Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Problem  (läst 1880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders59

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
Problem
« skrivet: 24 november 2010, 17:40:36 »

Hej,

Jag har en Varmitek för värme och varmvatten till stort hus..ca 500 kvm.

När pumpen värmer varmvatten (ca 17 ggr per dygn) hinner tempen på radiatorretur
gå ner till 2 grader under börvärdet..(-2 ute). När pumpen sedan switchar tillbaka till
värmeproduktion går den igång på alla 3 stegen (även elsteget) under ca 15 min tills den
nått upp till börvärdet...

Detta verkar tokigt , hur ska jag ställa på ES3?..vad göra?

tack,Anders

Utloggad danjlindstrom

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • @ Home
SV: Problem
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 20:58:09 »
Hej

Håller med.
Hur ser dina stegdefinittioner ut?
180 m2 Varmitek 8TBR med 160 m borrhål, 300 l varmvattenberedare med solslinga (ännu ej inkopplad)

Utloggad Sarastro

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 705
SV: Problem
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 21:58:44 »
Jag har tidvis valt att inte använda steg 3 (elpatronen) för att producera varmvatten. Detta kan man göra genom att i Stegdefinition  steg 3 sätta Varmvattenprod lika med NEJ  (Använd IP-knappen för att göra detta)
Detta innebär att jag är snål när jag producerar varmvatten.
Men om det är så kallt ute att steg 3 behövs eller nästan behövs för att få tillräckligt hög framledningstemperatur till elementen kan detta eventuellt  vara olämpligt eftersom steg 3 kanske går onödigt länge för att höja temperaturen på elementen.
Beroende på årstid ( eller utetemp.) kan man använda lite olika egna standardvärden för att optimera värmen / minimera el-förbrukningen

För övrigt har jag för närvarande (stark kyla) satt stegdefinitionen för steg 3  så att steg3 inte används i normal drift (Undre gräns -50, övre gräns -15) Anledningen är att Varmitek valt att dimensionera steg3  för en effekt av 6 kW i sin 8 KW.s maskin. Körs steg 3 producerar så mycket värme att styrdatorn i  inte alltid slår av steg 3 tillräckligt snabbt. Ganska ofta når då returtemperaturen det gränsvärde (max returtemp.) vid vilken alla steg slås av (ev med tidsfördröjningen steg-ur). Efter tidperioden steg-in startar sedan kompressor 1 igen etc men det tar en viss tid - kanske 40 -60 minuter innan framledningstemperaturen blivit normal igen. (Att värmepumpen står stilla en stund observeras kanske inte om man inte har ett loggningssystem)

Parametrar i denna kalla period: I 30 min P 0.3 Max framledningstemp. 52 grad (2 mer än standard) steg-in12 min steg-ur 4 min .
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 147
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal