjuk de senaste veckorna, hade jag tagit i på ett helt annat sätt.

Tack för svaren.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
SV: Punkterad förångare
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2011, 23:12:01 »
Så du menar att nu är det reperatörens fel att den är kass eftersom han inte hade tid att hjälpa dig, efter det att du skulle rensa den känsliga förångaren med en vass skruvmejsel och pajade den. ?

Ja herregud, vad ska man säga..







För tusan, grabbar
inser allvaret först nu!   Kastat mig på telefonen till hemförsäkringen.

Anmälde  händelsen måndagen efter jul till  installatören. De lät bara allt bero med hänvisning till helg och sådant.  Någon skulle komma ut veckan därpå.  Om Optiman  är helt förstörd  nu,  har dom väl också ett ansvar.  De har inte hört av sig  än.  Och inte ett pip om, hur allvarligt det är.

Hade jag bara inte varit så sjuk de senaste veckorna, hade jag tagit i på ett helt annat sätt.

Tack för svaren.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Årsverkningsgrad

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
SV: Punkterad förångare
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 14:04:13 »
Citera
Så du menar att nu är det reperatörens fel att den är kass eftersom han inte hade tid att hjälpa dig, efter det att du skulle rensa den känsliga förångaren med en vass skruvmejsel och pajade den. ?

Ja herregud, vad ska man säga..


Ja, vad ska man säga?
Var står det någonstans att det är reparatörens fel?  Jag pratar om ansvar.  Jag har inte bett om att få en 15cm glaciär i fläktutrummet, som har börjat spränga sönder ytterplåten, så att jag kände mig tvungen att åtgärda det.

En viss klumpighet finns i oss alla, har själv byggt maskiner under hela mitt liv.  En sådan förångare ser väl ändå rätt stadig och robust ut.  Om den nu inte är det, så borde det påtalas och varnas för i så fall.
Framför allt borde det finnas klara instruktioner, hur man åtgärdar allvarliga nedisningar.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Punkterad förångare
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2011, 16:21:21 »
Citera
Så du menar att nu är det reperatörens fel att den är kass eftersom han inte hade tid att hjälpa dig, efter det att du skulle rensa den känsliga förångaren med en vass skruvmejsel och pajade den. ?

Ja herregud, vad ska man säga..


Ja, vad ska man säga?
Var står det någonstans att det är reparatörens fel?  Jag pratar om ansvar.  Jag har inte bett om att få en 15cm glaciär i fläktutrummet, som har börjat spränga sönder ytterplåten, så att jag kände mig tvungen att åtgärda det.

En viss klumpighet finns i oss alla, har själv byggt maskiner under hela mitt liv.  En sådan förångare ser väl ändå rätt stadig och robust ut.  Om den nu inte är det, så borde det påtalas och varnas för i så fall.
Framför allt borde det finnas klara instruktioner, hur man åtgärdar allvarliga nedisningar.

Råkade ut för nedisning i botten av pumpen på samma sätt när avloppsröret frös då det var 18-19 minus och  är tricket jag använde mig av:
1. Stäng av pumpen (viktigt, annars kommer ni aldrig få bort isen då det fryser direkt).
2. Koppla loss avloppsröret från baksidan av pumpen
3. Ta fram vattenslangen och koppla in på den på varmvattnet.
4. Spola varmvatten rakt ner genom toppen på pumpen och se till att pricka med vattnet i mitten där dräneringshålet sitter tills hålen är synliga genom vattnet.
5. Krångla dig ner bakom pumpen och kör in slangen i avloppet så långt det går och spola tills avloppet tinat upp och vattnet rinner ut.
6. Spola varmvatten bakifrån längst ner vid förångaren från höger till vänster och snåla inte med varmvatten, nu tinar iskakan i botten upp och rinner ut genom avloppet.
6. Tina upp avloppsröret hela vägen, det lär sitta en lång ispropp i röret hela vägen till där det går in till väggen
7. Isolera avloppsröret eller sätt i en värmekabel om det mynnar utomhus.
8. Sätt igång pumpen.

Hela proceduren tar ca 10 minuter.
Det här gjorde jag två gånger när det var -16 ute och det gick utmärkt, fter jag isolerat avloppet har det aldrig mer varit problem, det är där det börjar frysa, sedan upp i pumpen och problemen börjar.
Har en IVT Air 90, antar det är samma som Bosch EHP10AW

Med tanke på hur klena och hur många och långa rören är som går runt överallt i pumpen skulle jag aldrig använda någon typ av verktyg eller börja banka med något för att få bort is från den.


244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Punkterad förångare
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 18:28:35 »
Det här gjorde jag två gånger när det var -16 ute och det gick utmärkt, fter jag isolerat avloppet har det aldrig mer varit problem, det är där det börjar frysa, sedan upp i pumpen och problemen börjar.

Nu har jag haft isolerat dräneringsrör hela tiden men om man har ett rör in i till en brunn i källaren är det viktigt att detta rör alltid är ovanför vattenytan i brunnen.
Då kommer pumpen att suga lite varmluft genom dränerings röret när den går och dräneringsröret hålls isfritt.
Har inte haft problem någon gång och då har jag haft 21,1°C som kallast när pumpen stannade
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Punkterad förångare
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2011, 21:39:22 »

Nu har jag haft isolerat dräneringsrör hela tiden men om man har ett rör in i till en brunn i källaren är det viktigt att detta rör alltid är ovanför vattenytan i brunnen.
Då kommer pumpen att suga lite varmluft genom dränerings röret när den går och dräneringsröret hålls isfritt.
Har inte haft problem någon gång och då har jag haft 21,1°C som kallast när pumpen stannade

Fick inte röret isolerat vid installationen så det gjorde jag själv när jag upptäckte det, har även kattlucka och därmed kallt som  >:D på golvet i pannrummet, var nog inte mer än 10-12 grader ovanför golbrunnen när det frös.
244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal