Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Storlek på cirk pump?  (läst 1080 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

svenne

• Gäst
Storlek på cirk pump?
« skrivet: 27 maj 2004, 08:23:50 »
Jag har en ECOAir dockad med en ECO-el CTC. CTC rekommenderar att man har en 6meterspump mellan élpannan och VP typ Grundfoss UPS 25-60. Min installatör säger att det räcker med en 25-40, dvs en 4 meters pump. Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Rörlängd mellan pump (ute) och elpanna är ca 3 meter med 1,5 meter i nivåskillnad.

Utloggad PerF

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
Re:Storlek på cirk pump?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2004, 09:32:40 »
Tillräckligt stort flöde. Jag har en EcoPart10 dockad till en kombipanna med 200 liters "ack". En -40a klarade inte av att hålla undan utan att styrsystemet varnade för dåligt flöde så vi bytte till en -60a. Det tråkiga är att den drar mer ström... Funderar på om jag ska styra den vid VV-prod så att den bara går på fullfart när pumpen går. Det skulle förmodligen också minska "läckaget" av värme i kondensorn. Kanske kan spara en 500-ing per år på det...  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

• Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Storlek på cirk pump?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2004, 23:04:49 »
Svenne!
Höjdskillanden spelar ingen roll i ett "slutet" system, MEN jag skulle nog välja den kraftigare cirkpumpen. Den har ju 3 lägen. vid likadana flöden drar dom nog lika mycket stöm... tex lilla på läge 3, och 25-60 på läge 2.
Lite reserv är bra o prisskillnaden helt marginell ántar jag.
Stressa inst fråga om han har räknat på det här ;D
dom ger råden mest på känn funkar det inte får kunden oftast pröjsa för ett byte  >:( >:(
Bättre då att vara säker från start   8) 8)  ;D
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal