Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Total nybörjare  (läst 1131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Total nybörjare
« skrivet: 13 augusti 2005, 10:40:55 »
Hej,  *vinkar*

Fantastiskt bra forum det här speciellt för mig som inte vet något om värmepumpar eller villavärme. Jag har köpt ett mindre hus i Göteborg (byggt 1968) och har fått tips av både mäklare och andra att installera en värmeväxlare/värmepump, eftersom huset idag endast är eluppvärmt med några gamla elradiatorer. Har ingen aning om var jag ska börja. Jag har fått veta att det ska räcka med en pump som pumpar in frånluftens värme igen och att det kostar ca 20000kr. Är det någon som har förslag på vad jag ska köpa? Såg något som heter Sverigepumpen, kan det va något? Ni som har installerat värmepumpar, har ni halverat er elkostnad eller är det bara försäljningssnack? Någonstans läste jag att en värmepump kan värma varmvattnet också?

Jag ska tillägga att jag i detta skedet inte är speciellt intresserad av att göra en stor investering utan vill ha nåt som miskar årsförbrukningen till ett lågt investeringspris.

Tacksam för hjälp!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Total nybörjare
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2005, 12:15:54 »
Vi kan ta det lite generelt först så gå vi in mer på vad som passar i ditt hus när vi fått mer uppgiftar.
Har du idag mekanisk frånluft? hur har med till luften.
vad värmer du huset med idag? hur stor effekt har denna värmekälla?
hur många kW går ått till värme/varmvaten?


En markvärme pump (ytjord/bergvärme/sjövärme) kan minska uppvärmningskostnaden til en tredjedel av vad man har idag & det motsvarar ungefär hälften av den totala förbrukningen då hushålselen fortfarande är konstant. detta är sant, inget påhittat.
men hur mycke man minskar förbrukningen beror till stor del på hur stora radiatorer man har, stora radiatorer kör att man kan ha lägre framlednings temp, men endå ha samma inomhus temp, detta leder till ökad verkningsgrad & man får stor besparing.
man kan alltså "lätt få en bättre besparing än vad tilverkaren uppger, man kan ju också får en säkre verkningsgrad om det visarsig att radiatorsystemet i husset inte alls är lämpligt för värmepump.
steg ett är att ta reda på vilken framledmning temp som just ditt hus har vi riktigt kall väderlek.
om det är för hög framlednings temp kan man komplitera med några radiatorer, eller skita i värmepump.

i nya hus som är mycket energisnålara än dom man byggde i slutet på 60 talet när elen var billigare än issoleringen. så sätter man oftast in såkallade frånluftsvärmepumpar & dom andvänder husets frånluft som energikälla, en sådan pump går inte att få ut så mycke effekt ur, ca 2-3 kW, restan av effekten får man från en elpatron som hjälper till.
utan att veta nått om ditt hus så skulle jag tro att värmen från en sån pump i ditt hus skulle räcka till ditt varmvaren & kunna hålla inomhus tempen på 21 grader när det är +10 grader ute & varmare, sen kommer den att gå på dyr el.

sen finns det luft/vatten värmepumper, dom andvänder den luft som finns utomhus som energi källa. en sån pump kan arbeta ned till ca -10 grader, men verkningsgraden sjunker helatiden vart efter utomhus tempen sjunker, så med en sån anläggning når du inte samma besparing som men en markvärmepump & denna anläggning måste dockas mot annan värmekälla som värmer när denna inte orkar & eller stängs av.


Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Total nybörjare
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2005, 17:06:57 »
Här finns ett test på luftvärmepumpar.
http://www.radron.se/templates/test____5117.asp

Dom bästa pumparna i testet arbetar ner till -20 grader,Dom är inte så effektiva vid den tempen men dom fungerar.
Du kan ha dina el element som spets värme när inte luftvärmepumpen räcker till.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!