Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Störningar frÃ¥n radiatorsystemet  (läst 1893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Störningar från radiatorsystemet
« skrivet: 13 december 2010, 14:24:04 »
Hej !
Kör sedan en vecka med EcoHeat 7,5 och energibrunn för bergvärme . Anläggningen "tuffar" på som tänkt, men vi har på köpet fått störningar i radiatorsystemet
 i form av knäppningar som kommer och gÃ¥r hela dygnet. Ganska störande framför allt pÃ¥ natten .
Ett av de avgörande sakerna som gjorde att jag valde CTC var att man använder Shuntventil för en mjukare reglering mot radiatorerna, då jag visste att mitt radiatorsystem var känsligt.
Trots detta har jag fått dessa ljudfenomen. Tänkte försöka exprimentera att köra cirkulationspumpen på lägre varvtal och se om det hjälper . När den står på aut verkar den själv öka minska varvet efter behov.
Har någon av er några goda råd att ge mig för att familjen skall kunna få bättre nattsömn .
// Fb GOJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Störningar från radiatorsystemet
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 15:28:33 »
Du kan ju testa med olika lägen på cirkpumpen till värmesystemet och se om det hjälper.
Men det jag kan tänka mig kan hjälpa upp situationen är att minska på tempdiffen mellan start och stopp på kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Störningar från radiatorsystemet
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2011, 11:16:19 »
Jo , möjligen kan inställningar på VP förändra problemet med knäppningar i rör och radiatorer.
Någon som vet om cirkulationspumpen är aktiv hela tiden eller bara vid körning av VP ??
Och någon som hört om att knäpptank kan användas ( eller har använts ) även för CTC EcoHeat, trots den fina shuntregleringen ??

// Fb GOJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Störningar från radiatorsystemet
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2011, 15:35:07 »
Cirkpumpen till radiatorerna ska gå hela tiden.
Men om den växlar varvtal hela tiden så är det nog inte så bra, detta kan säkert orsaka knäppningar i känsliga system.
Bättre då att köra den med konstant fart.

Jag tycker ju att en knäpptank inte ska behövas till en CTC, det är ju lite detta som CTC skryter med, att deras VP är "knäpptyst".

Får du inte till det själv ska du ta hem din installatör och kräva en knäppfri intrimning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Störningar från radiatorsystemet
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2011, 13:32:21 »
Har du termostater på radiatorerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Störningar från radiatorsystemet
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2011, 15:15:31 »
Ursäkta sent svar .

Ja , jag har termostater pÃ¥ radiatorerna och dom stÃ¥r öppna  (  5:an ).
Men även om jag stänger termostaten i sovrummet och radiatorn är kall sÃ¥ knäpper det ??  verkat möjligen komma frÃ¥n rören i  golvet
och fortplanta sig i elementet som dÃ¥ bildar resonanslÃ¥da.  Blir nog till att ta fram bräckjärnet och blottlägga rören som säkert ligger an
t.ex golvbjälke .  trist men sant .  Möjligen kan en " knäpptank" vara lösningen , men med CTC-anl  skulle man ju slippa det ??

VVS killen kommer på besök snart för att kolla upp fenomenet och ge tips och råd.

Fb GOJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!