Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kanske inte just VP frÃ¥ga.....men det tangerar...  (läst 3599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
Hej Alla !

Kanske inte en VP fråga som så. Om ni blir arga för att jag lägger in den här så skrik till så flyttar jag den till ett annat ställe.

Den som har varit lite observant har sett att jag har ställt lite mer eller mindre korkade frågor gällande
vår Nibe 2010-8 som vi dockade för ett par veckor sedan till vår NIBE City EL/OLJE panna.
Allt enligt Nibes instruktioner för flytande kondensering.

Under ett par veckor här inne så har man fått ett antal förslag på hur man skulle kunna kräma ut
mer ur VP'n (Tack Janne-energi). En del av dessa förslag kommer säkert att implementeras när dels
ekonomin är bättre, dels när fegheten inför nya system har släppt lite.... :)

Nu till min fråga.

Jag har ett hus som har en öppen spis. Man kan i princip säga att jag har mer eller mindre
gratis tillgång till ved, enbart min egen svett och tid som sätter begränsningen. Tid har jag
gott om, svett,,,,,,njau kanske inte så mycket (lite lat är jag)... ;)

Den öppna spisen står i vardagsrummet på nedanvåningen, och det är inte en öppen
planlösning. (Skall försöka lägga in en bild på planlösningen)

Min tanke är följande:

Installera ett värmeförflyttningssytem (Myson eller Pax) från vardagsrummet till sovrummen
och kanske ett rör upp till ovanvåningen.

Om man under tiden från 1:e oktober till 31:e Mars eldar kanske 8-10 timmar i veckan (genomsnitt).

Hur mycket tjänar man på det ?

Nu misstänker jag att VP'n slår av när rumsgivaren (ja, den sitter i vardagsrummet) upptäckar att
det är varmt i rummet.

Mår den bra av att slå till och från med jämna mellanrum under vinterhalvåret ?

Eller får VP'n tuppjuck och drar mer / får sämre effekt över tid ?

En undrande Hassel.....



 
Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Mycket bra du skapar egen trÃ¥d. Egna frÃ¥gor och lösningar kan man ge direkt dit. 

Testa först mitt enkla test och återkom.



VP lider ej av att starta över 20-30 ggr per dygn. det gör den tidsvis vid vissa temp ute.
Det behöver du ej vara rädd för.

Det med fördeln av värmen är bra före cirk av luften gör fördelning av värme / kyla bättre.

Citera
Norml statestik sen okt 2004 har jag start 820/2540 och gångtid 840/3280 steg I / II.

Det visar dig en fördeln av starter/ gångtid med 2010-6
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Kanske inte just VP fråga.....men det tangerar...
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2005, 16:25:00 »
Tack för snabbt svar om VP'ns många starter.

Såg att bilden på planlösningen blev klippt av någon märklig anledning.

Försöker nu lägga in en ny.

Hassel
Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kanske inte just VP fråga.....men det tangerar...
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2005, 07:53:22 »

Min tanke är följande:

Installera ett värmeförflyttningssytem (Myson eller Pax) från vardagsrummet till sovrummen
och kanske ett rör upp till ovanvåningen.

Om man under tiden från 1:e oktober till 31:e Mars eldar kanske 8-10 timmar i veckan (genomsnitt).

Hur mycket tjänar man på det ?
 

Hmmmm..... Sc:,h

Du tjänar mysfaktor på det, och motion när du hugger veden. Vill du tjäna pengar så sälj veden...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Kanske inte just VP fråga.....men det tangerar...
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2005, 09:43:24 »
hmmm....man tycker ju att det borde ge nått.

åtminstone under de timmar som man eldar så borde ju
VP'n stå stilla. Och det är väl alltid någon kilowatt eller två.

Sälja veden kan jag inte.....kompisen som äger skogen blir nog ilsken om jag gör det.... :)

Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kanske inte just VP fråga.....men det tangerar...
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2005, 10:22:44 »
hmmm....man tycker ju att det borde ge nått.

åtminstone under de timmar som man eldar så borde ju
VP'n stå stilla. Och det är väl alltid någon kilowatt eller två.

Sälja veden kan jag inte.....kompisen som äger skogen blir nog ilsken om jag gör det.... :)


En öppen spis brukar inte ge så värst mycket mer än att den värmer skorstenen + en del strålningsvärme i rummet du eldar i. När man eldat färdig försvinner värmen ut genom skorstenen (om man inte stänger spjället och riskerar CO-förgiftning). En värmetransportör gör att du riskerar att det ryker in (baksug i skorstenen) när du eldar vilket ju inte blir så trevligt.

Det finns diverse insatser att stoppa in i spisen som ökar värmeavgivningen lite grand men i ditt fall sÃ¥ blir det knappast en lönsam investering (dessutom tycker jag att en öppen spis är trevligare, man kan grilla mashmallows och äpplen i dem).  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Kanske inte just VP fråga.....men det tangerar...
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2005, 15:51:03 »
hmmmm....klurat lite på CarlN inlägg att man får kanske ett baksug i skorstenen....det är ju inte så kul...
så...det löser man med att:

1) Ta upp ett hål i ytterväggen.
2) Montera in ett spirorör från väggen till spisen.
3) Installera en kasset i spisen (vilket blockerar skorstenen från baksug)
4) Sätta in en rörfläkt i spiroröret
5) Samt ett värmeflyttsystem på andra sidan av rummet ut till resten av huset.

hmmm....misstänker att jag kan redan nu beställa skiljsmässohandlingar från tingsrätten
om jag gör verklighet av detta... :(

nåväl...får väl optimera VP'n i höst för att få ner totala energikostnaden till målet.

Tyvärr fungerar det inte att grilla vare sig Marmallows eller äppel hemma pga diverse allergier.

Men man kan ju kanske tända en brasa, korka upp vinet, och ha det lite mysigt iaf.
Särskilt nu när frugan inte dricker alls..... :) ;)

Hassel

Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!