Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Oj då, tog jag en för stor värmepump.  (läst 3283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« skrivet: 09 december 2010, 22:32:46 »
Hej !
Det började med några funderingar om att bygga en egen shunt här. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37805.0
Så nu är jag lite orolig att pumpen är för stor, jag tänkte koppla enligt följande förslag. http://www.nibeonline.com/pdf/M10812-2.pdf

Så tror ni att jag kan få ned antalet starter genom att köra en högre kurva mot acc tanken om det behövs, nackdelen blir väl sämre cop ?

Vad skulle hända om mitt effektbehov tex. bara är 35W/m2 = 10,5 kW (ca 40% större pump än normalt) ?
Eftersom ca 200m2 är tillbyggt i lösvirke så har jag egentligen inte någon aning om vad effektbehovet landar på.

Med byggfläktar ligger jag på ca 30W/m2 men då är 50m2 inte uppvärmt och 130m2 håller ca 10-15 grader detta vid ca -10 till -15 grader ute.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 10:10:41 »
Har du någon särskild anledning att köra mot ack-tank? Hur stor är tanken? Är den stor blir det helt riktigt dålig COP eftersom du då kör fast kondensering, men du har väl förhoppningsvis någon anledning till tanken? Solvärme? Ved?

När jag tittar i din gamla tråd blir jag lite skraj att din tillskotts-skräck kan bita dig i svansen. Extrapengarna för den större pumpen och den dåliga COPen den kan få jobba med skulle kanske kunnat betala för en massa tillskottstimmar... Men som sagt, ditt val kanske inte är ekonomiskt utan ideologiskt?

Hursomhelst, vore kul att höra hur du tänkt och varför du har acken.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 11:13:38 »
Du är såklart helt rätt ute  Thumbsup anledningen är sol och kanske någon annan värmekälla i framtiden.

Jag kommer inte köra fastkondensering utan flytande mot nedre delen av tanken och fast kondensering för varmvatten i toppen.
Men jag förmodar att jag måste välja en värmekurva ett snäpp högre än vad huset kräver.

Tanken är en 4-slingors dalatanken från stocksbro på 750 L.
Här finns det lite mera info http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23080.msg223470#msg223470
Där får jag ett råd att sälja tanken. båkan har kopplat nästan som jag tänkt men har problem med skiktningen (opps snart två år sedan jag började klura på detta, snart kanske arga snickaren knackar på)

Jag tog in några offerter i början men upplevde att dessa firmor hade ingen lust att göra något annat en standard installationer.
Vid frågor fick man svaret att det inte blir bra, men aldrig varför, kombinerat med rena faktafel (alltid ha termostater m.m)

Jag hade redan från början bestämt mig för att kombinera med sol.(även här rätt inprickat Labold, ideologi före ekonomi)
Valet står således mellan att köra värmen mot tanken eller direkt till golvet.
Dessa anledningar talar för att köra mot tanken som jag ser det.
Jag valde en för stor pump.
Kunna köra lite gratis värme för komfort i källaren och badrum på sommaren.
Kanske lite tillskott från solen vår och höst.
Att kunna sänka tempen med termostater i garaget och loftet ovan, för att bara ha underhållsvärme där ibland.


« Senast ändrad: 11 december 2010, 11:28:30 av Wallac »
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Pjotor2009

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 228
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2010, 17:20:25 »
Hej!

Har du kopplat enligt Nibe förslaget? Ser ganska komplicerat ut...och det är ju inte en 4-slingors tank!

Jag kör bergvärme mot acctank med solslinga, dock endast en solslinga (förstår inte varför man skall ha två?). Fast kondensering i toppen för VV produktion och flytande i mitten för värmesystemet (shuntat med radiatorer). Det fungerar väldigt bra med skitning men det är nog viktigt att man har växelventiler både på till och frånlopp på VP så de olika delarna i tanken blir helt separerade.

Man får lägga sig lite högre på VP kurvan jfrt shunten för att säkerställla alla olika driftfall. Den lilla försämringen i COP spelar nog mindre roll, du får som sagt förvärmning av VV till ett bättre COP jfrt den sista spetsningen från toppen (jag förutsätter att du har två blandningsventiler).

En "för" stor pump gör nog inget heller, se bara till att du har en stor del i tanken som du buffrar i, då får du längre drifttider på VP.

För att få bra skitning bör man montera diffusorer på tankinloppen från VB och shunt retur. För en 1" anslutning tar man ett 22 mm kopparör och kapar i lagom längd så det går genom hela tanken. Kapa lite kortare så du får plats med anslutningen också. Därefter borrar man en massa hål 3-5 mm diameter i röret. Tillsist stukar man röret något i ändan så det kniper när man trycker in det sista biten i acctanken. Billigt och bra!
MVH

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2010, 22:05:21 »
Godkväll!

Inkopplingen är inte klar ännu, men planen är att använda delar av Nibes förslag (laddning och förbrukning).
Risken finns att det blir lite rör runt tanken, jag har inte slutgiltigt beslutat mig för vilka nivåer jag skall ladda och förbruka i.
Detta påverkar ju hur mycket vatten värmepumpen får jobba mot.
Här måste jag anpassa mig lite efter dom befintliga anslutningar som tanken har.
Uttaget av varmvatten kommer att ske via dubbla blandningsventiler.

Skönt att höra att skiktningen fungerar bra, och att jag inte verkar vara helt ute och cykla i mina funderingar.
 
Tack för tipset med att tillverka en egen diffusor, perfekt då tanken bara har en anslutning med inbyggd diffusor. *vinkar*

Fördelen med dubbla solslingor skall vara att fortare få upp temperaturen i tanktoppen för att sedan skifta mot botten för bättre effektivitet.
Jag har haft förmånen att få delta i ett projekt där vi provade detta och jag tycker det verkar fungera mycket bra.
Tyvärr vart det ganska kort tid att utvärdera då solfångarna nu ligger under snö (men det blir mer tid när solen värmer på bättre).
Är ganska sugen på att försöka få bort snön för att se om dom kan ge något tillskott nu.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2010, 22:09:17 »

Risken finns att det blir lite rör runt tanken, jag har inte slutgiltigt beslutat mig för vilka nivåer jag skall ladda och förbruka i.
Detta påverkar ju hur mycket vatten värmepumpen får jobba mot.
Här måste jag anpassa mig lite efter dom befintliga anslutningar som tanken har.


Låt rören sluta en bit från tanken och använd flexslangar sista biten till anslutningarna. Då kan du koppla om bara genom att flytta slangarna mellan olika anslutningar, och experimentera järnet!  :D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #6 skrivet: 14 december 2010, 19:04:13 »
Detta vore ju helt perfekt.

Men jag ser ett liitet problem      (blivande lapp på badrumsdörren)

                               På grund av omkopplingar och experiment i undercentralen
                                 förekommer driftstopp i varmvatten och värmesystem.
                                       Varmvatten bör finnas under morgondagen.
                           Vid hantering av klagomål och dylikt kommer avbrottet att förlängas.

Bifogar en bild med laddning i topp och botten.
« Senast ändrad: 14 december 2010, 19:06:15 av Wallac »
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Oj då, tog jag en för stor värmepump.
« Svar #7 skrivet: 14 december 2010, 19:06:52 »
Kulventiler överallt! Då kan du stänga av cirkulationen, stänga alla ventiler och koppla om utan att det rinner ut vatten och utan att behöva lufta!  tomte::
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal