Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Prestanda 1245-10  (läst 11491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
Prestanda 1245-10
« skrivet: 03 december 2010, 11:07:38 »
Hej! Nu har jag kört min pump en månad 1245-10, som matar både radiatorer ca 240 kvm och en källare med golvvärme, ca 60 kvm, pumpen har nu kört ca 330 timmar varav 18 tim på tillskott men då gick första veckan onormalt många starter eftersom bara golvvärmeslingan var inkopplad, det gjorde tydligen att den startade och stoppade jätteofta. Vad är normalt i antal starter och drifttip på kompressorn per dygn eller månad ?

Tack
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 13:18:42 »
Det beror på hur kallt det är. När det är typ nollgradigt som idag, brukar man säga att max en start i timmen är att ertersträva. När det var 13 minus som för 2 dar sen så ska kompressorn i princip gå hela tiden, lite beroende på hur vp är dimensionerad i relation till husets energibehov. Det viktiga är att när det börjar bli så kallt att det blir aktuellt med eltillskott, då ska kompressorn jobba HELA TIDEN, endast pauser för vv-produktion. För att få bättre svar föreslår jag att du återkommer med lite uppgifter från din offert: effekttäckningsgrad, radiatorsystem (lågtemp/högtemp), tidigare energiförbrukning innan vp-installation. Du bör också ange vilken värmekurva och gradminutsinställning du har. Bra är också om du kan ta lite temperaturer från displayen under gång, när kompressorn gjort värme cirka en kvart: vbfram, vbretur, kbfram, kbretur, innetemp, utetemp. Ange också hur många starter du haft senaste dygnet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 07:41:42 »
Hej,
nu har jag kollat lite mer, Kb in/Kb-ut diff 2.5 till 3 grader. Vb in/ut pendlar kraftigt beroende på om pumpen / kompressorn går eller inte, men när den går är diffen ca 8-10 grader. Gradminut har jag inte pillat på alls, och jag kör värmekurva 10 men en innegivare som står på 21 grader. I rummet där den står har jag 22 på mätaren. Sedan installationen har pumpen kört ca 1300 starter och 400 timmar drifttid varav 19 med elpatron. ÄR det normalt ? Som sagt in första pump, tycker den går lite ofta.

Jag har ca 240 kvm med radiatorsysstem från 1997 och i tillbyggnaden är det golvvärme ca 60 kvm.

OBS! Utetempen nu i Stockholm senaste verkorna har varit kallt! Mellan 5-15 minusgrader senaste veckorna.

« Senast ändrad: 08 december 2010, 07:43:42 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
    • Byhålan
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #3 skrivet: 08 december 2010, 08:17:31 »
Temperaturerna ser bra ut, men antalet starter ligger på över 40st/mån dag. Det måste halveras. Börja med att sälla upp GM-start och TS.

Vad gäller innegivaren, vem förordade den, eller ville du ha den med, har vedkamin, många och stora fönster?

Generellt så brukar man inte montera innegivare förrän man hittat en kurva som fungerar med huset, sedan kan man aktivera innegivaren.

En sak som bekymrar är, så pass kallt nu, och ändå så många starter, hur blir det vid mildare klimat?

Edit: mån->dag för starter
« Senast ändrad: 08 december 2010, 10:28:42 av pricken »
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #4 skrivet: 08 december 2010, 09:30:20 »
Stäng av innegivaren tills du hittat bra grundinställningar, den komplicerar bara saker. Undvik också att elda eller vädra mer än normalt, så att du kan jobba enkelt. Du har alldeles för många starter, men det är svårt att veta hur mycket det ställde till det under installationsperioden. Idag är det 10 minus, föreslår att du kollar hur många starter du får under dygnet, hur länge den går och hur länge den står still. Är den "normalt" dimensionerad borde kompressorn jobba merparten av dygnet. Sen måste du kolla alla dina radiatorer: Varje enskild radiator skall ha en diff mellan in och ut på minst 5 grader, annars har du en kortslutning över en rad. Har du tillgång till IR-termometer (finns på Clas Ohlson för 800 spänn, strålande att ha) tejpar du lite iso- eller mask-tejp på rören och mäter, annars kan det räcka med handpåläggning och känna att ALLA raddar är kallare i nederkant än överkant. Du ska också kolal diffen över golvvärmen, det vill säga att in och ut-rören till denna har en ordentlig tempskillnad (om du har shunt till golvvärmen ska du känna på rören innan shunten, alltså mellan vp och shunt). Allt detta är för att säkerställa att du inte har en kortslutning som ger dig en under kompressorgång snabbt ökande returtemperatur pga uppvärmt vatten som inte hinner avges i rad/golv. Detta kan ge korta gångtider och många start/stopp.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 19:48:06 »
Topp, jag loggar några dagar och återkommer. IR-termometer från Classe ? Perfekt julklapp den skall jag ha.
Hittade en UBS-grunka också och stoppade i, loggar något okänt var 30 sekund.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 19:55:01 »
Topp, jag loggar några dagar och återkommer. IR-termometer från Classe ? Perfekt julklapp den skall jag ha.
Hittade en UBS-grunka också och stoppade i, loggar något okänt var 30 sekund.

Bra där. Du kan köpa http://www.energibutiken.se/nibe-xx45-viewer/2-nibe-xx45-viewer.html för att få fram flotta grafer på det som hamnar på stickan. Lycka till med loggningen! När du ska IR-termometra på raddarna, glöm inte att kompressorn ska ha gått med värmeproduktion i ungefär 10-15 minuter när du mäter, så att vatten från vp har hunnit igenom radiatorsystemet och temperaturerna stabiliserats.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:27:28 av Rickard »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #7 skrivet: 10 december 2010, 18:22:02 »
Loggar för fullt - vad är lämpligt tidsintervall, 60 sek ?

Senaste dygnet (23 tim för att vara exakt):

Utetemp i Sthlm var -6 101209 kl 19.00, sedan sjunkit till nuvarande 101210 kl 18:00 ca -14 grader (norr om stan).

Drifttid på pumpen under det gångna dygnet:  19 timmar
Tillsats:  0 timmar
Antal starter: 22, ca 1 per timme alltså

Diff Kbin/ut nu när det är kallare: 2.2 grader (igår var det 2.5 grader)
Innetemp: 23 grader

jag har kopplat från rumsgivaren och kör bara på utetempen.  Sedan drog jag ned värmekurvan från 10 till 8, det
är nästa för varmt inomhus (23 grader).

Låter det normalt ?

/Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #8 skrivet: 10 december 2010, 19:01:53 »
Det börjar arta sig men skulle vara intressant att veta hur snabbt vbfram stiger under en gångcykel. Nu när det är svinkallt, hur länge går pumpen och hur länge står den mellan gångcyklerna? Kanske kan det vara läge att prova om du kan öka på gradminutstart lite till, vad står den på nu? Har du shoppat termometern, nu är ett perfekt tillfälle att mäta raddar när det är så kallt!! Förresten, vad har du för raddar?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 19:15:54 »
Och du, logga typ var 3 minut, det räcker bra
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #10 skrivet: 11 december 2010, 11:24:21 »
Hej, gradminuter inställningen står på -60 då den skall starta. Tänkte logga ett tag till innan jag ger mig på den.
IR-termometer ? Den fixar jag idag från Classe. Radiatorerna är från 1997 och kom med huset, vet inte vad de heter, men
de ser väldigt standardmässiga ut och så är det någon epecon-termostat på. Två slingor till radiatorerna, en på varje sida i husets övervåning. De flesta elementen har bra tryck men fortfarande (1 mån efter installation) får jag lufta dem.

Återkommer med data från loggningen.

/Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #11 skrivet: 11 december 2010, 17:09:45 »
Här kommer loggen (i pdf-bilaga) varför tror du det blir sådana spikar VbRet ? Jag har ju ett mindre golvvärmesystem kopplat också, den shunten har egen kurva och 15 sek fördröjning på motorventilen, kanske ställa ned den så den öppnar snabbare ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #12 skrivet: 11 december 2010, 17:18:16 »
Är det spikarna i både VBfram och VBretur du menar? De är när kompressorn gör varmvatten istället för värmer radiatorkretsen. Vad var det som hände vi 6 på morgonen, ser ut som gångtiderna blir dramatiskt längre, gjorde du något då? Ska kolla lite mer sen, lite upptagen nu. Kan du få fram en kurva med bättre upplösning, som kanske bara täcker 4 timmars gång fast lika lång på x-axeln. Känns som du har många starter. Återkommer senare.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #13 skrivet: 11 december 2010, 17:21:14 »
Att du har så många starter kan bero på att inställningen för VBdiffVP är för snålt ställd, då nollställs gradminuterna och kompressorn stoppar även om det finns värmebehov.

Ställ upp det värdet till typ 17 grader så slipper du det problemet.

Även jag skulle rekommendera att du kopplar ur innegivaren.
Öka sedan värdet på Gradmin till 100 och TSmin till 500.

Kurvan skall justeras in med alla termostater helt öppna på radiatorer och golvvärme.

Öppna alltså alla termostater och ställ ned kurvan ett par steg.
Kontrollera innetemp 1 gång/dygn och juster ned kurvan om du får för varmt inne.
Får du för kallt inne, ställ upp kurvan.

Låt anläggningen gå ett dygn mellan ändringarna.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 242
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #14 skrivet: 11 december 2010, 17:59:03 »
Här är en ny graf på samma data med bättre granularitet. Jag kopplade ur rumsgivaren på morgonen kl 6. Det verkar ha gjort en skillnad.   Mekkar lite med VBDiffVP i kväll och gradmin så får vi se. Sänkte kurvan fr 10 till 8.

Satte ned shuntfördröjningen på lilla golvvärmeslingan till 1 sek (från 15) så öppnar/stänger den snabbare.

Tack för tipsen så länge.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal