Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ny värmepump  (läst 3224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
Ny värmepump
« skrivet: 24 december 2010, 21:03:25 »
Hej!
21/12-10 fick jag äntligen pumpen installerad så nu kör jag för fullt.
Allt är enligt fabriks inställningar och inte rört mer än sänkt värme kurvan.
Pumpen är en IVT Greenline HT plus c11
Huset jag värmer är 130+130 (källare som värms) bygg år 1975 huset finns i Dalarna.
Frågan är ska jag ändra nått eller ska jag bara köra som den är?
Just för tillfället har pumpen vart i drift 76H varav tillskot 30 timmar. Dock ska det sägas att källaren stått o värmd i en månad pga långsam installation (+5 i den när pumpen startade) samt 12 grader på övervåningen när den startades.
« Senast ändrad: 24 december 2010, 21:52:17 av Isacsson »
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Ny värmepump
« Svar #1 skrivet: 24 december 2010, 21:52:34 »
Kan tyvärr inget om IVT, men om du gör avläsningar vid olika tidpunkter när VP gör värme och redovisar det i denna tråd kan du säkert få hjälp. De temperaturer som erfodras är:

  • Framledning (till radiatorer)
  • Returledning (från radiatorer)
  • Utetemp
  • Inkommande köldbärare
  • Utgående köldbärare

Hoppas jag inte glömt nån.

Vid värmedrift bör tempdiff mellan fram- och returledning vara 5-10 ºC (optimalt är 7-8 ºC).
Vid värmedrift bör tempdiff mellan inkommande- och utgående köldbärare vara 2-5 ºC (optimalt är 2-3 ºC).

Har du termostater bör de vara fullt öppna utom möjligtvis i något/några rum där det blir för varmt, men helst skall dessa radiatorer strypas in om möjligt.
Viktigt är också att inte nån radiator kortsluter = radiatorn är lika varm i överkant som i underkant (vid värmedrift).
Har själv köpt handrattar till mina radiatorer som jag använder för att strypa in flödet. Känner med handen på över- resp underkant av radiatorn och stryper till dess underdelen är lite svalare.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #2 skrivet: 24 december 2010, 22:23:09 »
Japp då hittade jag lite hieroglyfer.
Värmekurva 3,2
RR GT1 från 44.2 nuv 43
Ute GT2 -22.4 grader
VV GT3 bör 51 Nuv 51.1
Kompressor GT6  89.2
VB ut GT8 50.0
VB in GT9 43,6
KB in GT 10 -0,3
KB ut GT11 -2,2

inne temp är ca 21.5
samt för kallt i källaren

Alla termostater är fullt öppna utom i ett rum där det är förvarmt. (+28 med termostaten öppen eller varmare)
« Senast ändrad: 24 december 2010, 22:25:02 av Isacsson »
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Ny värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 december 2010, 22:40:51 »
Tycker det ser ganska bra ut.
Ska man vara petig bör du kunna sänka hastigheten på cirk.pump för radiatorer samt köldbärare. Diffen är inte för liten, men kan gärna vara något större.
Dock vet jag att IVT har 2 cirk.pumpar för varma sidan så mina råd skall kanske tas med en nypa salt. Dock kan du prova att sänka cirk.pump för köldbäraren ett snäpp.

Det viktigaste är att du går runt och känner på alla radiatorer (när värmeladdning sker) för att utröna om nån radiator kortsluter (se föregående inlägg). Om så måste den strypas så du får en tempdiff över radiatorn på 5-10 ºC. Små radiatorer samt de närmast VP brukar vara de som oftast ställer till problem.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 december 2010, 23:49:06 »
Gått över alla radiatorer nu och vissa är en del varmare än de bör(dock inga som är like varma uppe som nere), strypt dess så gott det går nu men verkade inte göra nå större inverkan men får kolla cirk pumparna på pumpen imorgon, dock är "husets cirk pump" på läge 1. Radiatorerna jag har är en panels från 74-75 kanske ett HT system? kommer dock börja byta ut några för klena i källaren snart kanske det sänker retur tempen något?
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Ny värmepump
« Svar #5 skrivet: 25 december 2010, 00:13:17 »
Har du endast 1-panels radiatorer avger de förmodligen för låg effekt, defenitivt i källaren där du verkar ha det kallare. Men vänta ett tag om du strypt. Kan ta ett tag innan allt stabiliserat sej. Man brukar rekommendera att vänta ett dygn mellan varje åtgärd.

Tycker dock inte att ett börvärde på 51 ºC vid en utetemp på -22 ºC verkar så farligt. Vet du vad DUT är där du bor?
Men helt klart skadar det inte med lite större radiatorer i källaren till att börja med.

Vill du ha varmt i källaren tror jag du bör räkna med 75W/m2.

Detta har Rickard skrivit när han konverterade sitt hus.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #6 skrivet: 25 december 2010, 00:48:42 »
ser ut att vara -28
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Ny värmepump
« Svar #7 skrivet: 25 december 2010, 11:16:24 »
Hej!

Frågan är ska jag ändra nått eller ska jag bara köra som den är?
Just för tillfället har pumpen vart i drift 76H varav tillskot 30 timmar. Dock ska det sägas att källaren stått o värmd i en månad pga långsam installation (+5 i den när pumpen startade) samt 12 grader på övervåningen när den startades.

Det har gått mycket tilläggs el procentuellt, säkert beroende av att det hade hunnit bli så kallt i många ställen i huset innan värmen kom på.  Men du kan öka tilläggstimern till 120 eller mer så hinner pumpen jobba  lite mer
innan  elen kommer till. Temperaturen har större möjligheter att hinna komma upp inom kopplingsdifferensen.
Och om så är fallet så kommer inte elen in utan pumpen jobbar på själv.       

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 11:51:57 »
Tack för alla tips nu är timern inställd på 120min
Tillskottet ser ut att "lugna sig" driftiden är nu nära på 100H och tillskottet fortfarande 30h. När starten av VP´n skedde var det mellan -20-25°c ute medans temperaturen det senaste dygnet har ökat till "bara" -15-20°c
passar även på och fråga hur nu får °c symbolen :)
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Ny värmepump
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 11:59:04 »
Tack för alla tips nu är timern inställd på 120min
Tillskottet ser ut att "lugna sig" driftiden är nu nära på 100H och tillskottet fortfarande 30h. När starten av VP´n skedde var det mellan -20-25°c ute medans temperaturen det senaste dygnet har ökat till "bara" -15-20°c
passar även på och fråga hur nu får °c symbolen :)

Det är bara att klicka på celsius symbolen  ºC ºC

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #10 skrivet: 25 december 2010, 12:13:04 »
Haha ja jag hoppas att inga frågor är för dumma nu ser jag den. Tack
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 13:59:18 »
Kom på en fråga till i rummet där vp´n står har jag även en ved panna med med 2*500l acc tank i ena en varmvatten beredare på 200l tjänar jag nått på att koppla in den ena av dem på vp?
vad är positivt och vad är negativt?
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Ny värmepump
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2011, 07:42:34 »
Vet du hur mycket vatten dina radiatorer innehåller?
Bör vara 20-25 liter per kW uteffekt från VP. I ditt fall ca 200-250 liter.
Enda anledning till att sätta in en volymtank är för att öka systemvolymen eller att använda den som "knäpptank" om man har problem med att det knäpper i radiatorer eller rör.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Ny värmepump
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2011, 08:29:01 »
Tjena isacksson
Det är nu som du ska passa på att trimma in ditt värme system så det blir rätt från början.
Dom kommer väll och trimmar in pumpen och ger dig visning hur den fungerar hoppas jag.
Men nu ska du justera dina element(raddar) så du får jämn värme i huset genom att strypa/öppna
raddarna .Öppna alla termostater fullt och börja trimma ge ditt system tid på sig för det tar lite tid.
Kom ihåg att en radd ska inte vara ljummen, kall den ska vara varm överallt .
Med andra ord ska du hitta så bra flöde i ditt system som möjligt.
Jag vet att jag tjatar och tjatar om hur viktigt det är men tyvärr så slarvas det en hel del.
Grattis och jag tror du kommer bli nöjd.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Isacsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Ny värmepump
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2011, 19:11:25 »
Vet du hur mycket vatten dina radiatorer innehåller?
Bör vara 20-25 liter per kW uteffekt från VP. I ditt fall ca 200-250 liter.
Enda anledning till att sätta in en volymtank är för att öka systemvolymen eller att använda den som "knäpptank" om man har problem med att det knäpper i radiatorer eller rör.

ingen aning hur mycket vatten det är :/

21 radiatorer av mycket varierande storlek. samt golvärme på ca 25-30m2
MexiTegel-villa, byggd 1975, 130m2 + 130m2 uppvärmd källare och 40+40 m2 ovärmt garage.
IVT Greenline HT plus c11 ca 730m slang

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal