Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Villken acktank ?  (läst 12722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Teknikintresserad!
Villken acktank ?
« skrivet: 12 augusti 2005, 08:10:18 »
Nu måste jag snart bestämma mig för hur min anläggning ska se ut. Kollektorslangen är ned grävd 2x350m och installationen av vattenburet värmesystem pågår. Jag har tänkt sattsa på en NIbe 1130 10kW och en ackumulatortank för varmvatten av typ genomströmningsberedare. Vi kommer att ha ett stort badkar i vårat nya badrum så jag behöver stor kapacitet på varmvatten.

Jag har fastnat för följande tank Dalatanken www.lantbruksnet.se/stocksbro/dalatanken.htm 750l med två varmvattenslingor och solslinga. (Solslinga är ett krav för framtidag komplettering med solfångare). Är det någon som har erfarenhet av denna acktank eller förslag på någon annan acktank ?

/Lars
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
SV: Villken acktank ?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2005, 12:42:53 »
750l med två varmvattenslingor och solslinga.


Frågan är om du behöver en så stor tank?
Vi har ett badkar och när vi ska fylla det så störttömmer vi 450 liter 36-37 gradigt vatten ur pannan, blandat förstås.

Min kommande bergvärmeleverantör kalkylerar med en 210 liters beredare, plus värmepumpens 160 liter. Hoppas det räcker...
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Teknikintresserad!
SV: Villken acktank ?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2005, 14:03:49 »
Efter som jag vill förbereda för en framtida komplettering med solfångare har jag valt denna storlek på tank.

Tänker göra min inkoppling enligt denna princip www.solenergiteknik.se/dok/solenergi/8nibevarmepump.shtml

Någon som har en liknande lösning ?

/Lars
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2005, 14:36:13 »
Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.

Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.

Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.

PerJ

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1610
    • Min logger
SV: Villken acktank ?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2005, 17:48:09 »
En 4slingors tank från lesol kanske?

http://www.solgruppen.se/lesol_sling.htm
med en termisk fördelningsventil eller motorstyrd  kan man ladda in på olika nivåer i tanken utan att förstöra siktiningen.

Annars är dalatanken en fin tank.Se till att ta 90mm Pur isolering!


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Villken acktank ?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2005, 18:25:17 »
Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.

Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.

Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.

PerJ

Per

Jag tror ej riktigt på din princip. det låter bra men fungerar det som du tänkt?

Beskrivning av ACK tank uppvärmning:

Citera
Jag tar min tank med 2 VV slingor som ligger kopplade i serie för att från början har KV in sen värme den första slingan upp vattnet till ca 30 grader då passerar vattnet in i nästa som tar tankens topp temp som ligger på mellan 50-55 grader. Det som händer först är att temp givare som sitter i nedre delen kyls ner ganska fort till 40 grader men fortfarande har jag hög temp i övre delen.

1...Efter att tappat ca 100 l VV från tanken har även temp ut sjunkit till ca 40 grader. Då har jag 35 grader i
    botten vid givaren. Samtidigt har VP programmet känt av att den skall köra VV. Det gör den vid 40 gr på
    givaren i nedre delen. VP har då på sin retur ca 35 grader och med 12-13 graders diff har jag 48 grader
    framledn från VP.

2...Efter ca 20 min har VP retur och därmed nedre givaren kommit upp till 45 grader. Sen fortsätter den
     till 48- 49 grader givartemp.

3...Det slutar med botten på 47 grader och topp av tank med 54-55 grader vid övre givare men i topp av tank
     VP max temp på 57-58 grader.


Med min 6kW VP har jag då som högsta värmeavgivning 8,5kW och lägsta på 7,2kW sommartid med 15 grader ute i steg II. Se mätning av värme

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3044.msg34445.html#msg34445


Om man kör rad vatten in i tanken kyler man den istället för att förvärma VV eftersom radiatorvattnet är ofta endast på 35 grader och tankens nedre del håller som jag beskrev utan tappning ca 45-47 grader.

Men sep förvärmningstank före inkommande KV ansl i tank kan värma vattnet och spara enl PerJ beskrivning

Min typ av tank gör också att VV temp varierar mellan 35-52 grader ut. På grund av detta måste jag ha en topping upp VV beredare som värmer med el endast då jag tappar vatten. "Genom strömningsberedare el på ca 15 L 3 fas 400V" Tappstället har ju 40-45 grader VV. Nu i höst för installation ( ca 3000-4000:-)

« Senast ändrad: 12 augusti 2005, 18:51:05 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2005, 19:18:44 »
Det jag tänkte mig var följande.

Man ansluter en klen ledning i anslutning 9 där man kör in ett delflöde från framledningen från VP. Retur till VP radiatorkrets tar man från anslutning 11.

Vid laddning av varmvatten så tar man vatten från anslutning 8 och kör in varmvattnet i toppen i anslutning 5.

El-patronen i övre halvan garanterar att det alltid finns varmvatten.

På detta sätt så klara man skiktningen i tanken. Den understa ¼ delen är till för förvärmningen den övre ¾ delen används för toppvärmning. Tricket är att man inte tar det kallaste vattnet från botten av ackumulatorn vid varmvattenladdning, utan då tar vattnet en bit upp i ackumulatorn. 
Start av varmvattenladdning när temperaturen i  mitten av tanken närmar går under 43-44 grader.

Skulle man i framtiden vilja ha solfångare ansluter man den till den ena av slingorna i bottendelen. Men innan man släpat upp solfångaren på taket kan man lika gärna använda den att förvärma tappvarmvatten med.

PerJ

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Villken acktank ?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2005, 19:43:21 »
Vilket fakbrikat och typ av tank har du angivit. Min Boroe har standard röransl ca 200 från bottenoch topp till VP.

Kulverslinga eller nedre slinga på  ca 400 från botten och 200 från topp. KV ca 200 från botten VV ca 200 från topp. (poolvärme) utan skiktplåt. Men om man har skiktplåt så kanske kylt vatten ej påverkar skikningen.


PerJ sitter start VV givaren över skiktplåten?

Är det sen den som styr elpatron tillslag?

Till viss del påminner din tank CTC ack tank en del.
« Senast ändrad: 12 augusti 2005, 21:21:31 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2005, 20:07:27 »
Hej,

Jag tänkte mig att värmepumpens VV laddning skulle styras på en givare i nivån vid 6:an. Elpatronen styrs antingen på inbyggd termostat till tex 55 grader eller en extern termostat placerad vid 3:an.

Jag paintade om en ritning jag hade på Borö TIV500, med dubbla BF15 Slingor, tog bort bivalenta shunten. Den kan man i och för sig ha kvar om man vill ha elvärmespets.

http://www.boroe.com/produkter/default2.htm

PerJ
« Senast ändrad: 12 augusti 2005, 21:40:19 av PerJ »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Villken acktank ?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2005, 21:23:45 »
PerJ Kan jag köra din princip om jag ändrar min rörkoppling?  (kan det vara lönt)



Om jag ändrar min kopplingen så att VP laddar VV via min kulvertslinga och kör den rad vatten in där min KV idag förvärms så använder endast den övre VV slingan till VV. Hur blir då skiktning i tanken. Jag tror ej jag får upp tanken temp i topp? (57,58 grader)

Då måste så klart jag styra VV tillslag från mitt övre tempgivar uttag på ca 400 från topp.


Här är hur den är kopplad nu:
« Senast ändrad: 13 augusti 2005, 18:21:10 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2005, 22:02:24 »
Hej,

Man skulle kunna köra in lite radiatorvatten i anlslutning 9 och använda avtappningen 11 som retur till VP.

VV laddning gör man mellan anslutningarna 9 och VP framledning.

VV slingan ska behållas som den är idag. Spädvattnet till polen borde tas från "mellannivån" där varmvattenslingorna är ihopkopplade.

När det gäller poolslingan, vad är strömningriktningen? Vattnet borde lämna slingan i toppen. Jag hade nog placerat poolslingan i botten för att kunna värma poolen på lägre kondensering, nu värmer man hela poolen med tappvarmvattentemperatur.

Hur mycket man sparar är mest en fråga om varmvattenförbrukning.

PerJ


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Villken acktank ?
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2005, 22:29:52 »
Med din beskrivn blir det rockad med alla rörkopplingar.

Poolvärmen riktning går idag från ansl mitt på tanken går ut vid övre nivån. Motströms VP rikning.
Med din beskrivn skulle jag anv den lägre VV skingan till poolvärme.

Sen kan jag sammankoppla de båda övre till VV det ger ännu större slinga till VV men mindre till poolvärme. Det gör inget för jag styper ändå kraftigt på flödet till poolvärmen.


Om jag sen kopplar VP som du beskriver kan det ge din angiven effekt och ev bättre skiktning?
Jag vill då även flytta elpatron till övre patron uttag.

Sen vet jag ej om det går att ansl till 9 som är idag instick temputtag med mina givare i den.
« Senast ändrad: 24 september 2005, 08:47:07 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2005, 22:47:30 »
Hej igen,

Du är nog inne på rätt spår, jag var så inne på att få maximal skiktning så jag funderade inte vidare på hur man verkligen skulle koppla slingorna i befintlig tank för tappvamvattenvärmningen. Den stora vinsten i ditt fall är att få ned kondenseringtemperaturen för all värme som går till poolen. Eftersom tanken är byggd som den är får man göra det bästa av situationen.

Jag skulle nog koppla som du tänker, poolslingan den nedre och parallellkoppla slingorna i den övre för varmvatten. Så kör man också in kallvatten som spädmatning direkt in i poolslingan.

Låt VP jobba på en lägre temperatur i den nedre halvan och sen toppladda den övre halvan via trevägsventilen för varmvattenladdning. Sedan skulle jag ha en elpatron i den övre halvan/mitten för att garantera varmvattentemperaturen.

När man kör en slinga åt fel håll så pajar man totalt skiktningen i tanken, det kalla poolvattnet hamnar i toppen och så vänder allt vatten i tanken, och man får ingen skiktning.

PerJ

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
SV: Villken acktank ?
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2005, 23:06:12 »
Läst tråden igen,

Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.

Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.

Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.

Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.

PerJ

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Villken acktank ?
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2005, 20:49:47 »
Läst tråden igen,

Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.

Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.

Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.

Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.

PerJ

Tyvärr vände jag poolslingan in och ut den går som jag nu säger motstöms mot VP flödet.

Det gör därmed skiktningen intakt men kyler så klart ner tankens VV. Det är därför smartare att koppla in en sep VVX på rad kretsen.
Det är ju standard vid dockning förslag från NIBE, IVT mfl.



När jag köpte min tank hade ej Boroe den Vp tank med skikt plåt tillgänglig på deras hemsida. I dag hade jag nog köpt den.

Jag kan sen säga att jag även märkt att det du säger om att plocka värme från poolen, Funderat att då värme startar till hösten kan man börja med att köra det stora magasinet med poolvärmen till tanken och på så sätt förvärma VV med hjälp av mina 40000l 25 gradia vatten. Men då vill det till att köra topping upp av VV i bostaden som idag är 15 m från min VP och tank. detta är också orsak varför jag måste ha extra genomgångsvärmare till VV i min bostad. Idag går poolvärme via slingan endast ca 3 timmar/dag och då kyler jag bra ner min tank. Bra stypning på poolvärmeflödet har jag provat in (manuell styp ventil)

Sen då poolvattnet har blivit samma temp som inkommande KV vill jag stoppa den förvärmningen.

Koppla om min tank med rör etc skall jag tänka på om det är lönt. Kanske jag kan få bättre COP vem vet.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal