Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????  (läst 8132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
Har 1 plans villa på ca 110 m3 + garage på 40m3 med vedeldning/EL idag om jag bara kör med El 21 - 23000 kwh/år. (kan också tänka mig att ev docka på ved /el systemet),  men vilken typ av värmepump är "bäst" för mig och vad skall man tänka på när det gäller alla dessa olika fabrikat. Jag bor på sandjord i södra dalarna ( perfekt för morotsodling) och har antagligen mycket långt ner till berget ca 30 - 40m. har funderat på luft / vatten eller jord och kanske sol. Kan man köra kyla med L/V pump??
Tacksam för alla goda råd i denna djungel.
mvh
R Larsson

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Värmepump eller åkarbrasor...
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2005, 18:51:20 »
Hej

Jag tror att du är på rätt väg i ditt tänkande med en luft/vatten värmepump med tanke på din relativt låga förbrukning.

Bifogar ett räkneexempel med följande ingångsdata

ort: Falun
årsmedeltemperatur 4.6°C.
27 dagar med utomhustemperatur < -10°C

energiförbrukning 23000 kwh

Ny förbrukning hamnar på ca 10 600 kwh vilket ger en besparing på 12 400 kwh eller 54%.
 
Beräkningen baseras på en NIBE Fighter 2010 6 men en CTC Eco Air 105 eller IVT Optima 500/700 ger i stort sett samma resultat.

Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Mer tips och råd finns att läsa i forumet.

Hälsningar från Cicero.
« Senast ändrad: 17 juli 2005, 11:53:54 av Marcus T Cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2005, 19:12:51 »
Jag vet inte hur smidigt det är att docka en luft/vattenvärmepump mot din nuvarande ved/el panna. om du inte dockar mot denna så kräver en sådan anläggning att du skaffar en ny elpanna & då är du uppe i samma pris som en ytjordvärmeanläggning. En ytjordvärmeanläggning ger en högre besparing.

först ofränst ska du ta reda på om ditt radiatorsystem lämparsig för värmepumpsdrift.
vet du hur varmt vatten som schuntas ut vid svinkyla?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2005, 20:12:20 »
Tack för snabba svar
Vill minas att jag shuntar ut vid -25 och mer  ca -45  -55 grader när det är allra kallast. jag har både acc tank elpatroner i nuvarande system.
Jag är också lite fundersam på om sandjord lämpar sig för ytjordvärme?
 mvh
R larsson
« Senast ändrad: 16 juli 2005, 20:21:54 av tdiswe »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2005, 21:06:55 »
Tack för snabba svar
Vill minas att jag shuntar ut vid -25 och mer  ca -45  -55 grader när det är allra kallast. jag har både acc tank elpatroner i nuvarande system.
Jag är också lite fundersam på om sandjord lämpar sig för ytjordvärme?
 mvh
R larsson

fuktig sandjort har mycket högt energivärde.
är du tveksam så lägger man bara längre kolektorslang.

det är inte bra om ditt värmesystem behöver 55 svinkyla. om returtempraturen är 55 grader slår värmepumpen av & går där efter som ren elpanna.
det troliga är att du idag schuntar ut 55gradit & reglerar tempraturen med termostater på radiatorerna & då är det inte säkert att du behöver 55 grader vid svinkyla = det komer att funka fint.
det du kan göra är att välja en värmepump som klarar 65 grader eller komplitera med nån radiator(eller byta nån mot en större) då kommer huset att ta lite med värme så att retur tempen blir lägre.
du kan med stor fördel uppgradera med större radiatorer, detta komer att öka verkningsgrader hoss värmepumpen.

har du plats för ytjordvärme så är det ett riktigt bra alternativ. Rickard som har forumet, han har ytjordvärme i sandmark & det funkar mer än bra!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2005, 21:31:13 »
Det är alldeles riktigt att jag shuntar ut hög temp och har reglerat temp med termostaterna på radiatorerna som sagt har jag en öppen planlösning.  Vet inte men har fått för mig att jag har torr sandjord. Hur mycket slang pratar man om och vilken typ av slang skall det vara samt hur djupt bör man lägga en slang. och är det max längd på slingor??

MvH
R Larsson


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2005, 22:51:31 »
Det är alldeles riktigt att jag shuntar ut hög temp och har reglerat temp med termostaterna på radiatorerna som sagt har jag en öppen planlösning.  Vet inte men har fått för mig att jag har torr sandjord. Hur mycket slang pratar man om och vilken typ av slang skall det vara samt hur djupt bör man lägga en slang. och är det max längd på slingor??

MvH
R Larsson


Du bör ha max 400m/slinga, man kan ha 450-500 men det är bättre att dela det på 2 slingor när man kommer över 400m
slangen ligger 2m från huset & sen kan man lägga slangen med en meters mellanrum, djupet är olika beroende på var ilandet du bor, men det rörsig om en meter ungeför, den ska liga så ytligt som möjligt men under kärlen.

det går år ungefär 400m till ett normalstort hus, exakt längd får man räkna fram i att program efter huset & värmepumpens effektbehov, stält mot vd du har för mark. har du torrsand så kanska du ska ha 2st slingor på 300m vardera, men detta är en gisnign, du kanske klarar dig med 400m vad vet jag, men om jag ska gisa så är det 600m som gäller.
man kan aldrg ha för lång kolektorslang, dett ökar bara verkningsgraden hus värmepumpen, men om man har för kort så får man problem!
Jag vet inte om man har en speciell slang igentligen, men den slangen man brukar andvända kostar ca 10:-/m .
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2005, 11:40:38 »
Frågorna hoppar sig i huvudet, Finns det nån brytgräns där man ser på antal kwh och kontra Luft/ Luft, Luft/Vatten, eller Vatten/vatten VP tänker både invensteringsmässigt och driftsmässigt

Mvh
R Larsson 

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Värmepump eller åkarbrasor...
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2005, 12:05:41 »
När det gäller brytgräns mellan de olika alternativen så kan man räkna på lite olika sätt.

Du sparar otvivelaktigt mer med en markvärmepump jämfört med en luft/vatten och i ditt fall skulle jag uppskatta att du kan spara ytterligare ca 4000 kwh per år jämfört med mitt ovanstående räkneexempel för en luft/vatten anläggning.

Det du måste göra är att ställa den extra besparingen mot den extra investeringskostnaden och sedan själv avgöra om det är värt det.

Mitt råd blir att om du kan gräva ner en markslinga själv till en låg kostnad så blir det ett investeringsmässigt klart vettigt alternativ jämfört med luft/vatten men om du måste borra så blir det mer tveksamt.

Hälsningar från Cicero.



Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2005, 11:43:06 »
Tack för snabba svar,

Då är det dags för planläggning skall försöka se över situationen med att ev  få lagt ner markslinga ev 2*250meter. Finnes det många olika kvaliteter på slang till ytjordvärme och i så fall finns det nån speciell typ av slang som rekomenderas.

Har lagt ut kostnaderna på en 5-7års period för att se om jag kan få en vettig lönsamhet i det hela och om jag kan få detta gjort till en rimlig kostnad ::

vad kan man anta för levetid för systemet......

Hur påverkar detta att jag inte har golvvärme utan radiatorer   kräver högre temp vad jag förstått. och vad skall man tänka sig för typ av värmepump är det viktigt med hög framledningstemp läst lite om Nibe fighter 1230 70Grader?

Vad anser ni om detta med solvärme när man håller på????

Många frågor ???

Mvh
R Larsson
« Senast ändrad: 18 juli 2005, 12:04:07 av tdiswe »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2005, 12:52:14 »
Slangtypen som används är en polyeten slang med en tryckklass på PN6.3 (borrhål) eller PN10 (ytjord). Oftast svart och märkt med PN10 (vid ytjord) och PN6.3 (vid borrhål) , vanligaste ytterdiametern är 40mm men andra diametrar finns.

Slangen finns att köpa i den vanliga bygghandeln och en del stormarknader. Dock är deras längder oftast max 100m vilket ger många skarvar. Bästa är att köpa den från en rörfirma eller från jordbruksleverantör, då kan du få längder upp till 500m (troligen längre men det blir tungt att hantera).

Slangen håller minst 30år i mark.

Att kombinera solvärme med värmepump är inte lönsamt (finns några undantag) då det är "billigare" att generera värme med VP än kombinationen VP och solpaneler. Det finns även svårigheter med styrningen i mindre system.

Att du har radiatorer och inte golvärme spelar mindre roll. Det viktigaste är att du kan hålla låg framledningstemperatur då det ger bättre verkningsgrad.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Värmepump eller åkarbrasor...
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #11 skrivet: 18 juli 2005, 12:59:54 »
Hallå där

Visst hade det varit trevligt med ett extremt lågtemperatursystem såsom golvvärme men dina radiatorer torde fungera utmärkt. Stämmer det att du klarar dig med en framledningstemperatur på 55°C vid -25° utomhustemperatur så ser det bra ut för din del.

Jag tror det blir svårt i ditt fall att motivera den högre kostnaden för en 1230 jämfört med den äldre 1215 serien. Det kommer inte att bli så värst många kWh extra du sparar. En 1230 passar bra om du behöver 65 - 70°C ut vid extremt kallt väder men det ser ju inte ut att vara fallet hos dig.

Hälsningar från Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Comfortzone CE 50
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #12 skrivet: 18 juli 2005, 23:55:54 »
Tack för all hjälp
Jo då jag tror att jag skall klara mig gott med en framledningstemp 55 grader.

Har nu ochså börjat titta mer och mer på VP ochså  är det stor skillnad på effekten av kylmedium  R407 eller R 410 A ? Såg att Viessman använder 410

Ja jisses det är en riktigt djungel men som sagt det blir en hel del pengar och man önskar ju komma i mål med så hög effektivitet som möjligt  Och igen tack för all den fina infon.

Mvh
R Larsson

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #13 skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45 »
Hej

Dina 21-23000kWh är det inkl hushållsel.(troligen med den bostads ytan) I så fall drar vi av ca 6000kWh.
Det blir då kvar 15-17000kWh i värme och VV. Med L/V VP sparar du ca 50% .
Det ger dig ca 8000kWh sedan i värme+VV. Lägg sen till din HH är vi på totalförbr på ca 14000kWh.

Med mark VP kanske minskar du det ytterligare men med din förbr tror jag du kanske kommer ner till
6000kWh Värme+VV. Är det lönt att invest ca 30-40000 extra och spara 2000 till max 4000kWh.

Tänk på detta.....


Citat Marcus T Cicero

Citera
Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Om du väljer denna kan den monteras innom hus. Då kar du även möjlighet att ta inne luft och blanda med ute luften vintertid.
sen sommartid kan din cirkulerande luft genom L/V VP ge dig kallare luft på utgående luft så det ger dig kyla till bostaden sommartid.

Detta är endast egna teorier men du lär ha möjlighet om du placerar pumpen inne. Sen bullrar det ej och stör grannar så mycket som om den står ute.
« Senast ändrad: 19 juli 2005, 13:19:44 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Så är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????
« Svar #14 skrivet: 19 juli 2005, 17:28:23 »
Hej

Dina 21-23000kWh är det inkl hushållsel.(troligen med den bostads ytan) I så fall drar vi av ca 6000kWh.
Det blir då kvar 15-17000kWh i värme och VV. Med L/V VP sparar du ca 50% .
Det ger dig ca 8000kWh sedan i värme+VV. Lägg sen till din HH är vi på totalförbr på ca 14000kWh.

Med mark VP kanske minskar du det ytterligare men med din förbr tror jag du kanske kommer ner till
6000kWh Värme+VV. Är det lönt att invest ca 30-40000 extra och spara 2000 till max 4000kWh.

Tänk på detta.....


Citat Marcus T Cicero

Citera
Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Om du väljer denna kan den monteras innom hus. Då kar du även möjlighet att ta inne luft och blanda med ute luften vintertid.
sen sommartid kan din cirkulerande luft genom L/V VP ge dig kallare luft på utgående luft så det ger dig kyla till bostaden sommartid.

Detta är endast egna teorier men du lär ha möjlighet om du placerar pumpen inne. Sen bullrar det ej och stör grannar så mycket som om den står ute.

vadå 30-40 000:- dyrare, det lär väll vara sama pris för en luft/vatten + elpanna som det är för ytjordvärme, eller är jag fel ute?

nån som vet hur bra verkningsgrad man kan vå på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den endast går på dyr el !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal