Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor  (läst 7685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 10
SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« skrivet: 08 oktober 2010, 12:08:38 »
Hej, hade en riktig problem vinter förra året som gjorde att ja hittils hatar luft/luft värmepumpar.
Har en Mitsubishi Heavy Industries Hyper inverter SRK20ZFX-S installerad i huset. (Även en i gästhuset) Förra vintern så slutade den producera värme redan innan -17grader, är det normalt? Den stod bara å tuggade på avfrostning i flera dygn, startade kanske i 2min å blåste kall luft innan den dog igen. Vilket gjorde att temperaturen i huset sjönk väldigt fort eftersom vi hade runt
minus -17 grader från december till februari. Den i gästhuset frös utedelen ihop på totalt, fick stå ute i ett par timmar å frosta av med värmepistol. Har läst en del andra inlägg här som det beskrivs att det finns ett motstånd i kretskortet på utedelen som kan tas bort och då klarar pumpen lägre temperaturer?. Finns det även enkla sätt att lägga i egen värmekabel i bottendelen av utedelen? Hur lång värmekabel, w/m? Kan troligen tänka mig att de inte finns något förberett i installationsdelen för att lägga in värmekabel så man får göra egen med stickpropp via tidstyrning eller nått.
Sen tycker ja att motorn i innedelen har börjat låta mycket högre vid låga fläktvarv, är lagrena påväg att ge upp? hur mycket kostar det att byta de?
Pumparna var redan installerade när jag köpte huset och fick inga besked om att de har krånglat innan av förra ägare. Men ja började rota i bruksanvisningarna som låg kvar och såg att något "I drift tagningsschema" har aldrig blivit ifyllt vid installation så jag antar att förra ägaren har installerat själv :( Vill vara lite mer förbered på kyla denna vinter så vore tacksam för svar snabbt. MVH Micke

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2010, 14:59:32 »
Hej Micke_O ..!

Efter en snabb-koll så verkar det inte vara någon större skillnad mellan dina SRK20ZFX-S och den SRK20ZGX-S som jag har. Dina verkar vara en äldre modell, men med samma specar.

Enligt vad jag hittade och som beteckningen "-S" antyder har dina pumpar ingen värmekabel i bottentråget. I alla fall inte i original. Om ingen har monterat sådana i efterskott, bör du definitivt göra det. Det säljs lösa värmekablar för ändamålet på flera web-shopar. Tex:
  http://www.nettovarmepumpar.com/shop/?artnr=B048WR_White
  http://polarpumpen.e-butiken.se/?artnr=Vinterutrustning

Dom är normalt färdiga med en termostat som slår till vid ca + 2-3°C, och från vid 8-10°C. Effekten brukar vara 75-100W. I och med att dom har en egen termostat kan man ansluta dom direkt på skruv-plinten för el-anslutningen i ute-delen. Men jag skulle nog ändå rekommendera att dra en egen skarv-sladd inifrån. Då du kan sätta en separat strömbrytare för värmekabeln (går ju att arrangera en ute åxå, men är bökigare). Man behöver inte ha värmen på om det inte är flera minusgrader under en längre period.

Längden brukar räcka till att lägga kabeln i en slinga, fram och tillbaka, under hela värmeväxlar-paketet. Ett tips är att lägga ena delen av kabeln längs  ytterkanten på bottentråget. Jag hade inte det på min, och fick problem med att det frös just där. Sen rann smält-vattnet  över kanten på utsidan i stället, och frös mera på utsidan... Sen fick man hacka is...
Glöm inte att även lägga kabeln rakt över dräneringshålet. Där får det inte kunna frysa...
----
Att ute-delarna frostar igen kan dock ha flera andra orsaker. Ett problem är att styrsystemet som ska känna av behovet av avfrostning ibland inte märker att det behövs. Det händer dels när effektuttaget är litet, och ute-luften ligger runt 0°C med hög fuktighet.

Om du ställt ner tempen i ditt gästhus, och/eller ytan som värms där är liten, blir effektuttaget så litet att pumpen inte märker att den bygger på massor med is. När det sen blir kallt fattar den att den måste avfrosta, men då är det för sent. Pumpen ska då ta värme inifrån för att tina isen, och det funkar inte med 50 kg is som ska tinas. - Ta fram trädgårds-slangen och spola vatten på isen för att tina, är nog bättre än varmluft. Snabbare i alla fall, speciellt om du kan få varmvatten.

Jag har själv drabbats av ett snarlikt, delvis relaterat problem, som gick enkelt att åtgärda:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17409.msg259133#msg259133

Om du installerar värmekablar och pillar fram ute-luft-givaren  som i länken ovan, så har du en god chans att slippa ned-isning i vinter. Men du bår nog ändå hålla ett vakande öga på pumparna , så att man kan sätta in motåtgärder i tid.
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 15:04:35 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Micke_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 10
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2010, 17:58:58 »
Hej, tack för det svaret, blir å beställa två stycken såna värmekablar direkt å lägga ner i bottentråget.
Kollade även det andra forums inlägget och ska nog flytta ut sensorn från sin lilla kåpa, så den frostar av i tid. Var nog just det du skrev i gästhuset för där hade vi bara luftvärmepumpen för underhållsvärme på låg effekt.

Men du har inget svar på om det funkar att ta bort ett visst motstånd i kretskortet så pumpen klarar lägre temperaturer?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 22:19:52 »
Nämnde inget för jag vet inget...
Jag såg bara ett inlägg med samma fråga i en tråd när jag sökte efter din modell på forumet. Ingen svarade... Jag har läst det mesta i service-manualen för min modell. Den innehåller ingenting om nåra såna "trick".

Var har du sett nåt om att det går att klippa motstånd?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Micke_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 10
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 20:41:25 »
Okej. Nej ja läste en annat inlägg här på forumet under Mitshubishi Heavy Industries, fast de var ju en SR 25 ZFX-S maximan Hyper inverter som dom hade moddat kretskortet i utedelen, där dom hade tagit bort ett motstånd som jag fattade det. Fast den maskinen och min kanske inte har några likheter alls?

Tänkte bara om det kretskortet var någorlunda likadant uppbyggt som på min, så kanske det var orsaken till att min värmepump dör/avfrostar hela tiden när det sträcker sig mot -17 grader. Känns inte som det är så stor idé å ha luft/luft värmepump som inte producerar det minsta till värme när det blir mellan 15-17 minus ute (som det ofta är på vintrarna där jag bor) för då måste ja köra el elementen hela tiden ändå för att ens orka vara inne utan å frysa hehe :) har iofs vedspis och braskamin, men orka vara uppe hela nätterna å elda =)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2010, 23:51:14 »
Jag blir inte klok på om SR 25 ZFX-S är en felskrivning eller inte... Men jag hittade i alla fall några trådar som handlade om problem som påminner om det du beskrev.

Som jag tolkade verkade dom "fastna" i avfrostningsläge. Men jag misstänker att det inte var riktigt fullständigt beskrivet. Det skulle förvåna mej mycket om inte även dom här pumparna alltid avbryter en avfrostning efter en max-tid på ca 10 minuter. Min gör det, Toshibas pumpar gör det. Dom har jag servicemanualer på.

Vad som händer efter att avfrostningen avslutats kan vara svårt att tolka och återge. Min modell ska köra kompressorn minst 35 minuter (tror jag det var) innan den får avfrosta igen. Om det blir någon värme då, avgörs till stor del av om ute-delen hunnit bli isfri  vid avfrostningen eller ej. Det framgick inte av någon av trådarna jag läste, huruvida det var någon is alls på ute-delen eller inte. För att kunna avgöra någon lämplig åtgärd behöver man veta om ute-delen blir isfri eller inte.

En egenskap min pump har, och som inte är beskriven i manualen, är att under -15°C övergår den från behovs-styrd avfrostning till tid-styrd. Då avfrostar den alltid efter 35 minuter, även om den är helt isfri. Orsaken till det lär vara att kompressorns smörjolja inte klarar att följa med kyl-mediet runt i systemet tillbaka till kompressorn, utan fastnar i ute-delens värmeväxlare när det blir för kallt. Resultatet blir i alla fall klart mindre värme-gång, och mera avfrostning. Ca 25% av tiden får man kyla i stället för värme. Det beteendet är långt ifrån unikt för Mistibishi (HI). Intervall o temp-gräns varierar lite mellan tillverkare o modell. Om din pump gör på samma sätt vet jag dock inget om...

Sen vill jag nog åxå försöka få dej att sänka dina förväntningar på pumparna lite. Speciellt den du har i bostaden. Baserat på att du sa att ni "haft under -17°C från december till februari" så gissar jag att du bor "långt" norr om dalälven..? (08 som jag är...) Dom här pumparna kan aldrig klara att värma ett hus på dina breddgrader om du inte har ett passivhus. Eller ett hus på 30-40 m² - välisolerat... Dom har helt enkelt för låg effekt. Du lät besviken att den gav upp redan vid -17°C...  Jag skulle jag vara väldigt nöjd om min skulle klara sej så långt ner.

Även om dom inte gör någon större nytta under -15°C - så gör dom stor nytta över...

Ska du klara dej på enbart LLVP, så kan du behöva 2 st - med högre effekt. Tex 2 st Mitsubishi Electric FD35:or. Fast det hänger ju på vilket hus och vilket värmebehov du har...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Micke_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 10
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2010, 20:32:38 »
Ok. Det problemet jag märkte med min var att den typ fastnade i avfrostningsläge, frostade av i minst 20min, försökte starta upp igen, alltså att innedelens motor började gå igen fast kanske bara i nån minut, och med kall luft, sen slutade innedelen helt att gå och blinkade i läge avfrostning.
Men som du beskriver med kompressorns smörjolja verkar väl vara en logisk förklaring till att den inte vill blåsa vidare mycket värme när temperaturerna sjunker nedåt.

Jo har kanske haft lite för höga förväntningar men man har väl ändå tyckt att pumparna skulle klara lite nordiskt klimat. Jag bor faktiskt i mitten av värmland, förra vintern hade vi en riktig vargavinter med låga temperaturer länge, var ju iofs varmare än -17 på dagen när solen sken, men för övrigt så var det väldigt kallt, och som man hört nu att de spår möjligtvis lika kall vinter även iår så har ja nog inte mycket å hämta från min värmepump. Huset ja har är på ca 115m², 1¼ plan, övervåningen är det behaglig värme, men nedervåningen är väldigt kall även om luftvärmepumpen sitter där, har välisolerat hus timmerstomme, tillägsisolerat in & utvändigt har väggar som är ca 45cm tjocka hehe :)

Ok, för har hört av andra vänner/bekanta att dom inte haft några problem efter temperaturen sjunker under -17 grader utan att deras pumpar fortsätt jobbat ner mot -25 grader.
Luftvärmepumparna var som sagt installerade -07 av tidigare ägare, så när vi köpte huset så fick vi informationen även energideklaration att det funkat bra alla år och låg energiförbrukning. Men som för mig så sluta pumpen producera värme vid runt -17 (gav inte för mycket värme vid kanske mellan -10 till -15 heller) så då fick el elementen slängas på och det fick eldas efter behov, men ja jobbar i Norge och är ej hemma på veckodagarna så då kan ja inte elda. Hade fina elräkningar efter denna vinter därför ja inte har så bra erfarenheter av luftvärmepumpar som ja trodde skulle räcka för att hålla någorlunda värme uppe i mitt hus.
Därför är ja heller inte så sugen på att uppdatera med fler och större pumpar heller om dom inte kan värma under de minusgraderna....


Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • the good old days
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2010, 22:11:52 »
alltså en riktig värmepump ger värme ner till -30, men visst finns det många pumpar som inte klarar det, eller ens kommer i närheten, vilket får folk att tro att luftvärmepumpar inte är nåt för kallt klimat, men köper man billigt så får man nöja sig med billigt.
nu är ju inte MHI nåt billighetsmärke så jag skulle tro att nåt kan vara fel på din pump.
men jag har iallafall 2 pumpar på mitt hus, en toshiba och en samsung, och en natt i vintras hade jag -32 och då hade jag 18 grader inne på morgonen bara med pumparnas hjälp, inte illa! tände då en liten brasa och genast steg tempen och varvtalet på pumparna sjönk.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2010, 00:35:28 »
Om din pump faktiskt går på avfrostning i 20 minuter, och sen bara går några minuter innan den avfrostar igen, är det nåt som är fel. Bästa sättet att veta om pumpen faktiskt avfrostar, är att titta på ute-delen. Om fläkten står still när kompressorn jobbar, avfrostar den.

När jag skrev om täta avfrostningar för att undvika olje-problem, så ger pumpen i alla fall värme i 35 minuter, och avfrostar i 10 minuter. Inte riktigt som du har upplevt...

Enligt dom trådar jag läste tidigare, så verkar det som dom tidiga pumparna av den där modellen, hade någon bugg i mjukvaran som ställde till det. Men det är nog bara ÅF (Kylma tror jag?), eller en insatt installatör som kan bekräfta om det stämmer. Och kanske på ditt serienummer avgöra om din pump skulle ha det felet.

Som Oskar P. skrev så är MHI inte något billighetsmärke. Det är tysta, effektiva och bra pumpar. Men just beteendet med täta avfrostningar under -15°C gör att den då nästan helt tappar "musten" och är därmed inte det bästa valet i våra kallare klimatzoner. Det finns bättre alternativ, så lyssna på Oskar P och dina vänner/bekanta...

Och som sagt dina pumpar verkar lida av nåt värre problem...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2010, 06:34:59 »
Tror de lider av SRK-sjukan.
Går de på låglast eller rent av går on/off vid minusgrader är detta ett känt problem.
lösningen är värmekabel och hårt pumparbete.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Micke_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne
  • Antal inlägg: 10
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2010, 19:36:48 »
Tack för svaren. Ska ta och ringa till tidigare ägaren och fråga vem/vilken som installerat pumparna. Får ta och höra med de lokala kylmontörerna ja har hemma om dom felsökt någon Pump av mitt märke, värmekabel ska ja beställa och lägga i nu, men med hårt pumparbete menar du att ställa in innedelen på fläktvarv "high" och hög temperatur hela tiden då? vilken värmekabel fungerar bäst?, fick tips i tidigare inlägg en kabel från polarpumpen och en från nettovärmepumpar...


Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZFX-S Olika problem och frågor
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2010, 00:29:55 »
Jag tror dom flesta värmekablar är i stort sett likvärdiga. Välj en leverantör som känns bra eller billig...

Med hårt pumparbete menas att den ska gå med hög effekt. Det innebär dels att fläkten måste ställas på "medel", "hi" eller "auto", och att termperatur-inställningen ska ställas upp ett par grader över den normala. Det bör räcka att köra pumpen så i ½ timme per dag, eller nå't. Inte så praktiskt för pumpen i gäststugan kanske, men det är nog vad som behövs där. Vitsen är att pumpen kan känner att den faktiskt behöver avfrostas (om den behöver det), när den jobbar med högre effektuttag.

När det här problemet uppstår, grundas det vid ute-temperaturer nära nollan och gärna vid hög luftfuktighet. Då kan is byggas på i ute-delen utan att någon avfrostning görs. Det luriga är att man inte märker något förrän det blir kallare, så man kan lätt misstolka det som att problemet uppstår vid låga temperaturer. Så titta gärna till ute-delarna då o då för att se om dom har byggt på med is. I så fall är det hög tid att dra på inställningen för mera värme en stund, tills den startar avfrostning.

Det här borde inte vara problemet för pumpen i bostaden om den inte sitter trångt, eller i ett avgränsat utrymme, så att värmen inte kan spridas ut i huset. Du borde ha "tillräckligt" högt effektuttag där.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal