Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: DeltaT  (läst 7320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
DeltaT
« skrivet: 14 december 2010, 23:16:14 »
Hej!
Jag går i väntans tider, har beställt en Thermia G2:a.
Nu till min fråga jag har en diff på 3-4 grader på fram och returen idag på min elpanna, hur gör en VP att detta änras till dem optimala 7-8 ºC?
En annan liten fråga på Thermia går det att byta två kablar till pressostaten så att man erhåller 65 ºC framledning, betyder detta att VP:n i stoppar vid retur högre en 48 ºC och hur påverkar detta VP:n vid "normal drift" under 55 ºC? :o
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25548
  • Ägare av forumet
SV: DeltaT
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 23:27:38 »
När du plockar bort din elpanna skall den gamla cirkpumpen också plockas bort, den i värmepumpen inbyggda skall räcka till för att driva flödet.
Lite osäker på om G2:a är optimum eller ej,  :-[ men antingen justerar du hastigheten på cirkpumpen manuellt, eller då gör den det själv - så att deltaT blir bra.
Om du använder dig av den högre maximala tempen som värmepumpen kan arbeta med så klarar den än högre returtemp (max framledningstemp - deltaT = max returtemp)

Att du höjer max temp som värmepumpen kan arbeta med påverkar bara de få dagar det är så kallt att du behöver köra ut varmare vatten än vad som krävs vid varmare väder.
Detta om intrimningen görs på rätt sätt, och du inte micklar med flödena i systemet, t.ex. låter termostater strypa om det blir varmt inne p.g.a. solinstrålning eller annat.

Får du problem efter installation så kan jag och andra hjälpa dig.

Lycka till med ditt köp.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 23:32:00 »
G2 har Optimum. Du behöver inte göra något annat än att se till att det är balans i värmebärarkretsen, flödesregleringen sköter vp själv.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: DeltaT
« Svar #3 skrivet: 15 december 2010, 00:01:11 »
Tackar!
Om jag förstått det rätt, så styrs detta av cirkulationspumpen minskar helt enkel flödet så returen hinner svalna.
Men om man minskar flödet (har idag 7,1 l/m) så behöver man väl högre framlednings temperatur för att nå samma värme effekt som jag har idag eller?
När det gäller volymtank som jag funderar skarp efter rek. har på forumet, så undrar jag bara om det fungerar så mycket bättre med det (har i dag en radiatorvolym på 33L), säg att flödet med VP blir 5l/m min totala volym med tank blir säg 140L det betyder att det tar 14 min för vattnet att passera ett varv. Det tar lite tid vid väderomslag.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #4 skrivet: 15 december 2010, 00:12:22 »
Tackar!
Om jag förstått det rätt, så styrs detta av cirkulationspumpen minskar helt enkel flödet så returen hinner svalna.
Men om man minskar flödet (har idag 7,1 l/m) så behöver man väl högre framlednings temperatur för att nå samma värme effekt som jag har idag eller?
Jo, med minskat flöde och ökat delta så blir medeltemperaturen i raddarna lägre och värmeavgivningen mindre. Men tänk inte på det här sättet - du har shoppat bästa vp-n med automatisk flödesanpassning - du ska låta den styra för att den ska jobba bra. Räcker inte effekten från radiatorerna till med nya värmepumpen är det radiatorsystemet du ska se över.

Har sagt det förut - 33 liter är på tok för lite! Det blir korta gångtider, många start och stopp. Köp volymtanken. 14 minuter fördröjning är ingenting i sammanhanget - ett hus är värmetrögt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: DeltaT
« Svar #5 skrivet: 15 december 2010, 10:08:17 »
Pratade just med Thermias support, om en sak och nämnde även omkopplingen av pressostaten så att man erhåller 65 ºC.
Det dem sa att detta gäller endast vv och inte framledningen till radiatorerna. Dem sa att om man behöver varmare framledning går tillskottet till och sköter detta men man kanske behöver ställa max returen högre. Är detta korrekt?
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25548
  • Ägare av forumet
SV: DeltaT
« Svar #6 skrivet: 15 december 2010, 10:13:52 »
Det kan jag aldrig tänka mig är korrekt.
Om man kopplar om driftspressostaten så kommer kompressorn att värma vattnet varmare om den förmår det, om kompressorns uteffekt inte räcker till för att värma vattnet till en så hög temp, ja då går elpatronen till, men inte annars.
(Alltså, om radiatorerna gör av med all effekt som kompressorn ger innan tempen kommit över 55 grader, då går elpatronen in och stöttar)

Du måste öka max returtemp för att kompressorn inte skall stoppa när den når brytpunkten.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #7 skrivet: 15 december 2010, 10:17:56 »
Pratade just med Thermias support, om en sak och nämnde även omkopplingen av pressostaten så att man erhåller 65 ºC.
Det dem sa att detta gäller endast vv och inte framledningen till radiatorerna. Dem sa att om man behöver varmare framledning går tillskottet till och sköter detta men man kanske behöver ställa max returen högre. Är detta korrekt?

Fattar fortfarande inte varför du håller på med det här med pressostaterna. Vill minnas från tidigare trådar att din framledningstemp var helt OK, att ditt problem snarare ligger i risk för hög retur och raddarnas volym. Är det något annat spännande som du inte berättar?
« Senast ändrad: 15 december 2010, 10:43:40 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: DeltaT
« Svar #8 skrivet: 15 december 2010, 10:42:01 »
När det gäller volymtank som jag funderar skarp efter rek. har på forumet, så undrar jag bara om det fungerar så mycket bättre med det (har i dag en radiatorvolym på 33L), säg att flödet med VP blir 5l/m min totala volym med tank blir säg 140L det betyder att det tar 14 min för vattnet att passera ett varv. Det tar lite tid vid väderomslag.

Det tar betydligt längre tid än 14 minuter för att du skall märka nån förändring av inomhusklimatet vid ett väderomslag...
Mer volym är bara positivt.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: DeltaT
« Svar #9 skrivet: 15 december 2010, 10:44:11 »
Labold
Jag vill inte byta ut radiatorerna för att erhålla större volym i systemet, främst för att det innebär att radiatorerna blir väldigt framträdande i huset om jag skulle byta ut 1 radiga mot ex. 3 radiga skulle detta se anskrämligt ut i mitt hus som har en öppen planlösning. Så därför har jag bestämt mig för att sätta in en volymtank. Jag bara oroar mig VP:n inte skulle sköta värmen i huset lika bra eller bättre en dagen elpanna.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #10 skrivet: 15 december 2010, 10:48:10 »
Labold
Jag vill inte byta ut radiatorerna för att erhålla större volym i systemet, främst för att det innebär att radiatorerna blir väldigt framträdande i huset om jag skulle byta ut 1 radiga mot ex. 3 radiga skulle detta se anskrämligt ut i mitt hus som har en öppen planlösning. Så därför har jag bestämt mig för att sätta in en volymtank. Jag bara oroar mig VP:n inte skulle sköta värmen i huset lika bra eller bättre en dagen elpanna.

Och då säger jag återigen att din vp är en av de bästa som finns ur styrsynpunkt. Men dess funktion kommer vara beroende av radiatorsystemet, som i ditt fall kanske är klent i värmeavgivning, detta påverkas inte av volymtanken. Du måste låta din installatör skriftligen intyga att denne räknat på raddarnas effekt och att de kommer klara att avge samma effekt som kompressorn tillför, så att den inte stannar pga hög retur.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: DeltaT
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 23:22:33 »
Det kommer att bli följande förändringar, jag kommer att byta ut dem 3 största enkel radiatorerna 1 st TP10-328, mot TP21-330
1 st TP11-328 mot TP21-330 och 1 st TP11-316 mot TP33-318. Jag har en öppen planlösning så värmen bör sprida sig fin.
Detta ger en total effekt på 6.690 W (mot tidigare 5090 W) och en ökad volym i systemet med 19L.
Jag kommer ha en total volym på ca: 85L, jag börjar så så får vi se om det blir bra!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
    • Mer info om min installation finns här!
SV: DeltaT
« Svar #12 skrivet: 17 december 2010, 17:52:17 »
85liter låter lite (beroende på hur stor pump du har).
Tror pump tillverkarna brukar rek minst 20liter/ kw som pumpen ger.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: DeltaT
« Svar #13 skrivet: 17 december 2010, 23:29:37 »
Det är 6 KW G2, Termia rek. 14L/KW
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #14 skrivet: 17 december 2010, 23:39:16 »
Det kommer att bli följande förändringar, jag kommer att byta ut dem 3 största enkel radiatorerna 1 st TP10-328, mot TP21-330
1 st TP11-328 mot TP21-330 och 1 st TP11-316 mot TP33-318. Jag har en öppen planlösning så värmen bör sprida sig fin.
Detta ger en total effekt på 6.690 W (mot tidigare 5090 W) och en ökad volym i systemet med 19L.
Jag kommer ha en total volym på ca: 85L, jag börjar så så får vi se om det blir bra!

Bra att du byter lite raddar! Angående volymen så får du väl som sagt se, återkom gärna med lite drifttemperaturer och gångtider i den här tråden när du är igång så vi får feedback på diskussionen. Tror fortfarande du gör klokt i att planera utrymmesmässigt för en volymtank så möjligheten finns att sätta in en sån utan för stora kostnader eller kompromisser.

Lycka till!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal