Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i radiator !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
6
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Luft i radiator ! (läst 39555 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 41
Karma +0/-0
Drisse
SV: Luft i radiator !
«
Svar #15 skrivet:
02 april 2012, 20:35:44 »
Citera
Har tänkt på att det skulle kunna vara det. Men då jag inte är så teoretisk av mig, så får jag inte ihop det.
Med rätt övertryck i systemet, skulle jag då kunna få in luft genom t.ex en luftningsventil på ett element
på ovanvåningen ? Borde inte problemet ligga någonstans på cirkulationspumpens sugsida ?
Angående luftning av vv.beredarens mantel så har jag ändå funderat på om jag har något problem där ?
Men det går iof. inte ihop med rörens placering. Tänkte att luften kanske kunde smita ut på elementslingan.
Vet inte om det var det Roland syftade på tidigare ?
Loggat
claesc
Kan värmepumpar
Stad/land: Borgeby
Antal inlägg: 118
Karma +0/-0
Kön:
Diplomat 8
claesc
«
Svar #16 skrivet:
02 april 2012, 20:58:25 »
Citera
Är du säker på att det är luft?
Jag hade liknande problem i flera år, ständig luftning på övervåningen. När pumpen var 10 år blev det brist på köldmedium, dålig värme och rena kokningen i synglaset. Tillkallad "kyltekniker" vägrade tro att det kunde vara en läcka i kondensorn, vägrade kolla vad som kom ur radiatorn, fyllde på, bytte huvarna på schrageventilerna och visade att de var täta efteråt. Men han hade inte läcksökt innan. Efter nästa uppvärmningssäsong bubblade det i synglaset igen. Annan kylfirma tillkallad, och visst var det köldmedium som kom ur radden.
Uppskattad repkostnad 25000, så nu snurrar en ny pump i källaren och radden behöver inte mer luftning.
Loggat
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer 180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #17 skrivet:
02 april 2012, 21:31:48 »
Citera
Aj fan, mindre roligt. Var faktiskt ganska länge sedan jag kollade i synglaset. Men jag har ingen brist på köldmedium vad jag vet. Har ca: 1/3 nivå i exp.kärlet på kalla sidan och det var mycket länge sedan jag fyllde på och då var det bara lite jag fyllde på med. Värmen är det heller inget fel på. Alla element är varma och goa när det behövs. Men fick du ingen tryckökning på radiatorsidan om det ständigt läckte in vätska ?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
02 april 2012, 21:34:33 »
Citera
Köldmedium är en gas som snurrar runt i kompressor/värmeväxlare, och om det finns en läcka värmeväxlare/radiatorkrets så är det gas du luftat ur, inte luft.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #19 skrivet:
02 april 2012, 21:42:03 »
Citera
Hmm, nu hänger jag som amatör inte riktigt med
Så där finns separat en gasmängd också utöver spritlösningen på kalla sidan ? Vad bör jag kolla för att utesluta detta scenario ?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13353
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #20 skrivet:
02 april 2012, 21:48:53 »
Citera
Citat från: Drisse skrivet 02 april 2012, 21:42:03
Vad bör jag kolla för att utesluta detta scenario ?
Synglaset.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #21 skrivet:
02 april 2012, 21:53:34 »
Citera
Fast jag tror mer på Rolands teori, har du inte luftat beredarens mantel så kan du ha mycket luft där, som följer med ut i systemet, vilket kan ta år att bli av med.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #22 skrivet:
02 april 2012, 22:27:08 »
Citera
Har precis haft VP avstängd för att lufta elementet. Krånglade in kameran och tog en bild på synglaset när VP står i start och väntar på drift. Har bestämt för mig att nästan hela synglaset varit fullt innan.
Loggat
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #23 skrivet:
02 april 2012, 22:29:14 »
Citera
Som jag skrev innan så luftar jag beredarens mantel kanske 1 gång/år. Då kommer det lite luft, men jag tycker inte det är överdrivet mycket.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13353
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #24 skrivet:
02 april 2012, 22:47:09 »
Citera
Kolla synglaset när kompressorn går. Första minuten bubblar det, men sen skall det vara helt klart.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #25 skrivet:
02 april 2012, 23:32:22 »
Citera
Bild 2 vid drift. Nu inte jag om det är vätska i synglaset eller inte, jämfört med förra bilden. Får kanske stänga av VP igen och vänta och se om det sjunker lite för att vara säker på att det är fullt med vätska ?
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #26 skrivet:
03 april 2012, 07:01:13 »
Citera
Jag med tycker att det är omöjligt att se om det är tomt eller fullt i synglaset. Passa på att titta vid en start av vp:n, påskynda start av pumpen så slipper du vänta så länge på start. Ex vis min pump bubblar i synglaset 0-15 sek efter start, ca 45 sek efter start så kommer det lite, väldigt lite och små bubblor igen (vätskan har väl gått runt ett varv då?). Sedan ser jag inga bubblor mera.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #27 skrivet:
03 april 2012, 23:41:11 »
Citera
Stängde av VP:n och då sjönk nivån i synglaset till ungefär samma nivå som på den första bilden jag postade. Så det var alltså helt fullt med klar fin vätska.
Luftade element igårkväll, så nu tar det 1-2 dagar innan det börjar porla igen.
Loggat
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Staffanstorp
Antal inlägg: 1562
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #28 skrivet:
04 april 2012, 16:39:45 »
Citera
Är det bra sprut/övertryck när du öppnar luft nippeln på din radiator? Tänkte mest att det är inte helt ovanligt att manometern visar fel tryck. Vet du om ungefärligt luft tryck i expansions kärlet när ni monterade det? Jag kommer inte ihåg hela tråden men du har väl kollat så det kommer luft från ventilen på expansionskärlet? ( provpyst)
Loggat
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.
Drisse
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Drisse
«
Svar #29 skrivet:
04 april 2012, 19:24:38 »
Citera
Ja, det är ganska bra sprut när jag öppnar luftnippeln på elementet. Det är alltid samma. Det fräser/sprutar till precis när jag öppnar luftnippeln, sen kommer det bara en fin stråle med vatten. Så alltid direkt. Det är inte så att det kan hålla på att "fräsa" et tag och lite stötvis så att man måsta ha luftningsnippeln öppen länge. Givetvis så luftade jag länge och ordentligt i början, men det blev aldrig bättre. Numera öppnar jag bara snabbt, så det fräser till och stänger igen.
Exp.kärlet är ett Altech på 18l. Tror det är förladdat med 0.5 bar om jag läser skylten rätt ? Köpte samma som satt monterat tidigare. Jag har provpyst det genom att bara precis trycka till ventilen. Det pös och kom inget vatten.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
6
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i radiator !
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 753
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
lars
lubbis
Staffan9
tomasbjork
Jisse
rocas
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info