Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor till nÃ¥gon  (läst 2431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loffe 58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Lite frågor till någon
« skrivet: 29 december 2010, 15:44:25 »
Jag har lite frågor angående en nibe 1145 6KW monterad juli -10
huset är på 140 KVm totalrenoverat-77
Jag har gjort all justeringar som forumet hjälpt mig med
pumpen går dygnet runt vid -7 grader ingen tillsats är detta normalt
en annan fråga vad är extern framledningstemperatur och varför har man det.
Fick svar på en annan fråga jag hade om gradminuter eftersom min pump räknar gradminuter även vid
varmvattenkörning

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor till någon
« Svar #1 skrivet: 29 december 2010, 17:11:26 »
Huruvida det är normalt med kontinuerlig gång vid -7 går inte att svara på, det är helt upp till hur vpns effekt är dimensionerad i relation till husets värmeförluster. En vp:s kompressor SKA gå konstant vid utetemperaturer där det börjar bli aktuellt med tillskott. Om man har tillskott UTAN att kompressorn går konstant är det fel.

Personligen ser jag inget konstigt med att tillskott är aktuellt vid -8 på en Nibe-pump men som sagt, jag vet inte vilka val du och installatören gjorde vid dimensioneringen...

Extern framledningstemperatur mäts genom en extra givare som används om man vill mäta framledningstemperaturen utanför värmepumps-enheten. Exempelvis om man kör mot en acktank och vill mäta framledningstemperaturen vid tanken. Extragivaren är inte standardutrustning så vitt jag vet utan köps till vid behov.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad loffe 58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor till någon
« Svar #2 skrivet: 29 december 2010, 23:16:01 »
Kanske beror det på att jag har en varmvattenberedare vid sidan av pumpen för att jag hade dålig takhöjd
att det är därför dom satt dit en extern framledningsgivare?
Är Nibepumparna mer benägna att gå med tillsatsel än andra pumpar?
Vad det gäller husets värmeförluster sÃ¥ klarar jag att köra pÃ¥ värmekurva 6  (bara radiatorer ingen golvvärme)
och 20 grader inomhus vid -8 ute
« Senast ändrad: 29 december 2010, 23:27:48 av loffe 58 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lite frågor till någon
« Svar #3 skrivet: 29 december 2010, 23:24:33 »
Kanske beror det på att jag har en varmvattenberedare vid sidan av pumpen för att jag hade dålig takhöjd
att det är därför dom satt dit en extern framledningsgivare


Skulle gissa på att du har en extra arbetstank kopplad till vp med egen cirkpump mot ex vis golvvärme då brukar man använda extern framledningsgivare bt25. När bt25 är ansluten så räknas gradmin vid vv laddning det är endast i kombination med en extra cirkpump vp får rätt värde att beräkna gradmin på. Men det har ingen praktisk betydelse det hinner inte bli kallt inne utan att vp räknar gradmin vid vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite frågor till någon
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 10:22:21 »
Är Nibepumparna mer benägna att gå med tillsatsel än andra pumpar?

Nej, alla VP funkar på samma sätt - Behöver huset mer energi än vad VP'n kan producera så måste mellanskillnaden täckas upp av elpatronen (eller nån annan värmekälla).
Däremot kanske det är/har varit skillnad på hur olika tillverkare och dess installatörsnätverk dimensionerar pumpen? Det är ju ganska stor skillnad om man har 55%, 75% eller 95% effekttäckningsgrad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor till någon
« Svar #5 skrivet: 30 december 2010, 10:39:04 »
Däremot kanske det är/har varit skillnad på hur olika tillverkare och dess installatörsnätverk dimensionerar pumpen? Det är ju ganska stor skillnad om man har 55%, 75% eller 95% effekttäckningsgrad...

Precis, det var det jag menade. Från egna och kompisars erfarenheter, och även härifrån forat, har jag fått bilden att Nibes installatörer tenderar att vilja dimensionera lite klenare än exvis Thermia och IVT.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lite frågor till någon
« Svar #6 skrivet: 30 december 2010, 11:59:02 »
Däremot kanske det är/har varit skillnad på hur olika tillverkare och dess installatörsnätverk dimensionerar pumpen? Det är ju ganska stor skillnad om man har 55%, 75% eller 95% effekttäckningsgrad...

Precis, det var det jag menade. Från egna och kompisars erfarenheter, och även härifrån forat, har jag fått bilden att Nibes installatörer tenderar att vilja dimensionera lite klenare än exvis Thermia och IVT.

Vad tror du det beror på ? Jag fick bara dimensionering från Nibe ctc och bosch och dom låg rätt lika men det var inga installatörer som dimensionerade det var via mailkontakt via resp hemsida. Efter som jag skulle installera själv ville jag inte bråka med installatörna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor till någon
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 12:18:10 »
Vad tror du det beror på ? Jag fick bara dimensionering från Nibe ctc och bosch och dom låg rätt lika men det var inga installatörer som dimensionerade det var via mailkontakt via resp hemsida. Efter som jag skulle installera själv ville jag inte bråka med installatörna.

Ja du, vad beror det på, tror helt enkelt att Nibes dimensionerings-mjukvara är matad med andra parametrar. Nibe har ju haft lite tveksamt kvalitetsrykte tidigare (OBS hörsägen, jag har inget eget belägg eller statistik för detta), kanske väljer de att optimera för färre start/stopp och längre gångtider för att öka livslängden på kompressorerna? Spekulerar här, jag vet faktiskt inte.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lite frågor till någon
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 16:58:37 »
Vad tror du det beror på ? Jag fick bara dimensionering från Nibe ctc och bosch och dom låg rätt lika men det var inga installatörer som dimensionerade det var via mailkontakt via resp hemsida. Efter som jag skulle installera själv ville jag inte bråka med installatörna.

Ja du, vad beror det på, tror helt enkelt att Nibes dimensionerings-mjukvara är matad med andra parametrar. Nibe har ju haft lite tveksamt kvalitetsrykte tidigare (OBS hörsägen, jag har inget eget belägg eller statistik för detta), kanske väljer de att optimera för färre start/stopp och längre gångtider för att öka livslängden på kompressorerna? Spekulerar här, jag vet faktiskt inte.

Om det nu är så att nibe rek mindre vp än andra tycker jag låter märkligt . Att det skulle bero på dimensionerings programmen tycker jag låter konstigt för man brukar ju själv kunna ange vilken effekttäcknings grad programmet ska beräkna efter. Fast det är klart att begär man en dimensionering från nibe centralt så kanske dom räknar med en viss effekttäckning tror det var 66 % i mitt fall ctc låg lite lägre Sc:,h. Men det är ju så att Nibe har kolvkompressor på de flesta vp och de är kanske känsligare för mycket start stopp men det är ju inget problem för en kunnig installatör att bygga justera så vp får rimliga drifttider
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!