Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Jord eller luft/vattenpump!  (läst 1498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenLju

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 3
Jord eller luft/vattenpump!
« skrivet: 29 augusti 2005, 09:49:49 »
Är på väg att byta ut min oljepanna mot en ny anläggning men kan inte bestämma mig för om jag skall ha jordvärme eller luft/vatten anläggning.
Har fått in priser på båda typerna från ett flertal leverantörer och skillnaden ligger på ca 15-20 000 för de olika systemen så prismässigt är det inte så mycket att orda om. Är dock tveksam till att plöja upp hela trädgården för att få ner 350 - 400 m slang + att ev framtida utbyggnader utav huset omöjliggörs.

Jag bor i Halmstad och har en boyta på 120 m2 (1 ½ plans villa fördelat på 80 m2 i bottenvåning och 40 m2 övervåning) samt källare på 80 m2 som skall värmas. Tomtytan är ca 1350 m2.
Gör idag av med ca 3 m2 olja och ca 10000 kwh hushållsel.
Vad är Era rekommendationer med tanke på mitt geografiska läge, klarar jag mig med luft/vatten? Vad är livslängden på de olika systemen? Andra egenheter som jag bör väga in i beslutet?   Sc:,h

Tacksam för alla åsikter

/Henrik

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21077
  • Alien snowman.
SV: Jord eller luft/vattenpump!
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2005, 13:23:53 »
Är på väg att byta ut min oljepanna mot en ny anläggning men kan inte bestämma mig för om jag skall ha jordvärme eller luft/vatten anläggning.
Har fått in priser på båda typerna från ett flertal leverantörer och skillnaden ligger på ca 15-20 000 för de olika systemen så prismässigt är det inte så mycket att orda om. Är dock tveksam till att plöja upp hela trädgården för att få ner 350 - 400 m slang + att ev framtida utbyggnader utav huset omöjliggörs.

Jag bor i Halmstad och har en boyta på 120 m2 (1 ½ plans villa fördelat på 80 m2 i bottenvåning och 40 m2 övervåning) samt källare på 80 m2 som skall värmas. Tomtytan är ca 1350 m2.
Gör idag av med ca 3 m2 olja och ca 10000 kwh hushållsel.
Vad är Era rekommendationer med tanke på mitt geografiska läge, klarar jag mig med luft/vatten? Vad är livslängden på de olika systemen? Andra egenheter som jag bör väga in i beslutet?   Sc:,h

Tacksam för alla åsikter

/Henrik

Kan du inte undanta en reserverad yta för framtida utbyggnad av huset?
En gräsmatta går ganska snabbt att återställa. Du sparar mer på jordvärme ca 15000 kWh/år mot ca 13000 kWh/år med en L/V VP. Livslängden gissar jag att den högre temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan mitt i smällkalla vintern sliter lite mer på kompressorn på en L/V VP.  :-\
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Marcus T Cicero

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Värmepump eller åkarbrasor...
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2005, 17:53:51 »
Hejsan!

Halmstad är en idealisk plats för en luft/vatten pump men kan du gräva till en låg kostnad så är det inget snack om att du kan spara en rejäl slant mer på mark jämfört med luft/vatten.

Oavsett vad du väljer kommer du att spara rejält med pengar.

Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad HenLju

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 3
« Svar #3 skrivet: 14 september 2005, 20:58:01 »
Tack för Era kloka ord. Har bestämt mig för markvärmelösningen till slut (kommer att installeras under nästa vecka).
Valet föll på en Nibe 1230-6 med 400 m slang. 

/Henrik

Utloggad CarMan

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
« Svar #4 skrivet: 14 september 2005, 21:39:09 »
Tack för Era kloka ord. Har bestämt mig för markvärmelösningen till slut (kommer att installeras under nästa vecka).
Valet föll på en Nibe 1230-6 med 400 m slang. 

/Henrik

hur varmt ska du ha i källaren? ska du inte ha en 8:a istället?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ingo

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
« Svar #5 skrivet: 14 september 2005, 22:40:40 »
Har ungefär som du HenLju...
Valde 7:a (1215) (och tyckte att jag tog i) idag hade jag tagit en 8,5:a ( 8:a för dig) utan att tveka. Tar du i överkant så är risken mindre att du blir missnöjd enligt mig. Med framtiden i tanken så minskar du nog inte på boytan...
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 200
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal