Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Extra Cp  (läst 2264 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
Extra Cp
« skrivet: 09 januari 2011, 11:45:37 »
Hallå.

Har ett litet problem med mitt nya fina självinstallerade radiatorsystem, Har 2 element som inte vill bli varma.
Dessa 2 element kommer från en slinga från övervåningen. Ett i matsalen och ett i köket.

Har en nibe 1245 och ett 2-rörsystem som består endast av 15 rör.

Elementet som går ner i matsalen ligger  mitt i slingan, och elementet i köket ligger näst sist i samma slinga.

Sista elementet i slingan på övervåningen blir varmt å gott, så värmen i rörena verkar finnas där, men av någon anledning så vill inte värmen gå ner till elementerna på nedervåningen.

Har för övrigt ett perfekt justerat system med 7 ºC diff i alla andra element och 7 ºC diff på VBtur VBretur i VP:en, 3 ºC diff från jordvärmen.

Jag antar att det är lite klent flöde då dessa element inte blir varma, så kan jag sätta en extra cp, och var är det lämpligast att installera denna då?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11044
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Extra Cp
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 12:36:34 »
Jag är ingen expert, men är det inte bättre att öka befintlig pump lite (om det går) och strypa in de andra radiatorerna en lite aning så att du får mer vatten till de som är kalla?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2011, 12:57:54 »
Har provat det men utan framgång.. kör idag på 80% redan så kanske dom sista 20% inte gör så mkt..
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 14:25:34 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 15:01:58 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.

Ja ir-tempen har jag sprungit med, och alla är i trimm just nu. dom 2 raddarna jag har problem med står på fullt flöde men de vill sig inte iaf..
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 15:07:19 »
Fram med IR-termometern och förinställningsverktyget. Jobba med instrypningen, extra cirkpump kostar pengar och kan ställa till problem för andra raddar.

Ja ir-tempen har jag sprungit med, och alla är i trimm just nu. dom 2 raddarna jag har problem med står på fullt flöde men de vill sig inte iaf..

De två är alltså minst gynnade, de ska vara helt öppna. Men du får strypa lite till på alla de andra... En grej att kolla innan du går vidare med instrypningen kan dock vara att prova att stänga av alla raddar helt (med handrattar eller termostater) förutom de två problematiska. Då ska det bli bra flöde i problemisarna, om inte så får du felsöka.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 15:13:02 »
Ja jag får prova det.

Skickar med en bild på hur mitt system ser ut.
Är gjort i Purmomaster.
om jag sänker kPa till 10 så blir det röda kryss på mer än hälften, men funkar bra på 20 kPa.
vad innebär detta värde kPa?

Edit: Är 2:a Matsal och Kök jag har problem med

och vad jag förstår så är det lilla värdet som syns på varje radd, inställningen på strypningen.
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 15:18:24 av Tjompo »
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 15:22:27 »
Ja jag får prova det.

Skickar med en bild på hur mitt system ser ut.
Är gjort i Purmomaster.
om jag sänker kPa till 10 så blir det röda kryss på mer än hälften, men funkar bra på 20 kPa.
vad innebär detta värde kPa?

Edit: Är 2:a Matsal och Kök jag har problem med

och vad jag förstår så är det lilla värdet som syns på varje radd, inställningen på strypningen.

Pascal är enheten för tryck, 20 kPa borde i detta fall vara drivtrycket som vb-cirkpumpen ger.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 15:24:11 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 15:27:16 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du får flöde i de minst gynnade raddarna. Drivtrycket kommer från cirkpumpen  Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis får du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 17:51:21 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 15:32:13 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du får flöde i de minst gynnade raddarna, ja. Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis får du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...

ok...
I alla element har jag 7 ºC diff. men i dessa två minst gynnande har jag till att börja med ca 10 ºC skillnad på toppen gentimot alla andra och en diff på nästan 20 ºC.
Men ska prova att stänga element helt, ett efter ett få se om jag får skjuss i dessa felande element.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Extra Cp
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 15:44:47 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Om du ökar drivtrycket finns det en chans att du får flöde i de minst gynnade raddarna, ja. Men du har fortfarande obalans i radiatorsystemet, troligtvis får du för liten diff i de mest gynnade raddarna. Du kommer nog inte förbi instrypningen...

ok...
I alla element har jag 7 ºC diff. men i dessa två minst gynnande har jag till att börja med ca 10 ºC skillnad på toppen gentimot alla andra och en diff på nästan 20 ºC.
Men ska prova att stänga element helt, ett efter ett få se om jag får skjuss i dessa felande element.

Den bilden stämmer ju överens med dåligt flöde. Flödet till de två problembarnen är så dåligt att 10 grader värme hunnit avges i rören på väg fram till raddarna, och returtemperaturen från dem ligger väl antagligen vid rumstempnivå?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 15:50:30 »
Ja det kan stämma..

Har provat nu att stänga dom 4 första elementen på övervåningen och har gett resultat i matsalen har en diff på 0 ºC redan. och i köket 3 ºC diff med fullt flöde i bägge en tillops temp på 31 ºC och en framlednings temp på 33 från VP.

SÅ va drar vi för slutsats av detta nu? är det bara å strypa om alla element nu eller?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11044
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Extra Cp
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 15:55:11 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
SV: Extra Cp
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 15:59:37 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.

Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 16:02:11 av Tjompo »
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal