Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Temperatur värmebärare  (läst 3208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Temperatur värmebärare
« skrivet: 27 december 2010, 01:09:38 »
Hej!

Jag undrar vad som är maximal ut-temperatur på värmebäraren utan tillskott?
Jag får strax under 50 grader medan in-temperaturen ligger på ca 37 grader, så
diffen är 12-13 grader. Är det en rimlig siffra vid kontinuerlig drift?

Anledningen till min undran är om pumpen ger maximalt vad den klarar eller
om det skulle behövas något underhåll på den? (Skulle önska att den gav lite
mer innan jag kopplar in tillskottet)

Det är en IVT 9kW från 2006. Köldbäraren har en diff på ca 3 grader.

Mvh
Jörgen

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 01:32:50 »
Har du ettrörssystem eller tvårörssystem och vilken hastighet går VB Cp:n. Om du har möjligheter att öka hastigheten på Cp:n så gör det 12-13ºC är lite för hög differens. Kalla sidan är det ingen större fel till
mindre pumparna  seger dom 2-3ºC en 9:a kanske något högre.
Men ettrörssystem är det svårare komma ner med differensen på VB kärskild när det är kalt.

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 08:23:12 »
Hej!

Det är ett tvårörs system. Vad är Cp:n?

/Jörgen

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 08:28:19 »
Hej!

Det är ett tvårörs system. Vad är Cp:n?

/Jörgen
Cirkulationspumpen!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 09:34:41 »
Hej!

Jag undrar vad som är maximal ut-temperatur på värmebäraren utan tillskott?
Jag får strax under 50 grader medan in-temperaturen ligger på ca 37 grader, så
diffen är 12-13 grader. Är det en rimlig siffra vid kontinuerlig drift?

Anledningen till min undran är om pumpen ger maximalt vad den klarar eller
om det skulle behövas något underhåll på den? (Skulle önska att den gav lite
mer innan jag kopplar in tillskottet)

Det är en IVT 9kW från 2006. Köldbäraren har en diff på ca 3 grader.


Öka hastigheten på värmebärarens cirkulationspump, du har för hög diff.

Vad din maximala vb-ut-temperatur är utan tillskott kan ingen svara på här. Det avgörs av ditt hus klimatskal och radiatorsystem. När värmeförlusterna från ditt hus till omgivningen är lika stora som den energimängd som värmepumpen tillför radiatorvattnet, uppnår du en stabil vb-ut-temp, där har du din maxtemp (detta förutsätter att ditt radiatorsystem klarar att avge lika mycket värme som vp tillför). Blir det sen kallare ute, kommer vp inte klara att upprätthålla denna vb-ut-temperatur eftersom husets värmeförlust till omgivningen ökar. Då kliver tillskottet in. Min vp i mitt hus klarar att värma värmebäraren till 46 grader när det är så kallt ute att den börjar "fundera" på tillskott.

Ovanstående är alltså hur det bör funka när det är kallt ute och tillskott överhuvudtaget är aktuellt. Givetvis kan värmepumpar ge en högre vb-ut-temp, och gör det när det är varmare ute och gångtiderna är kortare. I dåligt optimerade system med underdimensionerade radiatorer, liten vattenmängd eller kortslutna radiatorer blir temperaturerna högre, inte sällan så höga att vp stannar pga för hög temperatur. När vp gör varmvatten blir vb-ut 55-65 grader beroende på vp-modell.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 22:39:26 »
Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

/Jörgen

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 50
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 01:09:04 »
Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

/Jörgen
Rensa silarna om du inte gjort det är väl ett bra ställe att börja på. Är det mycket skit bromsar det flödet.
Nyligen (okt 2016) flyttat till 2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C plus 45m2 garage som blir det den blir, ca 10°C vid -3°C. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. Kulvert till garage. (Sugen på ett till likadant borrhål och byte av pump till IVT GEO 312C.)

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 09:11:43 »
Om jag redan har max hastighet på cp:n. Jag har även max flöde på köldbäraren (minns ej om jag har mixtrat med den).
Varför är det negativt att ha hög diff på värmebäraren? Vad kan man göra åt det när pumpen redan går på högsta varvtal?

Alla värmepumpstillverkare som använder det köldmedium som finns i din pump rekommenderar diff på 5-10°, ofta med 8 som något slags idealvärde. Att man inte ska ligga för lågt i diff beror på att du inte får en fullständig kondensering. Jag vet inte om det finns någon köldmedie-kritisk anledning till att inte ha för stor diff, dvs att verkningsgraden i värmepumpningen skulle bli sämre i sig. Dock så innebär en stor diff att du kör ut en för hög framledningstemperatur (se nedan), och det i sig ger sämre värmefaktor.

Varför måste du då köra ut högre vb-fram vid hög  diff? Jo, dina radiatorers värmeeffekt avgörs av medeltemperaturen över radiatorn. Effekten anges ofta som xxx watt vid dt30, där dt 30 innebär att medeltemperaturen är 30 grader högre än rumstemperaturen. Eftersom de flesta har 20 grader inne så innebär det medeltemperatur på radden 50 grader. Sen bryr sig inte radden om hur medeltemperaturen åstadkoms, om den har in 60 och ut 40, eller in 55 och ut 45. Den ger samma effekt vilket som. Dock så kräver ditt hus en viss effekt, och därmed medeltemperatur, från radiatorerna för att kompensera husets värmeförluster till omgivningen. Låt oss säga att just ditt hus när det är 10 minusgrader behöver 4000 W effekt från raddarna. Låt oss sen säga att ditt radsystem ger 4000 W vid medeltemperatur på 40 grader. Diffen spelar ingen roll för hus eller radiator, effekten och medeltempen avgör. Men prylen som gör värmen bryr sig - värmepumpen! Har du 10 i diff gör den 45-gradigt vatten för att hålla värmen i huset, har du 20 grader diff gör den 50-gradigt vatten. Och verkningsgraden är sämre ju högre framledningstemp vp får jobba med.

Sen finns det andra problem. Med ett risigt flöde som ger dålig diff får du, beroende på radiatordimensionering, kanske helt enkelt inte ut tillräckligt mycket värme till huset för att hålla innetempen. Du får kortare gångtider och fler start/stopp vilket inte är bra för pumpens livslängd. Du löper större risk att kompressorn stannar vid svinkyla och kontinuerlig gång pga att pressostaten löser ut eller hetgasen blir för varm.

Hursomhelst, det finns anledningar till att diff 8° anses vara optimalt. Hur ska du då komma dit om du redan har högsta läge på cp? Rensa smutssilar är en grej som redan nämnts. Sen börjar man ju fundera varför det är så lågt flöde? Flödet bestäms av drivtrycket och motståndet. Vi vet ju att du har max drivtryck eftersom cp står på maxm (förutsatt att cp funkar som den ska). Återstår motståndet. Då frågar man sig, vad har du för radiatorer och vad har du för rör dit? Långa sträckor med smala rör? Mycket böjar på vägen? Vanligtvis är detta inget problem. Snarare kan man fråga sig om du har strypt in raddarna för hårt. Den minst gynnade radiatorn (alltså den med i grunden högst flödesmotstånd) skall vara helt öppen. Jag har själv strypt bort mig på mitt system en gång, gick runt och ströp och ströp mer för att uppnå balans i systemet, till slut hade jag så högt totalmotstånd att cp inte orkade ge ett bra flöde. Det här vet du bäst själv, men det kan vara värt ett test:

Har du radtermostater så skruva bort dem. Rekommenderar sen att du prövar att öppna alla strypventiler på hela värmesystemet (notera vad du gör så du kan gå tillbaka). Så kan du se vad som händer med temperaturerna. När du öppnar strypventilerna så kommer du ju också märka om det finns någon eller några raddar som var helt ostrypta.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 09:15:26 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad zac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 197
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temperatur värmebärare
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2011, 09:47:41 »
Har du monterat en yttre cirk pump eller kör du bara med den interna i VP:n ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal