Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig givare till KBin, har den nÃ¥gon funktion?  (läst 1991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« skrivet: 01 november 2010, 07:28:31 »
När jag tvÃ¥ngskör min cirkulationspump för KB (utan att kompressorn gÃ¥r) sÃ¥ borde KBut=KBin, problemet är att KBin  visar dÃ¥ 24,6 ºC samtidigt som KBut visar 6,0 ºC.

Vad används KBin till av styrningen?

Påverkar min trasiga givare driften på något sätt?

Om jag inte hade loggat min pump hade jag förmodligen aldrig lagt märke till den trasiga givaren eftersom VP uppför sig "normalt".
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2010, 07:34:11 »
Den har ingen intern funktion vad jag vet.
Men man bör ha koll på tempdiff KB för att kunna se om nått skumt är på väg att hända.
Så rådet är att byta ut givaren så du kan se det korrekta värdet.
Du kan byta den själv, kontakta din IVT-återförsäljare så borde du kunna få tag på en ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2010, 08:25:32 »
Har korrigerat den felaktiga temperaturen i loggningsprogrammet så det syns bara när jag avläser temperaturen direkt på pumpen, men det är ju i den som styrningen sitter.

Kommer inte åt att byta givaren så lätt, men man borde kunna sätta en ny direkt på inkommande slang(?).

Det är väl en termistor (eller vad det heter). Vet någon beställningsnummer på ELFA för givaren?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2010, 11:19:37 »

Kommer inte åt att byta givaren så lätt, men man borde kunna sätta en ny direkt på inkommande slang(?).

Det är väl en termistor (eller vad det heter). Vet någon beställningsnummer på ELFA för givaren?

Det går bra att montera givaren utanför pumpen och artikelnummer på Elfa är: 60-260-25

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2010, 12:00:35 »
Hur fäster man den lämpligast? Med någon pasta?

Och räcker det att fästa den på inkommande slang utanför pumpen eller finns det något lättåtkomligt ställe i pumpen?

Frågade en VVS:are och han sa att den sitter längst ner till höger i pumpen vilket gör att jag inte kommer åt den så enkelt då VP står i ett hörn med "fel" sida åtkomlig.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2010, 13:09:29 »
Det går mycket bra att fästa den på utsidan på inkommande röret. Du kan stänga av VP:n och dra ut kontakten för inkommande KB och klippa av kabeln och skarva den med lämpligt tun kabel att den räcker till utsidan.
(Den kan även räcka utan att skarva, försök följa kabeln och klipp av precis utanför isoleringen.)Sedan kan du skära av isoleringen pÃ¥ inkommande KB rör pÃ¥ Ca  10 till 15 centimeter och tejpa fast givaren.
Se bara att anslutningar blir isolerade mot kopparröret själva kroppen på givaren är inte elektriskt ledante,
Man fÃ¥r bättre gensvar om man har  kylpasta eller liknade men är inte nödvändigt
Sedan tejpar man igen isoleringen ordentligt att det blir alldeles tätt.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2010, 21:55:26 »
Med tanke på vilka problem det är med originalgivarna, som sitter på kalla sidan, skulle i alla fall inte jag montera en "naken" termistor där.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig givare till KBin, har den någon funktion?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2010, 22:56:38 »
Naken givare kam man fÃ¥  O naken och minst lika bra som IVT:s egengivare om man vill.
Själv har jag inte haft ett enda problem med dom än däremot med originalet.
Dallas givarna har jag helt nakna överalt även på kallasidan utom krympslang över anslutningarna
inte ett problem på 5år.
Det beror mycket på om hur isoleringen fungerar, om du har rätt och tätt isolering så bildas det ingen
kondens runt rören.
IVT:s  originalgivare  ser jag inte som nÃ¥gon garant mot problem fri gÃ¥ng.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!