Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nyinstallerad IVT Air 70 som bara går med elpanna vid -5 grader - ska det vara s  (läst 6143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
Hej!

För drygt två veckor sedan fick vi installerat en IVT Air 70 och IVT 290A/W. Nu i torsdag vid -5 grader "larmade" pumpen om tillfälligt stopp i varmvattendrift och under hela helgen gick bara elpatronen oavbrutet och ingen pump. När vi idag hade ute en installationskille hittade han inget fel men körde det klassiska med att stänga av och sätta igång (ströp strömmen i hela huset). Därefter gick pump och elpanna igång och sen bara pump fram till att vi tog ett bad. Därefter var det dags igen, endast elpannan jobbade (ingen pump) och sen "larm" om tillfälligt stopp i kompressorn, vi stängde av och satte igång ytterligare en gång och nu går pump och elpanna (-13 grader).

Nu till min fråga - ska det vara såhär? Att man får stänga av och sätta igång pumpen när detta inträffar, det säger iaf återförsäljaren, jag å andra sidan är skeptisk och funderar på att inte betala fakturan innan vi vet att pumpen fungerar som den ska....

Tacksam för synpunkter!!

/Helena

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Knepigt, står det inget mer i larmloggen?
Låter nästan som ett kommunikationsproblem mellan inne och utedelen.  Sc:,h
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
Denna posten kan vara av intresse
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37453.msg347456#msg347456

Sen måste jag fråga vilket läge cirkulationspumparna är inställda på i 290AW?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Hade samma stopp förra året. Orsaken var för hög Temp T6 = >117C. Uttemp var -18C.
Det tog flera timmar för VP´n att komma igång igen.
Fick följande förklaring från IVT:


Luft/vatten, Rego 800, tillfälligt stopp
Påminnelse om en funktion som finns i Regon:

1. Tillfälligt stopp av varmvattendrift
Vid varmvattendrift och om temperaturen på givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp (fabriksvärde: 117 °C) aktiveras meddelandet tills T3 sjunkit 5K under den temperatur T3 hade då meddelandet uppkom. Detta meddelande stoppar kompressorn för varmvattenproduktion.
Trolig orsak: För hög temperaturskillnad mellan förångning och kondensering: Värmepumpen låter tillskottet arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte klarar av det själv.

2.  Tillfälligt stopp av kompressordrift
Kan inträffa för två olika scenarier:
2.1  Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur för envelopestopp. Återgår om temperaturen på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp under 30 minuter.
2.2  Om värmeproduktion pågår och temperaturen på givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp
(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på givare T2 stigit 2K. Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.
Trolig orsak: Låg utetemperatur.

Innehållet är inte direkt lätt att förstå och slutklämmem för mig var att jag inte kunde få igång speleverket förrän 30 minuter efter det att temperaturvillkoren uppfyllts.

Med vänliga hälsningar
Service

Om pumpen inte kommer igång igen är det något fel! Betala inte!, förän det är åtgärdat.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11030
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
2.1  Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur för envelopestopp. Återgår om temperaturen på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp under 30 minuter.
Trolig orsak: Låg utetemperatur.

Enligt mina erfarenheter och slutsatser så stannar den inte alls när T2 (utetempen) når -20, utan när T11 (förångartempen) når -20 grader. Enligt fabriksinställningarna så startar en avfrostning när T11 är 6 grader lägre än T12 (insugstempen), vilket i praktiken betyder att pumpen stannar vid -14 (om den inte precis har avfrostat och utetempen sjunker snabbt. Då kan den gå några grader lägre).
Jag har justerat ner maximal tillåten skillnad mellan T2 och T11 till 4 grader, så nu går pumpen till -16 på bekostnad av lite fler avfrostningar.

En 'sales pitch' när jag köpte min pump var just att den skulle gå ner till -20, men det är tyvärr en omöjlighet.

MEN! Det allra största problemet är att de senaste veckorna har pumpen stannat två gånger pga ovan nämnda fenomen. Båda gångerna har jag varit tvungen att starta om pumpen OCH pannan efter ca sex timmar för att pumpen överhuvudtaget skall vilja starta igen!!

Det känns som en kraftig bug i styrprogrammet!
« Senast ändrad: 30 november 2010, 22:58:31 av purjo__ »
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
Hej alla och tack för svar!

Vet inte vad cirkulationspumparna är inställda på för läge tyvärr,

Vi kan tyvärr ingenting om värmepumpar så vi har inte vågat oss på att ändra inställningar själva. De enda inställningar vi har på pumpen är "ändra temperatur" "öka varmvattenproduktion" och "temperaturer"  Vi hoppades på att serviceteknikerna skulle hjälpa oss med detta och gå igenom inställningarna. Det var huvudanledningen till att vi valde IVT då vi fastnade för Nöjd kund Garantin. Tyvärr har vi inte märkt av den så mycket än då vi får luddiga svar och olika svar beroende på vem man får tag på hos IVT/installatören.

Vad rekomenderar ni att vi ska göra? Det känns ju oerhört fel att man ska behöva stänga av strömmen flera gånger per dygn för att en pump för ca 90 000 ska fungera...

MVH
Helena och Joey
« Senast ändrad: 01 december 2010, 14:04:20 av värmepumpsnovis »

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
Det låter väldigt fel, vi har en IVT Air 90 och en 290AW, den tuffar och går som den ska även nu när det är -15 och även inatt när det var -19.
Kontakta installatören (igen) är mitt råd.

« Senast ändrad: 01 december 2010, 15:11:40 av MrWest »
244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

Utloggad Erik-NA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karby
  • Antal inlägg: 670
    • Franzens.nu
Hej alla och tack för svar!

Vet inte vad cirkulationspumparna är inställda på för läge tyvärr,

Vi kan tyvärr ingenting om värmepumpar så vi har inte vågat oss på att ändra inställningar själva. De enda inställningar vi har på pumpen är "ändra temperatur" "öka varmvattenproduktion" och "temperaturer"  Vi hoppades på att serviceteknikerna skulle hjälpa oss med detta och gå igenom inställningarna. Det var huvudanledningen till att vi valde IVT då vi fastnade för Nöjd kund Garantin. Tyvärr har vi inte märkt av den så mycket än då vi får luddiga svar och olika svar beroende på vem man får tag på hos IVT/installatören.

Måste tyvärr meddela er att det finns två vägar.

1. Börja lär er hur er VP fungerar och börja mickla själva med inställningar. Detta forum är en mycket god hjälp. Fördelen är att ni förmodligen kan effektivisera anläggningen och spara ännu mer pengar. Nackdelen är att det kräver ett intresse.
2. Acceptera att ni har strul med VP och ring service varje gång. Eftersom det är många som får problem samtidigt vid kall väderlek kan det ta tid att få hjälp, dessutom är hjälpen stressad eftersom ni förmodligen inte är ensamma om att ha problem.
Nibe F750 i ett enplanshus på 146kvm i Körlinge, norr om Stockholm.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset på franzens.nu

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Citera
Enligt mina erfarenheter och slutsatser så stannar den inte alls när T2 (utetempen) når -20, utan när T11 (förångartempen) når -20 grader. Enligt fabriksinställningarna så startar en avfrostning när T11 är 6 grader lägre än T12 (insugstempen), vilket i praktiken betyder att pumpen stannar vid -14 (om den inte precis har avfrostat och utetempen sjunker snabbt. Då kan den gå några grader lägre).
Jag har justerat ner maximal tillåten skillnad mellan T2 och T11 till 4 grader, så nu går pumpen till -16 på bekostnad av lite fler avfrostningar.

Bosch och IVT borde väl vara funktionsmässigt likadana.
T2=-20,1°C och pumpen stannar, som de skriver under punkt 2.1.
Tror inte att T11/T12 är inblandade.

Däremot har jag iakttagit att, när T12 ligger konstant vid -16,5/-17,5°C, åker T11 JoJo mellan -18°C och -25°C på en/två minuter. T2 just nu -16,5°C.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11030
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Citera
Enligt mina erfarenheter och slutsatser så stannar den inte alls när T2 (utetempen) når -20, utan när T11 (förångartempen) når -20 grader. Enligt fabriksinställningarna så startar en avfrostning när T11 är 6 grader lägre än T12 (insugstempen), vilket i praktiken betyder att pumpen stannar vid -14 (om den inte precis har avfrostat och utetempen sjunker snabbt. Då kan den gå några grader lägre).
Jag har justerat ner maximal tillåten skillnad mellan T2 och T11 till 4 grader, så nu går pumpen till -16 på bekostnad av lite fler avfrostningar.

Bosch och IVT borde väl vara funktionsmässigt likadana.
T2=-20,1°C och pumpen stannar, som de skriver under punkt 2.1.
Tror inte att T11/T12 är inblandade.

Däremot har jag iakttagit att, när T12 ligger konstant vid -16,5/-17,5°C, åker T11 JoJo mellan -18°C och -25°C på en/två minuter. T2 just nu -16,5°C.


Ja, man kan tycka det. Men, tittar man på min loggning så ser det ganska solklart ut tycker jag. Jag läser från CanBus'en, så det är inga extra tempgivare, utan exakt de temperaturer som Regon ser.

