Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?  (läst 1541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« skrivet: 24 oktober 2010, 10:38:23 »
Detta att välja mellan 6 eller 8 kw styrka på pumpen.

Vill man inte uppnå att den i störst utsträckning ska kunna köra utan elpatron?

Enligt Nibes beräkningar skulle en 6kw innebära 88% verkningsgrad ihop med typ 160 borrhål
En 8kw ihop med 190 borrhål skulle klara 99% och styggare minusgrader.

Men, väljer man 6an, grundare borrhål, så kanske man sparade 10tusen på bara borrhålet.

Hur ska man tänka?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25497
  • Ägare av forumet
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 10:57:26 »
Verkningsgrad = Hur mycket energi värmepumpen ger i proportion till driveffekten = COP, brukar ligga runt 3.5 på en värmepump.
Effekttäckningsgrad = hur stor andel av effektbehovet som värmepumpen (utan hjälp av elpatron) kan tillföra, brukar ligga på ca 60-80%
Energitäckningsgrad = Hur stor andel av husets årliga energibehov som värmepumpen (utan elpatron) kan tillföra huset, brukar ligga på ca 95-99%.

Jag gissar att de siffror du hänvisar till avser effekttäckningsgraden, och att dina två alternativ ger en skillnad på energitäckningsgraden på mindre än 1%.
Du sparar kanske 200 kWh/år på att välja den större värmepumpen, och det ger en väldigt lång payoff-tid, och inte effekttariffer införs.

För själen kan det dock kännas gott att satsa lite extra för att slippa se elpatronen gå när det blir riktigt kallt ute.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 11:17:29 »
Så.

110kvadrat boyta. 21grader.
sen hoppas jag på få klart ovanvåningen vilket blir 62 kvadrat, där krävs kanske inte lika mycket värme.

Garager, 64 kvadrat, vill jag mysvärma. Kanske även köra någon fläktkonvektor under huset.

Funderar på inleda med en 1245. Sen docka på med en beredade ifall jag får hit stora badkar.
Installatören erbjöd billiga solrör fast vill nog leka med annat.

Om jag då skippar turboslangen som är dyrare. 40mm vanliga slangar. borrar mig ner till att få 190 aktivt.

ihop med beredare och 200liter arbetstank. köra förvärme på inkommande. köra på en 6a.. tror ni slutvärdena
blir de bästa då? trots "kallaste vintern på 1000år"

---------

Jag vill försöka spara in på onödiga planer nu, nya radiatorer och rör var tydligen kostsamt men ett måste.
Lite sugen på en kamin och behöver spara in endel pengar för ha råd med det också. Men det skulle ju
täcka upp de kallaste dagarna.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad lars

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 291
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 11:26:40 »
Förra vintern surrade politikerna om kostnaderna för effektuttagens storlek. Om det skulle kunna bli någon form av effekttaxa, då skulle en kraftgare vp få en någon förmånligare situaton. Eller är effekttaxa orealistisk i framtiden?
Om man tar en mindre bör man ochså se vilken grundavgift man får. Klarar man sig på 16A eller behövs 20A huvudsäkring? Det kostar en del med högre.
När elpatronen slår till och 3 kW går in sker helt plötsligt mer än en fördubbling av effektförbrukningen. Nu kan förstås effektvakt ordna det problemet. Kolla således om det finns effektvakt i den.
Tänk ochså på framtida energibehov. Utbyggnad osv.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7104
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2010, 11:43:00 »
160 meter borrhål till en pump på 6 kW är rätt mycket. Är det långt ner till grundvatten eller har berget dålig värmeledningsförmåga?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2010, 11:51:18 »
bor i "över det normala" zon. Fast det stod inte vad det innebar. Har för mig en gammal karta antydde runt 14meter.
Och enligt en borrare har vi fint berg här.
- 600-2000liter uttagmöjlighetzon. Min linborrade brunn ger mycket.

En närliggande brunn har: 12,5meter till berg. totaldjup: 73. vattenmängd: 1800. diameter 114.
andra har:
15meter till berg. totaldjup: 64. vattenmängd: 1080. diameter 112.
16meter till berg. totaldjup: 76. vattenmängd: 1440. diameter 115.
15meter till berg. totaldjup: 76. vattenmängd: 600. diameter 115.
10meter till berg. totaldjup: 124. vattenmängd: 2100. diameter 114.
13meter till berg. totaldjup: 142. vattenmängd: . diameter .




-det var mer att alla säger man ska lägga extra på djupare hål och att jag uppmana installatören att hitta bästa resultat
medans han dock uppmanade mig att ta det mest lönsamma :)
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 12:35:11 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2010, 13:27:03 »
röstar alla på 8 pumpen?

jag vinner inte cop på 6an då ihop med acktank?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7104
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2010, 14:17:47 »
15 meter ner till berg verkar vara vad man får räkna med. 140 meter borrhål räcker då bra till en 6 kW pump. En 8 kW pump skulle klara sig med 150-160 meter, den kommer inte att ta ut så mycket mer värme från borrhålet. Men tycker man det är värt ungefär 5000 kr extra för att leva i fullständig visshet om att borrhålet kommer räcka till så är det bara att borra på. Det blev ju ingen turboslang så där finns det en del "sparade" pengar att ta av.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gunnarb

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2010, 20:02:28 »
Jag blev rekommenderad en 8 kW-pump för 10 år sedan, men köpte en 10 kW (Nibe 1110) istället och borrade 170 m hål med kanske 4 m till berg. Det har jag aldrig ångrat och hålet räcker mer än väl till att värma mitt 170 kvm stora hus från 1800-talet utan att det riskerar att frysa (stockholmstrakten). Har +1 grad upp och -3 ner som värst i februari, kalla vintrar. Jag tycker heller inte att jag har har fått för många starter och kompressorn har i alla fall inte gått sönder ännu. Jag har så gott som helt sluppit tillsatsvärme (jag har den avstängd så gott som hela året) och den behövs bara när kvicksilvret går under -15 grader och då knallar jag ner i källaren och aktiverar den under någon vecka./Gunnar
Bor i 18-hundratalshus på 170 kvm på Dalarö med Nibe 1110 bergvärmepump på 10 kW samt en Toshiba Polar 1, RAS 13  luftvärmepump i gästhus.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Nibe 1145-10
SV: välja en 6 (88% verkgrad) eller 8 (99%) ?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2010, 20:45:31 »
Hej!

Du kanske vill bygga ut om 5 år... Om 15-20 år när pumpen gjort sitt och du ska byta ut den har framtidens pumpar blivit ännu effektivare och behöver några meter djupare hål.
Jag är väldigt glad att förra ägaren lade tillräckligt med slang när det satte in sin överdimensionerade 15 kw Thorvent 1991. Idag klarar vi oss på en 10 kw och har 0 grader in som kallast i februari.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal