Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: En idé för disputation: Komplettera jordvärme med luftvärme + sommarkyla  (läst 2359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Hej ,

Fick en idé som jag vill ha synpunkter på.
Kolla bifogad bild i PDF. Jag har ett jordvärmesystem sedan 2006 som jag installerade själv.
Jag gjorde då en förberedelse för frikyla genom att sätte en kulventil på var sida om påfyllnadskopplet.
Sedan har det inte blivit mer.
Kanske för att det inte blir så mycket kyla utav ett jordvärmesystem när det behövs som mest.

Nu till min fundering:
Om man sätter en stor radiator låt säga typ ett kyl till en lastbil eller grävmaskin,
finns att köpa från Kina, på ytterväggen samt en fläkt modell stor.
Alltihop i en liten utbyggnad, säg B600xD600XH1500.
Isolerad för att klara temperaturer under -10gC när luckorna är stängda.
Pump och fläkt kan bara startas när luckorna är öppna och när utetemperaturen överstiger KB in från jordvärmen med låt säga +5gC.  
För att det skall vara lönt att köra pump o fläkt.
När det är prognos på många minusgrader stänger man luckorna för att skydda systemet mot frysning. Alt. har någon autostängning på sikt.

Nu till de intressanta frågorna:

1. Skulle investeringen löna sig. Skulle en temperaturökning på KB in i VP i månaderna mars o april, kanske även i maj, oktober, november
leda till ett högre utbyte i VP och därmed lägre elförbrukning.

2. Om inte ovan. Skulle det ev. vara en lösning för att få en VP att klara en tillbyggnad av ett hus eller ett nytt garage om den redan är på gränsen.
   Eller är det då enklare / billigare med en extra luft/luft VP

3. På bilden ser ni en lucka in i köket.
Kan en avgörande faktor för ett sådan här bygge vara att det går att köra "central kyla" på sommaren genom att ha denna luckan öppen och sedan stänga en av de yttre luckorna ?

Frågorna är ställda. Skjut i sank eller spinn vidare

AE
« Senast ändrad: 15 december 2010, 00:17:39 av aron esp »
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 316
    • Optimation AB
Nej...

När du behöver värmen som mest i november till februari ger din fläkt inget tilskott.
Den tid som du kan ha positiv effekt så behöver du den inte. Om slingan är underdimensionerad är det bättre att komplettera med en slinga till.
En L/L pump har samma problem, ger väldigt lite när du behöver det som mest.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Hej Erik,

Tack för svaret som jag antar avser fråga 1
Men i mitt fall finns det inte en meter till att gräva ner slang på.
Och i mars, april och maj kan det vara dagar med många +grader i luften och nära noll i backen.

Jag skulle behöva värma ytterligare ca 80 -100 m2. Har idag ca 150

Och om man adderar möjligheten till frikylan?

AE
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1313
  • CTC fårever ;)
Borraborraborra
fläskradiatorer i tillbyggnad
kan behöva gå upp i kompressorstorlek
men kanske inte

alternativet komplettera med billig l/l
eller mysig braskamin (vår lösning)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002)+ 150 m (2013). Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 4 kbm ved. (Tidigare 43500 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2035
Hej

Iden är alls inte dum och förmodligen skulle det funka, om än med nackdelen att det kräver en del manuell tillsyn och det finns en liten risk för frysning. Vad gäller garaget hade jag satt in en LLVP. Den period som du nämner sammanfaller med när solen börjar ge tillskott, så jag hade nog övervägt solenergi istället (du är ju händig och då behöver det inte bli så dyrt).

Vi satte in braskamin för en dryg månad sedan, och det har vi inte ångrat, vi klipper alla energitoppar numera och låter LLVP:arna gå när de har högst COP. Höjer väl värdet på huset något också.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Mitsu GA25 (-07) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 4 i familjen, 2 tonåringar. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är mer laidback nuförtiden.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Frågan är om det är mödan värt. En sak man bör tänka på är att nattemperaturerna kan vara låga. Det är då största värmebehovet finns men det är inte säkert att radiatorenheten skulle vara igång då. Det är lätt att bortse från det för de flesta av oss är bara utomhus dagtid och märker värmen då. Nattkylan märker vi inte av. En jordvärmeslinga har samma temperatur dygnet runt och är varm på hösten.

Det är fläktens elbehov som avgör om en radiatorenhet skulle gå plus eller minus. Går den igång när köldbäraren är 5 grader varmare än från jordslingan får fläkten dra högst ca 150 W om köldbärarpumpens elförbrukning är densamma.

Risken för frysning bör inte vara så stor. Köldbäraren börjar frysa vid ca -17 grader och då blir det en issörja som inte spränger sönder rör på samma satt som när rent vatten fryser. Det måste finnas kontakt med expansionskärlet hela tiden, alltså avstängning bara på ena röret till enheten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Hej igen,

Nej det det är säkert tveksamt om det lönar sig. Inte när man får en LLVP för samma pengar som det förmodligen kostar att uppfinna.

Anledningen till mina funderingar är att jag redan har mitt garage på ca 80 m2 och att jag har en kulvert dit ut men velat avvakta att dra värmerör dit och till en fläktkonvektor. Jag har nämligen byggt ett uterum eller kanske snarare ett inglasat rum, med treglasfönster och full isolering i tak o golv, ca20 m2. Jag har lagt golvvärme där och ville se först om VP orkar med denna utökning.
Garaget är idag bara uppvärmt till frostfritt , ca 3-5 gC men nu planerar jag att ha verkstad där med ca 18 gC. 
Kanske enklast ändå att sätta en LLVP. En liten modell som klarar 80 m2 får man installerat för ca 10.
Rör och fläktkonvektor blir ungefär samma peng . Och skulle nu bef VP inte orka och det  skulle gå att hjälpa den  komma runt hela året med hjälp av uppfinningen så landar totalen ändå på det dubbla mot LLVP.

Så det få bli en sådan.
Kanske en blillig vedkamin i garaget som komplement. För om man ändrar definitionen från garage till verkstad så måste det väl bli OK med sotaren ? Inga bilar och ingen bensin längre.

AE
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1313
  • CTC fårever ;)
Jag hade nog satt LLVP i garaget där den inte stör och sedan om det går/behövs en liten kamin i uterummet.
Men du har kanske tillräckligt med värme från pumpen som det är? Isf ännu enklare - ingen kamin och en värmefläkt i garaget vid behov. Totalkostnad - 300 kr.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002)+ 150 m (2013). Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 4 kbm ved. (Tidigare 43500 kWh+ 2m3 ved)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25520
  • Ägare av forumet
Om värmepumpen bara klarar av att värma alla dina lokaler så är en underdiemnsionerad markslinga ingen katastrof, även en underdimensionerad markvärmeanläggning blir mycket effektivare än t.ex. en luft/vattenvärmepump sett över året.
Man riskerar inte heller komprimerad kollektor på samma sätt som man kan göra i en underdimensionerad bergvärmeanläggning.

drjukebox förslag är inte helt fel tycker jag.

Men en luftvärmepump i garaget är inte heller fel, köp dock en kraftfull maskin om du vill ha så pass varmt som du skriver.
Luftvärmepumpen är antagligen effektivare eller ungeför lika effektiv ned till ca -10 grader om du väljer en av de bättre, speciellt om den inte behöver gå på max för att hålla värmen.

Oavsett vad du väljer bör du ha en elradator att komplettera med i garaget de dagar värmepumparna inte räcker till, det är billigare att spetsa med elvärme utanför vattensystemet.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Nja, värmesystemet är kanske inte underdimesionerat.
Det har hittils inte på de 5 åren det tuffat och gått tagit eller snarare inte tillåtits ta tillskott från värmepatronen och vi kör 22 grader inne.
Så det är ju möjligt att det pallar att även värma garaget och kulverten ligger ju där redan.
Bara att dra i armaflexisolerade pex och en vatten aerotemper i garaget.
Men det vore ju lite surt om det inte räcker till, det var därför jag spårade in på "Idén" med att värma brinen "varma" vår dagar som reservplan. Samt att kanske få lite centralkyla.

Att värma garaget till 18 grader är dock nypåkommet. Skall bli verkstad för lite uppfinnande.

Givet för att vara absolut säker och inte heller slänga några pengar i sjön så är luftVPn  det enda raka.
Och el-aerotempern står redan där och blåser ca 4-5 grader nu så spetselen är redan på plats.

Men då blir det ju heller inga intressanta installationer och expriment som delvis kan sättas på nöjeskontot.  8)

AE
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal