Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fallande tryck Diplomat Optimum 12  (läst 9980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« skrivet: 09 januari 2011, 19:45:00 »
Hej!

Jag har problem med att trycket faller med ca 0,1 bar per dag och om jag inte fyller på går det ner till ca 0,3 bar.
Har inte alls samma problem under sommaren utan det verkar uppkomma när pumpen går mycket.
Har kollat efter läckage utan att finna något.

Kommer inte heller något vatten från spillröret som är kopplat till expansionskärlet.

Någon som har några tips?

Utloggad Ume_Mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 23:49:53 »
Synliga rör, eller inbyggda?

Jag har samma problem..  har ingjutna rör i källare och garage, resterande till mellanplan och övervÃ¥ning är draget i bjälklag och väggar!!   har heller inga synliga läckor eller andra indikeringar pÃ¥ läckage!!

Tappar ca 1 dl om/dag, mindre om pumpen gÃ¥r mindre..   misstänker att det beror pÃ¥ att man har lägre lägre tryck pÃ¥ systemet dÃ¥ cirkpumpen inte gÃ¥r

Dom som tror sig veta misstänker:

- Att rören rostat sönder någonstans där dom är ingjutna(Källare och garage)
- Att det läcker i nått skarvrör i bjälklaget ovan källarvalvet

Det är dom enda ställena som man på kortare tid inte skulle märka

Du har inga möjligheter att sektionera systemet?
Hus i umeå, 1,5 plan med källare och kulvert till 40kvm fristående garage..
Totalt ca 400 kvm uppvärmd golvyta.

Thermia Diplomat Optimum G2 DUO 12kw med 300 l vv..
2 borror 165 + 150 (ca 290-300 aktivt) (Brine 0/-3)
Anläggningen går precis jämt upp vid -17,5

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2011, 06:16:01 »
Låter skrämmande likt mitt hus. Har ingjutna rör i hela huset.

Vad jag vet kan jag inte sektionera. Bara rör som går ut från värmepumpen och in i taket och sedan
är det elementen utan några ventiler däremellan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2011, 08:13:55 »
För vad det är värt kan jag meddela att jag fått fylla på mitt system då och då sedan jag installerade min värmepump, allt mer sällan ju längre tiden lidit.
Jag har synliga rör överallt och har inte kunnat se någon läcka, min slutsats är att luften i systemet på något sätt tar mindre plats när den har separerat från att vara bunden i vätskan till att ligga fritt på högpunkter i systemet - en totalt okontrollerad teori.
Har väl fått fylla på 2-3 ggr/år första åren, och allt mer sällan ju längre tiden lidit.
Med den takt ditt tryck sjunker så verkar det ju mer likt en läcka dock.

Vad händer om du fyller på till maxtryck och inte kör pumpen på ett dygn, sjunker det då också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2011, 09:46:15 »
Har du kollat vb-rören inne i vp-skåpet?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2011, 10:56:33 »
Hej pumpen
Gammal kåk?
Har du provat luftat systemet.
Har du kranar/ventiler på tillopp och retur som du kan stänga av efter pumpen.(Förhoppnings vis sattes det dit när dom installerade pumpen)
« Senast ändrad: 10 januari 2011, 11:03:40 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2011, 11:02:17 »
Är du säker på att du kollat rätt säkerhetsventil?
Du måste kolla den som sitter på expansionskärlet, inte den som går från varmvattenberedaren.
Annars är det kopplingar inuti värmepumpen som oftast läcker, kolla om det fuktar runt någon koppling där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2011, 18:24:28 »
Rickard: Jag har kollat säkerhetsventilen som sitter direkt på expansionskärlet tom satt en plastpåse på den eftersom jag saknar spillrör.
Öppnade och tittade i pumpen och jag kan bara se att det är kondens på några rör som är iskalla. Har inte testat att fylla på maxtryck och sedan låtit pumpen stå eftersom det har varit så kallt. Å andra sidan borde väl trycket sjunka även då eftersom vattnet i systemet blir kallt.

Måle10: Det sitter stora kranar på tillopp och retur. Huset är från 74:a. När systemet i torsdags var nere i 0,3bar luftade jag på den högsta punkten och fyllde sedan på till 1,5 bar. När systemet sedan blev varmt kom det ut ca en dl vatten i påsen jag satt på säkerhetsventilen. Idag 4 dagar senare ligger trycket på 1,1 bar.

Labold: Vad betyder VB-rör? Värmebärarrör?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2011, 19:04:43 »
Labold: Vad betyder VB-rör? Värmebärarrör?

Japp. Ville alltså påpeka att man lätt glömmer bort att kolla den delen av vb-kretsen som går inne i skåpet, och att det som Rickard också påpekat nu är vanligt med läckage där.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2011, 19:24:15 »
Rickard: Jag har kollat säkerhetsventilen som sitter direkt på expansionskärlet tom satt en plastpåse på den eftersom jag saknar spillrör.
Öppnade och tittade i pumpen och jag kan bara se att det är kondens på några rör som är iskalla. Har inte testat att fylla på maxtryck och sedan låtit pumpen stå eftersom det har varit så kallt. Å andra sidan borde väl trycket sjunka även då eftersom vattnet i systemet blir kallt.

Måle10: Det sitter stora kranar på tillopp och retur. Huset är från 74:a. När systemet i torsdags var nere i 0,3bar luftade jag på den högsta punkten och fyllde sedan på till 1,5 bar. När systemet sedan blev varmt kom det ut ca en dl vatten i påsen jag satt på säkerhetsventilen. Idag 4 dagar senare ligger trycket på 1,1 bar.

Labold: Vad betyder VB-rör? Värmebärarrör?

När det är så lågt tryck så kan det vara undertryck på de högst belägna delarna. Om du luftar där då så släpper du in luft istället.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2011, 22:44:51 »
Testade att lufta igen och det kom bara vatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2011, 08:43:26 »
Hej du skriver att det kommer ut ca 1dl vatten i påsen när du fyllde på till 1.5 bar?
Antingen läcker din säkerhetsventil eller så har den fyllt sin funktion(löst på för högt tryck)
Om trycket sjunker ner till 0.3 bar blir det mer vatten i påsen?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2011, 18:07:46 »
Säkerhetsventil är ok eftersom den löser ut vid 1,5 bar och sedan kommer inget mer vatten trots att trycket sjunker.

Utloggad pumpen033

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2011, 21:21:47 »
Hm...
Nu har trycket "stannat av" på 1,1 i två dagar. Känns ju bra men ändå inte.
Temperaturen utomhus har varit runt 0 grader dessa dagar.
Ska bli intressant att se vad som händer om temperatur sjunker så att pumpen börjar gå mer.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fallande tryck Diplomat Optimum 12
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2011, 22:06:54 »
Ja det låter ju lite hoppfullt.
Kan du se vart kondensvattnet kommer ifrån inne i vp och i sådant fall dra åt eventuellt koppling/ar.
Du har väll alla element öppna inga kalla.
« Senast ändrad: 12 januari 2011, 22:09:04 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!