Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...  (läst 2702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« skrivet: 23 november 2010, 09:24:03 »
Då var det dags för det som jag bara har hört talas om tidigare - elpannesyndromet...
Nån fler som drabbats av denna ökända farsot?

I min anläggning går tydligen gränsen vid -14 ºC. Då blir VB-r för varm för att kompressorn skall tycka att den gör nån nytta längre.
Det finns säkert en hel del saker att justera för att pressa ner gränsen några grader. Nån som har några bra tips?


Edit: Jag var trött i morse. Efter närmare studier så har jag slagit fast att det inte alls är pga VB-temperaturen som VP'n har stannat.

En märklig sak som jag noterade är att när VP'n slår av och bara elpatronen värmer så sjunker framledningstempen markant. Enligt värmekurvan skall framledningen ligga på 53 grader vid -15 och så länge VP'n går så stämmer det. Men, så fort VP'n slår av så sjunker tempen till 45-50 grader och inomhustemperaturen börjar sjunka. Vattnet i elpannan håller dryga 60 grader, så det finns ju värme att shunta in. Elpatronen på 9kW går aldrig på fullt utan den pendlar mellan 5 och 7,5kW. Effektvakten har inte heller slagit ifrån...
Nu var det bara några timmar som endast elpatronen gick, men vid en längre köldknäpp så kan det ju bli problem...
« Senast ändrad: 23 november 2010, 15:28:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 11:46:16 »
Hmm.. -19 på torsdag enligt yr.no. Det kanske börjar bli dags att trimma in radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21592
  • Alien snowman.
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 12:23:08 »
Ska din VP jobba ner till -20 ºC annars?
Det du kan göra är att trimma in laddflödet så att tempdiff T8/T9 ökar lite, då kommer den jobba lite till neråt i utetemp.
Om du justerar ner laddflödet så måste du komma ihåg att justera tillbaka då det blir varmare ute.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 13:57:18 »
Ska din VP jobba ner till -20 ºC annars?
Jo, det är meningen....

När jag tittar närmare på mina grafer så ser det dock lite konstigt ut (nedanstående bild är ett utsnitt från 'elpannetiden')... Vid tidpunkten då VP'n stannade så är det inga onormala värden på VB-f/r eller framledningen. Dock så gick T11 ner till -20. Kan det vara därför pumpen stannade? Varför dröjde det i så fall så lång tid innan den startade igen? T11 var ju över 0 grader bara fem minuter senare...  Sc:,h

Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?



En annan fråga: Är det nån som har nån bra idé på hur man kan öka tempdiffen på radiatorerna utan att minska flödet/effekten? Jag har funderat på ett ställa ett par bordsfläktar så att dom blåser på några strategiska radiatorer...
« Senast ändrad: 23 november 2010, 13:58:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 14:11:30 »
Byt ut en eller flera mot fläktkonvektor. Eller prova elementfläk. Det senare tror jag dock inte på riktigt. Returen från min fläktkonvektor är bara någon grad över rumstemp när övrigt system har ca 31 i retur. Eftersom du har varmare systemtem så sätt FLK centralt då den ger MYCKET värme när tilloppet är 50 grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3671
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 14:42:46 »
Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?

Elpatronen är väl mycket klenare än uteffekten vid normal drift? Typ hälften eller så.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 14:55:55 »
Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?

Elpatronen är väl mycket klenare än uteffekten vid normal drift? Typ hälften eller så.

Nej, den räcker till. Som jag skrev så pendlar den mellan 5 och 7,5kW av 9 möjliga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 14:58:25 »
Byt ut en eller flera mot fläktkonvektor. Eller prova elementfläk. Det senare tror jag dock inte på riktigt. Returen från min fläktkonvektor är bara någon grad över rumstemp när övrigt system har ca 31 i retur. Eftersom du har varmare systemtem så sätt FLK centralt då den ger MYCKET värme när tilloppet är 50 grader.

/Raptor

Jo, i dagsläget har jag ingen vattenburen värme på övervåningen. Jag funderar på att sätt en FLK där (extremt öppen planlösning). Det kommer förmodligen inte att påverka värmen nere speciellt mycket, men förhoppningsvis får man iallafall lite kallare retur till pannan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 18:17:21 »
Ingen som har nåt bra svar på mina två frågor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17292
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 18:27:06 »
Ingen som har nåt bra svar på mina två frågor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...

Är det inte nån fördröjning på shunten från elpanna?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11838
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 18:35:08 »
Ingen som har nåt bra svar på mina två frågor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...

Är det inte nån fördröjning på shunten från elpanna?

Jo, men 6 timmar? Dessutom ligger ju framledningen ganska konstant under hela perioden, men 5-8 grader för lågt. En fördröjning hade väl visat sig i början? Det verkar mer som att reglersystemet helt enkelt bestämmer sig för en lägre framledningstemp än vad värmekurvan kräver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal