Köpa värmepump?
Spara pengar
Luftvärmepumpar, installationer, service och reparationer!
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Klicka här och e-posta oss din prisfråga.
Luftvärmepumpar, montage och service med kvalite!
Stort sortiment, snabba leveranser!
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Elprisguiden

Författare Ämne: Vattentryck ???  (läst 4656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2531
SV: Vattentryck ???
« Svar #15 skrivet: 28 juli 2005, 21:22:24 »
Nu har jag gett mig på bypass ventilen, verkar som tryckfallet uppstår
i filtret, iaf till stor del. Finns någon här som kan något om dessa filter?
Finns det något att göra rent ? Jag kan iaf inte hitta något.

Backspola länge, riktigt länge (deta är en gissning)

om felet uppkom efter pumpbytet kanske du fått för klen pump
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

• Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 7165
  • gsg..... gåre så gåre
« Svar #16 skrivet: 29 juli 2005, 12:36:26 »
Det tyder på tryckfall... du har redan byggt bort sånt som kan orsaka det. tex igensatta ledningar.
Då återstår nog bara filtret. Det finns nog grovfilter nånstans och div ventilhus mm som kan sättas igen.
Sök efter instuktioner på internet kanske du kan hitta nåt...
Jag gissar att filtret sitter "efter" hydroforen!?

Om det sitter före hydroforen då påverkas inte trycket vid tappställena av ev tryckförlust genom filtret vid "störttappning!!! monteras det så har man dessutom konstant flöde genom filtret, eftersom det matas direkt från pumpen. Jag har mest vana från stora filter dom monteras alltid före ev trycktank eller reservoar.

Kolla här iofs redovisas ingen hydrofor på skissen
http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/255ver2_webb.pdf

Hmmm dom här rackarna rekommenderar montage efter "trycktank", du måste nog kolla upp lite. Ring nån försäljare av filter fråga på deras produkter och varför det ska monteras efter hydrofor och isåfall varför!?
Kan man ha det före hydroforen då är problemet löst, ev kan finnas risk att flödet från pumpen överskrider maxflödet för filtret.
http://www.aquagruppen.com/Avh%E4rdningsfilter.htm

Lycka till

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 439
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
« Svar #17 skrivet: 29 juli 2005, 13:26:28 »
Bara för att klargöra så är ordningen pump-hydrofor-filter
Hmm filtret har ju inte använts på snart ett år, börjar på att bli lite bättre snurr på vattnet nu.
Dock är det inget supertryck än sålänge, får väl fortsätta leta efter en grovsil och backspola ett par ggr till
och se om det förbättras mer.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 190kvm i Närke, byggt 1800 tal med ombyggnad 1940. Tegel + trä fasad. IVT greenline HT+ 9kw
driftsatt 050815 160m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

* CHATT

Refresh History
  • OBS! Skriv inte in viktiga frågor här, de raderas automatiskt.
  • Erik Renberg: Spara till barn regelbundet (typ barnbidrag): Lång tid => 100% aktiefonder när barnen är små, sedan växla över mot slutet om pengarna ska vara tillgängliga då. Spara i ISK. Satsa på låga avgifter/indexfonder, inga bevis finns för att aktiv förvaltning funkar bättre, men är alltid dyrare. Sprid riskerna mellan olika marknader. Välj inte avancerade/smala/dyra/aktivt förvaltade fonder/aktier om du inte kommer se över dom regelbundet och ofta. Lästips: http://blogg.avanza.se/hemberg/category/barn/
    Idag kl. 09:35:07
  • Rickard: Pyramidspel.
    22 april 2014, 16:34:40
  • Tågråttan: Läs, riktillsammans.se dom spar till sin dotter.. ganska kul att läsa vissa inlägg..
    22 april 2014, 14:39:35
  • Rickard: Vi har haft ungarnas pengar i fonder tills för ett år sedan, nu närmar de sig åldern när de skall knuffas ut ur boet, så nu har vi satt in det hela på räntekonton på Avanza med typ 3% ränta. värdeökningen under 18 år i Allemansfonder blev beskedliga 23%. Hade troligen vart bättre att ha dem på ett fasträntekonto hela tiden. Men å andra sidan, för något år sedan låg de på minus 23%...
    22 april 2014, 07:38:22
  • Puckonen: Är det de summorna som är aktuellt så är det ju "skit sak samma", utdelningen på det samma och ytterligare köp av aktier lär ju ätas upp av courtage. Men utdelning är utdelning och fonder kan då nyttjas för de slantarna.
    21 april 2014, 20:40:57
  • Hansson: Ja tänkte inte satsa allt på börsen.En mindre del typ 10 000 i aktier. Resten har jag i några fonder
    21 april 2014, 20:04:45
  • Carl N: Jepp, spela på börsen kan man göra med pengar som man både kan ha och mista, ungarnas pengar är bättre att placera säkert. Indexfonder brukar också gå bättre än andra fonder i långa loppet, troligen på grund av att de är mindre utsatta för mäklarnas misstag.
    21 april 2014, 19:43:03
  • Puckonen: Kottarnas pengar är det ju lite synd att gambla med och det finns 100 varianter att bolla med. Dela det i tre delar? En del fond, en del aktivt aktieförvaltande som en vägs upp av sista delen som sätts i premieobligationer? Svårt att råda kring kottarnas pengar, men en mestadels safe-strategi är nog att föredra.  dontknow
    21 april 2014, 18:58:40
  • Hansson: Jag har ett fondsparande oxå.tanken var att köpa nya aktier för utdelningen varje år.
    21 april 2014, 17:41:46
  • Carl N: Jag använder globala indexfonder till mina barn.
    21 april 2014, 16:29:10
  • Puckonen: Hansson, jag hade fondsparat i en bred fond. Alternativet är aktiv förvaltning av sin protfölj, om 20-25 år när ungen vill kunna nyttja dina sparade pengar kanske inte företaget/aktien är värt namnet ens.
    21 april 2014, 12:44:55
  • Hansson: Hur skall man spara bäst till sina barn? Ligger på ett vanligt spar konto nu. Skall man köpa någon aktie som har bra utdelning istället? Typ Telia?
    21 april 2014, 12:09:40
  • Tågråttan: 2014:Total förbrukning hittills i år från 1/1-31/3:5138kwh, + 176kwh för de dagar som gått hittills i April. "Tittar på Jokas textrad varje dag, han uppdaterar inte den som han borde :( "
    19 april 2014, 08:25:21
  • jojje: Glad Påsk på er allihopa tOOmten
    17 april 2014, 17:34:47
  • Tågråttan: Gräsänkling: Det första man gör, klippa strömmen  till VVB. Hittade även en strömtjuv på 8w som dragit det året om.. Vilken bra första kväll..
    15 april 2014, 19:54:43
  • purjo__: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55452.0
    15 april 2014, 10:40:36
  • pts: /hiitar/hittar/
    15 april 2014, 08:47:31
  • pts: Var hiitar jag tråden för senaste inköpet ?
    15 april 2014, 08:47:13
  • purjo__: Inte ofta man är helt ensam på forumet...  :)
    13 april 2014, 04:19:52
  • Fattiglapp: Denna vecka för ett år sedan var den sista veckan jag hade "mellanhög" strömförbrukning, Veckan efter den och många följande halverades densamma. Undrar om det blir lika bra i år?
    12 april 2014, 17:08:37
  • Puckonen: Då är det inte samma bruk då jojje som svågern o svärmor knegar på, trodde att världen som vanligt var liten. Men de håller till i FBK-land. :)
    11 april 2014, 23:20:22
  • jojje: Puckonen, jag jobbar på Holmen Paper i Hallstavik.
    11 april 2014, 22:41:22
  • Puckonen: jojje, vilket bruk i landet knegar du på?
    11 april 2014, 12:38:28
  • jojje: Strax ska jag på kurs i att använda höghöjdssele, vi använder det vid div underhållsjobb på pappersmaskinen. Kul när dom kommer på flera år efter vi börjat använda dessa selar att dels var det fel modell på sele vi hade samt att vi behövde gå en utbildning också
    11 april 2014, 10:54:50
  • jojje: Hmm, tyckte bilen vibrerade och betedde sig som jag inte är van vid, tog bort centrumkapslarna och ser då att jag lyckats få alla centreringsringar på sniskan, bara göra om och göra rätt:)
    08 april 2014, 12:57:34
  • bopakoster: Rickard, inte ska du må dåligt, du säljer ju fina grejer till oss och nu har ju chefen kommit hem, hon kan nog trösta dig?
    08 april 2014, 11:42:16
  • Rickard: Faktureringen var klar redan fredag mitt på dan, det får inte bli fel. Men det är bland det tråkigaste som finns, de flesta tror att det är det bästa med mitt jobb, men jag mår dåligt av att fakturera andra.
    07 april 2014, 23:26:35
  • Puckonen: bopakoster, jag torskar ju två timmars sömn. :D Rickard, fakturering och förfest resp fakturering som bakis-aktivitet låter som ett vinnande koncept. ;)
    06 april 2014, 20:09:32
  • bopakoster: Puckonen, du vinner ju 2  timmar om dan på det viset, hinner med att uppleva 20% mer!
    06 april 2014, 18:54:44
  • Rickard: Pust. Nu får chefen komma hem, lite jobbigt att vara gräsänkling, till dig Puckonen kan jag säga att helgen har varit som man kan förvänta sig... och utöver det har jag faktiskt lyckats göra denna månads fakturering av annonsörer och kunder i offerttjänsten, runt 70 fakturor... Har även gjort en projektbeskrivning inför ett kommande projekt som jag skall söka utvecklingsbidrag för, spännande...
    06 april 2014, 10:16:52
Boosta din värmepump!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Tysk kvalitet i alla delar!
Mitsubishi värmepumpar, Q Effect
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal