Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE12DKE is problem  (läst 8045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
HE12DKE is problem
« skrivet: 16 november 2010, 01:00:44 »
Hej,

Har enorma problem med att min LVP isar igen. Idag var isbildningen så stor att fläkt bladet slår i isen.
NÃ¥gon här med liknande problem? Min pump  är 5Ã¥r och 1 mÃ¥n sÃ¥ garantin gick ut för 1 mÃ¥nad. Typiskt !!!
Har nu varit tvungen att slå av pumpen då den inte verkar klara av att hålla isen borta.
Vädret har legat stabilt mellan -2  och -9 grader senaste 2 veckorna.

Någon här med förslag på vad som kan vara fel?

//Mvh Jonas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE12DKE is problem
« Svar #1 skrivet: 16 november 2010, 01:23:35 »
Tar du en bild och lägger upp så är det nog lite lättare att ge förslag på vad som är problemet.

Är det från botten det börjar bygga på is så kollar du så att värmekabeln i tråget verkligen fungerar.
Kolla även så att utedelen lutar svagt bakåt så "avfrostningsvattnet" verkligen tar rätt väg så det inte rinner framåt eller in under kompressorn och fryser till is.
Har isen fått fäste så bygger det på ganska snabbt och lättast att få bort isen brukar vara varmvatten, stäng av den eller låt den gå i kylläge medans ni använder varmvatten.
har ni tagit bort locket på utedelen för att använda vatten så ska den vara avstängd och vattnet ska inte hällas över kretskortsskyddet och övrig elektronik är bäst att man tillägger innan någon tar fram vattenslangen och öser på överallt !!!!!!!

Ger den bra med värme när utedelen är ren från is eller är det betydligt sämre värme än tidigare ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE12DKE is problem
« Svar #2 skrivet: 16 november 2010, 01:44:39 »
Ingen isbildning i botten utan endast på själva lamell paketet.
Ska ta lite bilder i morgon när det är ljust.
När den är isfri så funkar den väl helt ok. Brukar köra den på 23 grader och då håller jag ca: 21gradera i köket och lite varmare i vardagsrummet där inomhus delen är.
Men någon super värme tycker jag väl inte att den ger. Luften som blåser ut från inomhus delen är varm men inte mycket varmare än vad det är i rummet.
Den har kört avfrostning ca: 1 ggr i timmen men det verkar inte hålla isen borta.
Nu är jag lite orolig att fläktmotorn ska vara skadad pga att fläkten har stått och slagit i isen i okänt antal timmar under dagen.
Fick i feb/mars också avisa den men då var min tanke mera att detta berodde på den extrema kylan under en lång period.

Nu är jag mera fundersam på att något inte är 100% korrekt. Har dock inga error koder på inomhus delen.

Kan man starta något diagnos system via inomhus delen för att få ledtråd om vad som kan vara fel?

//Mvh Jonas


Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: HE12DKE is problem
« Svar #3 skrivet: 16 november 2010, 08:22:28 »
Kan man inte avfrosta den varmlufts pistol eller hårtork istället för vatten?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE12DKE is problem
« Svar #4 skrivet: 16 november 2010, 09:21:44 »
Låter som du kan ha läckage Jonte
Be någon komma och kolla arbetstryck och troligen hitta läckaget.

Visst kan man avfrosta med varmluftspistol eller hårtork men varför stå i en timmar i onödan med en hårtork när det går betydligt fortare med ljummet/varmt vatten.

Är det någon som funderar på varmluftspistol så måste man tänka på att dom blir oerhört varma och är man inte försiktig så kan man smälta plast och förstöra givare om man inte är försiktig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE12DKE is problem
« Svar #5 skrivet: 17 november 2010, 00:01:56 »
Det var ingen vacker syn om man nu inte gillar isskulpturer !

Det ser inte ut som den har avfrostat överhuvudtaget, har du själv sett om powerlampan blinkar för avfrostning ?

Det kan vara så simpelt som att givaren på hetgasröret snett ner bakom kompressorn har hoppat ur sin kopparhylsa av någon märklig anledning eller att det har börjat ärja så den inte har kontakt med röret eller att den helt enkelt är trasig.
Hänger den tex i luften så avfrostar inte maskinen överhuvudtaget.

Du får tina bort all is och kolla det till att börja med.
Be någon kylmontör komma och kolla arbetstrycket på maskinen

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: HE12DKE is problem
« Svar #6 skrivet: 17 november 2010, 00:06:52 »
Oj, Oj, den där såg inte rolig ut.
Helt otroligt om den ens ger värme i det skicket.

Men gör som Tomas säger nu innan vinter kommer, det behöver inte bli dyrt.

jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE12DKE is problem
« Svar #7 skrivet: 17 november 2010, 12:36:00 »
Den har avfrostat men inte sÃ¥ ofta.  NÃ¥gon gÃ¥ng /dygn har den avfrostat.
Har läst lite på nätet och dom förslag på detta problem som jag har sett är 4-vägs ventilen och givaren.

Finns det några bra bilder på vart givaren sitter?


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE12DKE is problem
« Svar #8 skrivet: 17 november 2010, 14:54:56 »
Om den har avfrostat så sitter åtmindstånde givaren på plats, om den avfrostar så sitter inte 4 vägsventilen fast.
Givaren hittar du om du följer en tunn svart stråd från kretskortet som går ner bakom kompressorn
Du får ta en ficklampa då det kan vara lite svårt att se i mörkret där bakom.

Du bör nog be någon kylkille komma och kolla arbetstrycket på den, du skriver att den inte ger så bra med värme men jag antar att du menar när utedelen är ren och fin.
Som den ser ut nu får du ingen direkt värme
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE12DKE is problem
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 12:03:58 »
Hej,

Uppdatering: Jag har nu manuellt tagit bort isen med varmvatten. Fick skruva upp hela pumpen för att komma åt att ta bort all is som satt invändigt på lamellerna. Noterade då också att det var fullt med is på koppar rören där kompressorn sitter är detta normalt?
Börjar fundera på ifall trågvärmaren är trasig. Tråg värmaren är lindad runt koppar rören ner till tråg botten och ligger sen under hela lamellpaketer.

Några förslag? Har än inte fått ut någon kyltekniker att kolla på detta.

//Jonas

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE12DKE is problem
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2011, 13:54:38 »
Suck.. nu är pumpen igen totalt täckt av is. Fick igår kväll stänga av pumpen för att det vibrerade utan dess like i ytterväggen.
Vid närmare kontroll så noterade jag att pumpen är totalt ner isad. Jag har märkt samma beteende som innan att den avfrostar väldigt sällan senaste dagarna.
Det skumma är att pumpen inte stannar och ger error koder då den är ner isad så totalt.

//Jonas

Utloggad Jonte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE12DKE is problem
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2011, 17:38:07 »
Kollade just error koderna och får F93 "Compressor abnormal revolution" det jag inte förstår är varför den inte har stannat själv och indikerat problem.
När jag bläddrar igenom alla error koder är det endast F93 som piper.

/Jonas

Utloggad PerHenrikJonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HE12DKE is problem
« Svar #12 skrivet: 28 november 2012, 09:12:08 »
Hej jag har samma problem med en pump av lika modell som Jonte,
Jonte: är ditt problem löst?

Den isar igen på lammellpaketet så fläkbladen slår mot isen.
Har inte märkt att den frostat av sig en enda gång under hösten.
Jag har inga instruktioner till den så jag vet inte hur man läser av felkoder.

Finns det någon bild på givaren som ska kontrolleras? finns det några värden att gå efter om man ska mäta upp den?

Firman som har installerat den har långt att åka hit så jag känner inte alls för att ringa hit dem och betala en förmögenhet bara för att de ska åka bil.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: HE12DKE is problem
« Svar #13 skrivet: 28 november 2012, 20:56:55 »
Hej jag har samma problem med en pump av lika modell som Jonte,
Jonte: är ditt problem löst?

Den isar igen på lammellpaketet så fläkbladen slår mot isen.
Har inte märkt att den frostat av sig en enda gång under hösten.
Jag har inga instruktioner till den så jag vet inte hur man läser av felkoder.

Finns det någon bild på givaren som ska kontrolleras? finns det några värden att gå efter om man ska mäta upp den?

Firman som har installerat den har långt att åka hit så jag känner inte alls för att ringa hit dem och betala en förmögenhet bara för att de ska åka bil.

Giver sitter inne i "kompressorrommet":


Data på giver kan du finne vi denne linken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45555.msg446480#msg446480
« Senast ändrad: 28 november 2012, 21:01:59 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!