Första bilden visar hur det såg ut första gången pumpen stannade. Då var inställningen för max skillnad T11 - T12 satt till fabriksvärdet 6 grader.  T2 och T12 ligger runt 14 grader, T11 sjunker allt eftersom pumpen frostar på. När T11 når -20 så stannar pumpen. På displayen står det 'kompressordrift blockerad'.

Andra bilden visar andra gången pumpen stoppade. Då hade jag skruvat ner max skillnad T11 - T12 till 4 grader och man ser tydligt att pumpen går till ett par grader lägre utetemp. Men, den bryter fortfarande när T11 når -20 - Inte T2 eller T12.

Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
Hej alla och tack för svar!

Vet inte vad cirkulationspumparna är inställda på för läge tyvärr,

Vi kan tyvärr ingenting om värmepumpar så vi har inte vågat oss på att ändra inställningar själva. De enda inställningar vi har på pumpen är "ändra temperatur" "öka varmvattenproduktion" och "temperaturer"  Vi hoppades på att serviceteknikerna skulle hjälpa oss med detta och gå igenom inställningarna. Det var huvudanledningen till att vi valde IVT då vi fastnade för Nöjd kund Garantin. Tyvärr har vi inte märkt av den så mycket än då vi får luddiga svar och olika svar beroende på vem man får tag på hos IVT/installatören.

Vad rekomenderar ni att vi ska göra? Det känns ju oerhört fel att man ska behöva stänga av strömmen flera gånger per dygn för att en pump för ca 90 000 ska fungera...

MVH
Helena och Joey

Ja tyvärr är det väl så att de enda nöjda kunderna som IVT/Bosch har är de som inte köpt pumpen  huvuddunk Som ngn skrev tidigare så betal INTE förrän pumpen funkar 100. Sedan måste man lära sig att ställa in den, tog nästan 1 år innan jag hittade den "perfekta" kurvan till vår pump men ack vad den pumpar på fint nu. Tar inte eltillskott förrän -11 och vi har 20.5 inne. När det blåser riktigt så kan man få höja kurvan ngt med det är marginellt.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Citera
Ja, man kan tycka det. Men, tittar man på min loggning så ser det ganska solklart ut tycker jag. Jag läser från CanBus'en, så det är inga extra tempgivare, utan exakt de temperaturer som Regon ser.

Tja, T2 var ju inte boven, som man kan se, men borde vara det. Har du hört med Bosch?
Ditt T11 ser iaf ut att vara en jämn kurva.
Hos mig åker T11 fortfarande upp och ner, men på en annan nivå idag. T12=-6°C konstant. 
T11= -12/-14°C (2-3min).   T2=-6°C.

Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11030
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Citera
Ja, man kan tycka det. Men, tittar man på min loggning så ser det ganska solklart ut tycker jag. Jag läser från CanBus'en, så det är inga extra tempgivare, utan exakt de temperaturer som Regon ser.

Tja, T2 var ju inte boven, som man kan se, men borde vara det. Har du hört med Bosch?
Ditt T11 ser iaf ut att vara en jämn kurva.
Hos mig åker T11 fortfarande upp och ner, men på en annan nivå idag. T12=-6°C konstant. 
T11= -12/-14°C (2-3min).   T2=-6°C.



Jag mailade Bosch förra veckan, men har inte hört nåt...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad silverräven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 286
  • Har tummen mitt i handen
Jag kan säga att jag är en nöjd vpägare sedan 1986. Den första var en tillfrån-luft från CTC som fungerade klanderfritt i drygt 10 år men sedan var kompressorn slut. Nu har jag ett nytt hus med IVT utrustning, som jag tycker fungerar bra, dock får jag inte ut lika mycket av FLVP, varför jag kompletterat med en 700.
Jag tycker att tillfrån-luft gav en mkt bättre värmekomfort. Inget kallras och ljud utifrån och som jag upplevde en bättre innemiljö. Synd att jag inte valde det när vi byggde nytt senast.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 16:08:17 av silverräven »
Har en Optima 700 (jan 2007) dockad med en IVT 490 (juni 2003) samt golvvärme. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Det tog en stund att hitta en bra värmekurva 19,4/40,7 men nu har vi en jämt och behagligt inomhusklimat med 23 grader i badrummet och ca 21 för övrigt.Besparingen har blivit ca 9000 kWh/år efter installtion av Optima 700. Årsförbrukning 12679 kWh (2015) inkl hh-el.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
Hej igen,

Ett par dagar har det funkat OK, men jag har varit som en hök och kollat av den flera gånger..

NU har vi ett nytt problem, tillskottet går hela tiden samt att vattensymbolen lyser..tempen på varmvatten var kl 13 endast 35 grader och nu är den 33 grader..

Vad kan vara fel tror ni? Hjälp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal