Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu  (läst 3058 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« skrivet: 27 november 2010, 17:07:06 »
Hej

Vi har en EcoHeat 8.5 som vi installerade 12 oktober i år. Nu när utomhustemperaturen ligger på -6/-7 grader så kör pumpen 20h/dygn.

Brine In/Ut: 2/-2

Vi var uppe och nosade på 21h 50m iförrgår men det visade sig att felet låg i vår lägenhet som vi hyr ut. Förra hyresgästen hade uppenbarligen lyckats ta bort fönsterisoleringen i köket vilket gjorde att det var 14 grader där. En tätning av fönstret och temperaturen var upp i 19 grader ganska omgående.

Jag är dock fortfarande lite fundersam om drifttiden på kompressorn, tycker att det verkar lite mycket.

Huset är byggt 1964 av ytong och lägenheten är tillbyggd 1974. I den äldre delen har vi 100m2 övre våning och 100m2 källare (innehåller garage och förråd som upptar ca 40m2 och där vi har ganska låg värme). Lägenheten är 60m2.

Innan vi bytte till bergvärme hade vi oljepanna med uppmätt verkningsgrad på 80%. Då gjorde vi av med ca 2.9m3 olja per år.

Nu har vi:

Pump: EcoHeat 8.5
Borrhål: 190m varav ca. 175/180m är aktivt
Element: Tvårörssystem med blandat enkel- och dubbelpanel. Funderar på att byta vissa, bl.a. vill jag lägga en fläktkonvektor i hallen i källaren.

Jag funderade lite på om jag skulle dra ner pannan till ca 44 grader och köra extra VV kl 07-09 och 19-21 och se om det kan få ner kompressortiden. I övrigt kör vi med huskurva 50 / +2

Nu till min fråga:

Är detta normala värden för vår anläggning sett till vad vi har att värma upp? Finns det något jag borde tänka på för att optimera pumpen?

Är helt ny på bergvärme och jag har säkert spenderat 20 timmar aktivt tid på detta forum snart så jag kände att det var dags att ställa dessa frågor.

Tacksam för svar från er som har lite koll :)
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1433
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #1 skrivet: 27 november 2010, 17:27:24 »
Låter nog ganska normalt med tanke på ålder och yta på huset.
Vad har du för isolering i väggarna, tak och vad är det för typ av fönster
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Årsförbrukning 19030 2013

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #2 skrivet: 27 november 2010, 17:28:15 »
Varför ändra något på pannan? Att kompressorn går som den gör beror ju på att huset kräver en viss mängd värme. Vill du att kompressorn ska gå färre timmar är det bättre att ge sig på huset, isolering, nya fönster, sänka innetemperaturen, etc. Det är huset och inte pump-panna som avgör hur mycket energi som går åt. Det är nog lugnast att låta allt vara som det är, om det funkar bra nu.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #3 skrivet: 27 november 2010, 17:35:41 »
Låter nog ganska normalt med tanke på ålder och yta på huset.
Vad har du för isolering i väggarna, tak och vad är det för typ av fönster

Kul med snabba svar :)

Väggarna består i den äldre delen av ca 35cm tjock ytong, ingen annan isolering, dock är det väl rätt hyfsat k-värde på ytongen så det borde vara rätt lagom. I lägenheten vet jag faktiskt inte hur det är med isoleringen, men lägenheten är i allmänhet mycket varmare än den äldre delen så det borde vara hyfsad isolering där.  Fönstren är uteslutande tvåglasfönster, ett flertal s.k. karusellfönster som är rätt otäta. På vinden har vi ca 20 cm bergull. Vi har nyligen grävt upp runt huset i två etapper. På den ena sidan lade vi isodrän men på den andra sidan skippade vi isolering på utsidan på inrådan av grävaren. Han tyckte vi skulle lägga endast platonmatta eftersom man måste isolera så otroligt mycket för att det skall ge någon större energivinning, och eftersom vi inte har fuktproblem så valde vi att skippa en tunnare isolering på utsidan då det inte skulle göra någon förbättring med avseende på fukten.

I garaget (som vi stödvärmer lite) så har vi otroligt otäta portar som jag tätat temporärt idag för att se om det inverkar positivt på kompressortiden. Hjälper det så tänker jag beställa nya portar till våren.

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #4 skrivet: 27 november 2010, 17:39:36 »
Varför ändra något på pannan? Att kompressorn går som den gör beror ju på att huset kräver en viss mängd värme. Vill du att kompressorn ska gå färre timmar är det bättre att ge sig på huset, isolering, nya fönster, sänka innetemperaturen, etc. Det är huset och inte pump-panna som avgör hur mycket energi som går åt. Det är nog lugnast att låta allt vara som det är, om det funkar bra nu.

//Ronnie

Ja det är ett klokt råd, jag ville kolla om det var så att det fanns några trick för att optimera den ytterligare.

Jag kommer att göra några åtgärder på huset, bl.a. nya garagedörrar och förmodligen tilläggsisolera vinden, men först måste jag kolla att vi inte fått problem med fukt på vinden efter att vi bytt från olja (kallare murstock) till VP. Steg 2 blir antagligen några element som vi byter ut så vi kan ha lägre framledningstemp (om det nu fungerar så enkelt...) och steg 3 blir bättre fönster.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad devoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 28
  • EcoHeat 7.5 bergvärme, VVB 110 liter Thermia
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #5 skrivet: 28 november 2010, 16:27:15 »
Drifttiden låter rätt så rimligt. Min ecoheat 7.5 ligger nu på ca 19 drifttimmar och 15 starter.
När det är -7/-10 så måste ju pannan jobba i princip hela tiden.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #6 skrivet: 28 november 2010, 18:46:53 »
Drifttiden låter rätt så rimligt. Min ecoheat 7.5 ligger nu på ca 19 drifttimmar och 15 starter.
När det är -7/-10 så måste ju pannan jobba i princip hela tiden.

Det känns tryggt att höra, mina tillfälliga isoleringar av garageportarna tror jag faktiskt hjälpte. Vi har haft i stort sett -10 grader det senaste dygnet och nu ligger vi på 20h drifttid och 13 starter trots att kvicksilvret sjunkit 3 grader från -7. Brine In stor fortfarande stilla på 2 grader.

Lite lustigt att CTC inte visar några decimaler, det är ju en viss skillnad på 2,0 och 2,9 om det är så att det inte sker någon avrundning.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #7 skrivet: 28 november 2010, 21:00:56 »
Kolla gärna i Offerten från leverantören. I min står det att Ecoheaten behöver tillsatsel från -11,5 grader i beräkningen. dessa beräkningsbilagor brukar ge bra ledtrådar. I övrigt håller jag med föregående inlägg: Det är inte fel på pumpen utan huset kräver denna energi. Det är väl bra att den går mycket, då har du inte en överdimensionerad pump. Min gick 12h när det var -8, men jag har ganska svalt inne (18 grader)
Ecoheat 5 installerad 2010-02-16, 160m2 uppvärmd yta i 2 plan i södra Stockholm med Wirsbo PEx20 system i träbjälklag och individuell rumsstyrning

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #8 skrivet: 05 december 2010, 18:42:36 »
Kolla gärna i Offerten från leverantören. I min står det att Ecoheaten behöver tillsatsel från -11,5 grader i beräkningen. dessa beräkningsbilagor brukar ge bra ledtrådar. I övrigt håller jag med föregående inlägg: Det är inte fel på pumpen utan huset kräver denna energi. Det är väl bra att den går mycket, då har du inte en överdimensionerad pump. Min gick 12h när det var -8, men jag har ganska svalt inne (18 grader)

12h, inte illa! :)

Jag slängde ihop ett 1-wire-mätsystem med en sensor som laddar tempdata till en databas som jag grafar och det visar ganska tydligt hur vår pump arbetar. Jag tänkte kasta på några givare till för att få en helhetsbild men det verkar ju nog vara så att vi har en rätt bra dimensionerad pump, som du skriver.

Här är mina grafer:

http://www.stefanlinden.com/weather/

Det är bara ett litet testprojekt så jag har inte lagt ner så mycket jobb på det, men det ger i alla fall en bild av hur pumpen arbetar. Utetemperaturen har jag stulit från en givare vars info publiceras på en hemsida. Vi har något kallare där vårt hus ligger, men så fort jag lödit ihop några givare till så skall det vara komplett.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #9 skrivet: 06 december 2010, 14:18:53 »
lindin,
Snygga grafer, blir intressant att se fortsättningen...  Thumbsup

Med ~0ºC ute ser det ut som att du har ca 40 starter per dygn och relativt kort kompressor-gångtid på 3 av 4 starter, framför allt den första efter en 55ºC-körning verkar bara vara i ca 5 minuter. De följande ca 10minuter och 55ºC tar ca 45minuter innan den stannar.
Troligen har ditt hus lågt framlednings-börvärde nu.

Du kan väl rapportera dina inställningsvärden 
Om du vill reducera antal starter kan 'diff start/stop' ökas lite.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #10 skrivet: 07 december 2010, 20:59:48 »
Jo, det är väldigt många starter. Först kort om vårat hus. Det är ett hus från 1964 byggt av Ytong, 1974 byggdes huset ut med en lägenhet. Total yta är ca 260 m2. Av dessa är ca 50 m2 uppvärmda med golvvärme och resterande del med element (2-rörssystem).

Den äldre delen består av två våningar om 100m2 vardera, lägenheten är ca 60m2.
Innan vi bytte till värmepump förbrukade vi i snitt 2,8 - 2,9m3 olja med brännare som hade en uppmätt verkningsgrad på 80%.

Vi bytte ut alla termostater i samband med byte till värmepump. Pumpen är som sagt en EcoHeat 8.5 och hålet är 190m (ca 175m aktivt, möjligen 185m, hålet var torrt... ).

Vi använder inte extra VV-funktionen. Rumsgivare valde vi att inte koppla in då vi har två separata lägenheter. En sak som jag funderat på är att ta bort några termostater och juster flödet för att se om man kan få ner antalet starter, men det finns säkert enklare sätt.

Inställningarna är just nu:

Rumsgivare nej
Elpanna 48
Elpanna max kW 6.0
Fördr shunt 180
Extra vv 120min
Extra vv elpanna 60

Max framledn 55
Min framledn 17
Lutning 50
Justering 1


Sommardrift 16
VP max 55
VP min 35
Larm hetgas 127
Diff start/stopp 5
Min brine in -5
Max brine in 20
Max diff brine 7
Startfördröjning 10


Jag tar gärna emot tips på hur vi kan trimma vår anläggning!
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #11 skrivet: 08 december 2010, 09:17:47 »
Hej lindin,

dina inställningsvärden har jag inget att anmärka mot - de ser OK ut  Thumbsup
Du får allt testa och själv bli specialist för att optimera din anläggning   huvuddunk Sc:,h :D  :-\  huvuddunk

Eftersom du inte använder innegivare är det absolut första jobbet att ställa in huskurvan så bra som möjligt, optimalt att göra när det är ~-15ºC ute för då är den framledning huset behöver = huskurvan, men du får försöka räkna ut den kurva du behöver.
Huskurvan är referensen för (nästan) all övrig reglering.

Med 50/+1 verkar ditt hus kräva hög framledning, så el-spets är nog nödvändigt när det blir kallt ute, men den går ju in för att hålla upp varmvattnet oxå...
Antar att du inte har separat vv-beredare i serie efter vp.   ^-^

40 starter som du har nu är inte mycket att säga om när huset kräver mycket värme.
Att justera elementen påverkar inte nämnvärt antal komperssorstarter, däremot kan man spara lite pengar med minskad effekt på cirkulationspumpen.
Oftast kan man sedan sänka framledningen någon grad lägre om elementen avger optimalt med värme till rummen.
Jag har försökt ställa in varje element till 5grader mellan tillopp och retur vid 45 graders framledning, men på en ctc som shuntar ut värme har absolut delta liten betydelse, mer noga att alla element har samma delta så att värmen avges där den behövs.

Antal kompressorstarter kan du reducera genom att ändra 'Diff start/stopp 5' till 6, men det innebär samtidigt att kompressorn får gå 1 grad varmare innan stopp och då förbrukar den proportionerligt mer ström => sämre COP så jag vet inte om det är något besparande.
Det som ger största påverkan på kompressorstarter är den vattenvolym kompressorn värmer, men för att ha behållning av det vill man inte ha så hög temperatur som du behöver.

Lycka till  *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
SV: EcoHeat 8.5, går 20h per dygn just nu
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 22:06:13 »
Hej lindin,

dina inställningsvärden har jag inget att anmärka mot - de ser OK ut  Thumbsup
Du får allt testa och själv bli specialist för att optimera din anläggning   huvuddunk Sc:,h :D  :-\  huvuddunk

Eftersom du inte använder innegivare är det absolut första jobbet att ställa in huskurvan så bra som möjligt, optimalt att göra när det är ~-15ºC ute för då är den framledning huset behöver = huskurvan, men du får försöka räkna ut den kurva du behöver.
Huskurvan är referensen för (nästan) all övrig reglering.

Med 50/+1 verkar ditt hus kräva hög framledning, så el-spets är nog nödvändigt när det blir kallt ute, men den går ju in för att hålla upp varmvattnet oxå...
Antar att du inte har separat vv-beredare i serie efter vp.   ^-^

40 starter som du har nu är inte mycket att säga om när huset kräver mycket värme.
Att justera elementen påverkar inte nämnvärt antal komperssorstarter, däremot kan man spara lite pengar med minskad effekt på cirkulationspumpen.
Oftast kan man sedan sänka framledningen någon grad lägre om elementen avger optimalt med värme till rummen.
Jag har försökt ställa in varje element till 5grader mellan tillopp och retur vid 45 graders framledning, men på en ctc som shuntar ut värme har absolut delta liten betydelse, mer noga att alla element har samma delta så att värmen avges där den behövs.

Antal kompressorstarter kan du reducera genom att ändra 'Diff start/stopp 5' till 6, men det innebär samtidigt att kompressorn får gå 1 grad varmare innan stopp och då förbrukar den proportionerligt mer ström => sämre COP så jag vet inte om det är något besparande.
Det som ger största påverkan på kompressorstarter är den vattenvolym kompressorn värmer, men för att ha behållning av det vill man inte ha så hög temperatur som du behöver.

Lycka till  *vinkar*

Vi har faktiskt en VV-beredare i serie med pumpen men den har jag kopplat in så att den endast förser lägenheten med VV. Jag har en fiffig lösning så att jag kan välja om jag skall ha den i serie med pumpen eller ej samt att jag kan välja ifall vi skall ta vatten från VV-beredaren eller inte. Anledningen är att vi hyr ut lägenheten och man vet aldrig om man får storkonsumenter som hyresgäster, därför håller vi en lite lägre hyra mot att lägenheten bekostar sitt VV själv. Den är alltså inkopplad på lägenhetens elmätare, men även det går att ändra med knapptryckning.

Vad gäller huskurvan så är den inte optimerad än. Jag har nu dragit ner den till 49 + 0, får se vart det bär.

Hur vore det att byta ut alla enkla element mot konvektorelement? Kan det göra någon förbättring tro? Och en dum fråga, är det så att framledningsbehovet styrs av den svagaste länken? D.v.s. om man bara har lågtempererade element (heter det så?) förutom, säg 3 st., kan man då sänka framledningen eller måste man ligga kvar på en högre nivå bara pga de 3 äldre elementen som man inte bytt ut?

Jag har läst några andra trådar och där för jag uppfattningen om att många starter innebär att man möjligen har lite för stor pump, men det rimmar ju inte med det du skrev om att vi möjligen kommer att behöva spets? För övrigt så noterade jag att vi i alla fall klarar -13 utan spets, så det känns bra. Det är inte ofta vi har så kallt.
« Senast ändrad: 08 december 2010, 22:08:19 av lindin »
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal