Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima IVT 700 Ã¥rsmodell 2001 erfarenhet bästa sättet att styra den ???  (läst 4809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stx1se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej

Skulle gärna vilja hör av er som har lite erfarenhet vad bästa sättet är att styra den ?

Dockad till en oljepanna med elpatron samt separat varmvatten beredare

Kör den nu med fast temp fick inte med någon ute eller inne givare.

Fast temp ?

Utegivare ?

Innegivare ?

Han jag köpte den av körde den med fast temp (ingen ute eller inne givare )

Häls
Stx1se Sc:,h

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Styr du med ute eller innegivare då måste du ha en växelventil och pumpen kommer att prioritera varmvattnet.. knepigt

Fast temperatur är nog bäst...enklare och säkrare

Tyvärr kan du inte komma över 55 grader, 45 - 50 är nog normaltemperatur blir det för hög temperatur löser pressostat ur och måste återställas

Det är bra om du kan styra husets temperatur med en "riktig" sunt, en som håller jämn temperatur till , helst med reglerutrustning med innegivare som skall sitta där ni är mest..Här är det många som är mot mig..

Jag har växelventil som öppnar fullt, kör ut en viss mängd varmvatten till radiatorerna som fÃ¥r cirkulera tills det blir jättekalla  och det blir en massa  knäppningar i rör... värdelöst! huvuddunk
« Senast ändrad: 27 oktober 2010, 21:44:50 av kimmen »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fast temperatur ger upp till 30% sämre verkningsgrad...
Vad är det för oljepanna? Har du nån shuntstyrning i dag?
Eftersom du redan har en separat varmvattenberedare så är mitt första förslag att komplettera VP'n så att den styr radiatortempen via utegivare. Oljepannan kan (om den är lagom stor, rätt utrustad och bra isolerad) behållas som arbetstank för att förvärma tappvattnet innan varmvattenberedaren.


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Hej

Skulle gärna vilja hör av er som har lite erfarenhet vad bästa sättet är att styra den ?

Dockad till en oljepanna med elpatron samt separat varmvatten beredare

Kör den nu med fast temp fick inte med någon ute eller inne givare.

Fast temp ?

Utegivare ?

Innegivare ?

Han jag köpte den av körde den med fast temp (ingen ute eller inne givare )

Häls
Stx1se Sc:,h


Hej,
jag kör min värmepump med flytande kondensering. Inkoppling enligt sidan 24 i manualen (ritning LVPA1) fast utan växelventiler. Värmepumpen tar returvatten från elementen. Skickar sedan in det uppvärmda vattnet i pannan via returen på shunten. Ca 30 cm mellan avstick och påstick på returen från radiatorerna.

Jag har bara utegivare. Man kan inte ha innegivare samtidigt utan bara det ena eller det andra.

Ingen varmvattengivare. Ingen växelventil för varmvattenvärmning. Ingen separat varmvattenberedare som direkt värms av värmepumpen.
Varmvatten bara förvärms i värmepannan. Har istället en mindre varmvattenberedare i serie efter pannan som slutvärmer varmvattnet till legionellasäker temperatur.

Värmepumpen styr tillskottsvärmen via separat styrning. Har även en shunt med styrning som redan fanns på pannan. Denna styr normalt egentligen inte så mycket av värmen förutom vid tillskott då pannan blir varmare än vad värmepumpen ger, dvs varmare än vad huset behöver. Annars står den mest öppen vilket gör att vattnet från värmepumpen cirkulerar genom pannan.


Hur har du kopplat in varmvattenberedaren? Med växelventiler eller i serie med värmepannans beredare? Om man har separat varmvattenberedare med växelventiler måste man även styra elpatronen i varmvattenberedaren eller ha en elkassett inkoppad efter värmepumpen för att kunna legionellavärma varmvattenberedaren.

Är du osäker på hur du sätter byglarna i styrkortet, hör av dig. :)

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad stx1se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej

Har en oljepanna TMV COMPACT 900 från -97.
Den har en Tappvarmvattenväxlare en rörslinga i sig.
Vattenvolym 180 liter.
Har lagt en 100 liters varmvattenberedare i serie med pannan med kranar så jag kan välja med eller utan den .
VP går direkt in i pannan värmebärare in toppen och värmbärare ut i botten.
Sen sitter shunt och tempreglering där som vanligt men har stängt av reglering samt satt shunten fullt öppen.
Har xtra relä pÃ¥ VP som skall sköta inkoppling av elpatron vid -10 mÃ¥ste fixa en kontaktor först för sköta in ur koppling av  elpatronen
Min tanke är att få ditt en pelletsbrännare (redan inköpt) i pannan men måste fixa skorsten först så jag kan kör den vid köldknäppare under -10
då VP inte vill vara med längre.

Skall börja med att köpa en utegivare först till den vilket jag förstår är det bästa och billigast sättet att reglera VP.

Så tack för alla god råd

Häls
Stx1se

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Ok, det låter som att det kommer att fungera.

Tre saker jag tänkte på är för det första att elpatronen kan behöva slå på även om det inte är -10ºC ute. Det beror på att värmepumpen tappar effekt när det blir kallare ute. Och givetvis beroende på ditt hus värmebehov.

Det andra är att i och med att du enbart värmer pannan med värmepumpen kan det bli så att om du börjar elda pellets så kommer värmepumpen att slås av pga att den får för hög returtemperatur. Inget stort problem, bara att man vet att det fungerar så och inte lockas att hålla en för låg temperatur i pannan när man eldar den. En elpatron kan man ställa in på en lägre temperatur utan att riskera för hög VPretur eller kondensproblem i pannan och skorstenen.
 
Den tredje är att det inte gör något om varmvattenberedaren alltid är inkopplad. Det har diskuterats en del i andra trådar här på forumet om just legionella och varmvatten.
Det rekommenderas inte att varmvatten får stå stilla i långa avstick eller omkopplingar om det sedan inte värmts upp innan det går ut till förbrukningsställena.

Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad stx1se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej

Nu har jag fått min utgivare 280:-

Skall koppla in den nästa vecka .

Läser o läser i manualen.

Temp vredet på manöverpanel när fungerar det ?

Läste att om man kör på fast temp kunde man ställa tempen där med det har jag konstaterat att det fungerar inte.

har Kopplad in shunt reglering igen med temp reglering som sitter original på pannan så det har funkat fint med en inne temp på 21-22 grader.

En dt temp på 8 grader inga larm.

Nu när jag kopplar in ute givaren kommer temp vredet att fungera  dÃ¥ ?

Tacksam för svar ni som har erfarenhet.

Stx1se

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Jag hade utegivare tidigare, kopplade om till innegivare, det var det bästa jag gjort,
det blev mycket jämnare temperatur inne, inget strul med kurvjusteringar, lätt att ställa in rätt temperatur med vredet, ev. merkostnad i elförbrukning anser jag vara försumbar när det är lättare att justera rätt temperatur med innegivare

 Sätt givaren där ni är mest ( jag satt den i köket ) lätt att koppla om i pumpen och du använder samma givare som du har ute, lätt att skarva kabeln, ( skarva ordentligt sÃ¥ det inte blir spänningsfall, givaren är mycket känslig, bäst att inte skarva)

Det är samma givare till alla mätpunkter i pumpen, ute eller inne...
 
Prova som du själv tycker, det är lätt att koppla om :)

Ett tips, håll ett öga på din avfrostning, det är ett stort problem på på våra pumpar, blir det is på baksidan av pumpen så måste du justera avfrostningen, eller kont. funktionen


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Nu har jag varit härifrån så länge att du borde ha hunnit installera utegivaren. ;)
Jo vredet borde fungera, det är med det som man ställer kurvlutningen om det är utegivare du använder eller innetemp om du använder givaren som innegivare.

Jag använder givaren som utegivare, har ingen erfarenhet av att använda den som innegivare.
Finns för och nackdelar i båda fallen. Men jag har ingen öppen planlösning så att för mig fungerar det bäst med utegivare. Framförallt om jag eldar i kaminen så blir det värme även på andra ställen i huset, t ex i garaget.


Det står lite kryptiskt i manualen hur man ansluter den som innegivare. Det finns plintar både i kopplingutrymmet i utedelen, samt på CL300 kortet som även det sitter i utedelen. Men på min pump finns bara utdraget inkopplingen för utegivare. Innegivare måste anslutas direkt på CL300 kortet.


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad stx1se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej

Jag kopplade tillbaka pannan shunt automatik satte temp reglering till att det blev cirka 40 grader

i temp i pannan .Det funkar fint har fått ute givaren den skall kopplas in med tiden.

Temp vredet verkar funka nu var nog bara dålig kontakt.

Nu med minus 10 grader har jag en temp pÃ¥ cirka 33 grader elpatronen har jag ej kopplat sÃ¥ att  IVT styr den

utan den gÃ¥r igÃ¥ng vid cirka 30  grader via sin egen termostat i pannan.

Har en vanlig luft/luft pump som jag kör igång när den inte räcker till.

Har köpt en beg pelletsbrännare som jag håller på att installera nu så tanken är att köra igång den

till tempen går upp så får IVT stå för värmen igen.

Tack för svaret.
Stx1se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!