Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Brott att överdimensionera?  (läst 2305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Bravo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Bravissimo
Brott att överdimensionera?
« skrivet: 30 augusti 2005, 00:45:57 »
Hej!
Jag såg detta på SVEP's sida. Stämmer det?  ???
"Dimensionering av värmepump.

Vid en värmepumpsinstallation skall teknik och ekonomi vägas samman, detta för att ge kunden optimal lönsamhet.

Året består av 8760 timmar, varav cirka 200 timmar kan räknas som kalla och att då dimensionera en värmepump som har en energitäckningsgrad över 93% är att göra en felbedömning. Effekten blir då att kompressorn kommer att få en ojämn drift vilket på sikt gör att ett kompressorhaveri kommer att ske.

En värmepump skall dimensioneras som en basvärmekälla och då få en lång årlig drifttid. Effekten bör dimensioneras så att värmepumpen täcker emellan 35 - 52 % av byggnadens totala klimatberoende effektbehov för uppvärmning. Detta ger en energitäckningsgrad på cirka 75 - 92 %.

Till sist!!! En värmepump som inte är i drift producerar heller ingen besparing, det är ett större "brott" att överdimensionera än att underdimensionera en värmepump.

S-Värme AB i Kumla
Hans Magnuzon
"
Hur är det då med beräknade energitäckningsgrader på 99.2% som man ser i offerter osv? Eller jämför jag äpple med päron nu? Jo, jag ÄR okunning, men jag försöker iallafall förstå... huvuddunk

/Mr B

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25517
  • Ägare av forumet
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2005, 06:37:15 »
Denna fråga har diskuterats flitigt i forumet allt sedan forumets tillkomst, sök på antal start stopp, driftstider, energitäckningsgrad mm så får du nog ganska mycket att läsa.

Kort beskrivet kan man dock sammanfatta fördelarna/nackdelarna med stor effekttäckningsgrad som följer.

Fördelar med hög effekt/energitäckningsgrad:

Lite eltillskott/ stor energibesparing
Få driftstimmar (borde livslängdsmässigt kunna kompensera för de fler start/stopp som det innebär att ha en "överdim. VP)
Lättare att säkra ned huvudsäkringarna, då inga större effekter behöver kopplas in de få gånger som eltillskott behövs, ofta räcker det med 3 kW som max eltillskott om man har satt in en VP med hög effekttäckningsgrad.
Snabb uppvärmning av tappvarmvatten.

Nackdelar:
Många start/stopp, kanske sliter på kompressorn mer än nödvändigt (fast tillverkarna säger att det i princip saknar betydelse)
Sämre årsmedel-COP p.g.a. det faktum att en kraftig kompressor sänker tempen på inkommande köldbärare mer än en klenare gör, dessutom stiger framledningstempen mer med en större kompressor. Låg temp på KB och hög temp på VB ger sämre COP, detta gör att en mindre värmepump som kräver fler timmar eltillskott/år kanske ändå inte ger en högre total energiförbrukning då den mindre värmepumpen kommer att få en högre årsmedel-COP.

Personligen tycker jag att det finns möjligheter att justera parametrarna så att antalet start/stopp inte påverkas nämnvärt av det faktum att man installerar en VP med hög energitäckningsgrad, detta medför dock att man ytterligare (för att få längre driftstider/start) sänker inkommande KB-temp och höjer VB-tempen med en något sämre COP som följd.
Med rejält dimensionerade radiatorer har detta dock inte så stor betydelse.

Är man osäker på radiatorernas dimensionering kan det dock vara dumt att köpa en allt för stor värmepump då detta kommer att resultera i höga framledningstemperaturer vid drift (låg COP).

Det finns ett antal olika parametrar som påverkar nyttan av en "överdimensionerad" värmepump, vid helkonvertering eller nybyggnad kan man dimensionera uppvärmningssystemet (radiatorer/konvektorer eller golvvärmen) och kollektorn så att i princip alla nackdelar/risker med för stor effekt/energitäckningsgrad elimineras, detta görs på detta sätt:

Överdimensionera både kollektor och radiator/golvvärmesystem så att optimala driftsförhållanden uppnås även med en "överdimensionerad" värmepump.

/Rickard
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2005, 09:24:23 »
Hej. Tror att det som Rickard säger stämmer . Jag är också helt övertygad om att i dag så sitter det mjukstart på alla kompresorer och det gjör att dom inte slits på samma sätt som förr när startströmmen var upp till 10 ggr  större än drifts strömmen.
Jag tror att man kan sluta vara nervös för att pumpen startar ett par gånger för mycket per dag. /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2005, 09:30:06 »
Energitäckningsgrader på 75-92 % kanske var nog när elern var betydligt billigare än idag. Men nu är spelreglerna annorlunda. Jag skulle tro att optimal effektäckning idagligger runt 75 % vilket bör ge runt 97 % energitäckning om jag kommer ihåg rätt. Men då en värmepump bör hålla 15 år finns det egentligen ingen möjlighet att idag exakt bestämma bästa storlek i förhållande till värmebehovet.

Man bör tänka på att i framtiden kommer nya elmätare att medge att elen prissättas timme för timme. Det kommer då inte att bli roligt med en alltför klen pump de dagar köldrekorden tangeras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 705
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2005, 15:58:57 »
Om man vill nå hög energitäckning kan man  överväga  en pump med 2 kompressorer. Är det halvvarmt ute kör pumpen med en kompressor, t ex 4 KW, är det smällkallt kör pumpen med 2 kompressorer
Vi valde en sådan lösning. Prislappen för anläggningen (med separar VV-beredare) var 10 %  högre än för en vanlig VP (djupare hål, separat VVB, extra kompressor, mindre seriestorlek).
Om man slipper 1000-1400 kWh/år i  tillskottsel  kan elbesparingen betala den större anläggningskostnaden. Leverantörens energikalkyl stämde ganska bra första året. Förbrukar 6000 kWh första året (Mätt 10 mån, pronos sept och okt, korrigerat för vissa milda månader) Eltillskott vid ca -15 det blev 0.6 tim. I andra offerter (IVT) räknade man med  att elen hehövde stötta vid -5 och  tillskottet 800 kWh.

Man bör troligen dessutom överväga att lägga in en ack som utjämnar temperaturen i elementen när det ute är halvvarmt  ( +5) bäsigt och molnrikt. Vi har ingen ack men jag tycker ibland att det trots effektuppdelningen blir tämligen långa uppehåll mellan starterna och då hinner elementen bli rätt kalla ..

« Senast ändrad: 01 september 2005, 08:56:14 av Sarastro »
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2005, 18:07:23 »
om lepriset blir markant högre om 20 år kan det vara mer lönsamt att ha högre energitäckning på värmepumpen.
viktigtast är alltid oavsett vilken värmepump du väljer är att du har ett bra radiatorsystem som klarar lågtemp, detta nämns sälan, men det är viktigaste parametern !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 711
SV: Brott att överdimensionera?
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2005, 23:22:51 »
Jag tyckte det var enklare än så:

Vill jag ha ett värmesystem där 'alla' till- och utbyggnader får ren elvärme, pga elspets?
Så vad du än gör, borra tills kineserna får sänkt grundvattennivå,
Vill du sedan snåla med pumpstorleken så fine,
men var klar över att du inte har tänkt skaffa pool eller bygga ut eller skaffa barn eller ...

Annars ta i så att du VET att det räcker .
M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal