Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: SRK20ZJX-SA  (läst 6184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 489
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SRK20ZJX-SA
« skrivet: 22 september 2010, 21:51:36 »
Någon som har erfarenhet eller åsikter om SRK20 ZJX-SA. Varför skall alla Luft/luftpumpar ha så j-a krångliga beteckningar? Det är ju en djungel.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8686
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #1 skrivet: 23 september 2010, 01:01:09 »
Hej Peade!  Nej någon egen erfarenhet av dem har jag inte, men det är väl de här pumparna: http://www.nettovarmepumpar.com/shop/?cat_id=140&head_id=22
Här finns lite att läsa om de olika modellbeteckningarna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35430.msg329334#msg329334  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8700 kwh.

Utloggad bbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 23:36:47 »
Jag har en SRK20 sedan 2år tillbaka. Mycket nöjd, har fungerat felfritt. Mycket tyst fläkt i innerdelen. Lägsta börtemp är 18 grader och temperaturen blir då 20 grader i större delen av huset som är ganska litet, c:a 45 kvm. Det finns ett ekonomiläge som sänker med 1,5 grader ungefär, om det har någon annan funktion vet jag inte. Kort sagt jag kan rekommendera denna pump. Jag har för övrigt inte den vinterutrustade versionen utan har monterat dit en 75W värmekabel själv, inga problem med nedisning, bor i U-sala.
När utetempen gick ner till -24 i vintras gav den inte så mycket värme men den stannade heller inte helt utan kämpade på.

/Rackarberg



Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2010, 03:36:24 »


Har hittat en värme kabel... 40W 2.5m. med termostat i änden... med stick kontakt :), 4metern hade 65W... lite lång dock... ::)

Så nu skall min blivande SRK35ZJX-S "Norden" anpassas  ;D

Hm... skall man nu bara ha den i botten på pumpen... eller skall den lindas lite runt kompressorn också?

Har läst att MHI's Europa modeller har ganska bra isolering utan "anpassning" någon som kan bekräfta?

Ändan tänkte jag skulle hänga fritt ur ett av dränerings hållen... blir mest rättvisande temp där.

På vid +3 Av vid +5

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #4 skrivet: 16 november 2010, 22:16:43 »


Hm, nu har jag i grunden ingen erfarenhet med L/L...

Undrar lite ( kanske samma på andra märke också )

Hm... sätter tempen på säg... 21C , det blåser varmt och bra... ca > 40C i utblås luften... ( normalt? )

Flapparna satta ner.... när tempen nås och pumpen "stannar" fortsätter fläkten på inne delen att gå och flapparna
ställs rätt ut i.e mot taket.... luften som kommer ut känns sval ...
Förstår att den elförbrukningen blir då endast för inne fläktmotorn...

Vid värme märkte jag också att ibland blåser inte inne delen den "mycket" varma luften >40C....
utan blåser varmt men med lägre temp.
Blås intensiteten varjerar också.... även på låg, mellan eller hög.... beroende på inne temp... men så skall det visst vara...

Pumpen har naturligtvis en inne temp sensor men också en ute temp sensor...
Anpassas utblås tempen då den önskade temp är nästan nådd?
Är inne delens utblås temp på ngt sätt väder beroende i likhet med Luft /vatten ( om optionen väljs )


Enlight me  :) ;)

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #5 skrivet: 16 november 2010, 23:35:53 »
Hej Robert..!

Det är lite olika fenomen som spelar in här...

Utblås-tempen beror på kombinationen av fläkthastigheten och avgiven värme-effekt. Om huset tex. behöver 3 kW värme för att hålla önskad temperatur, kommer pumpen att ge just 3 kW, men utblås-tempen blir lägre om fläkt-hastigheten är högre. Det är naturlagarna som styr...

Men pumpen styr tyvärr ibland fläkt-hastigheten själv - även när du ställer den "manuellt". Det inträffar när det är lite varmare ute, och pumpens inverter har reglerat ner avgiven effekt så mycket som systemet tillåter. Jag gissar att den drar ca 300 W el som minst. Om det trots min-effekt, ändå blir varmare i huset än inställd temperatur, blir pumpen "desperat". Den vill undvika att stoppa kompressorn i onödan, så den försöker med att sänka farten på inne-fläkten i stället. Det ger lite sämre värmeutbyte (sämre COP) eftersom temperaturen i värmeväxlaren (och utblås-luften) ökar, och därmed kan den gå en stund till utan att stoppa. Dessutom brukar den då även låta inne-tempen stiga minst en grad först. Som sista utväg börjar den gå i on/off för att hålla nere temperaturen.

Svar på dina undringar..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #6 skrivet: 17 november 2010, 21:53:21 »
Hej Robert..!

Det är lite olika fenomen som spelar in här...

Utblås-tempen beror på kombinationen av fläkthastigheten och avgiven värme-effekt. Om huset tex. behöver 3 kW värme för att hålla önskad temperatur, kommer pumpen att ge just 3 kW, men utblås-tempen blir lägre om fläkt-hastigheten är högre. Det är naturlagarna som styr...

Men pumpen styr tyvärr ibland fläkt-hastigheten själv - även när du ställer den "manuellt". Det inträffar när det är lite varmare ute, och pumpens inverter har reglerat ner avgiven effekt så mycket som systemet tillåter. Jag gissar att den drar ca 300 W el som minst. Om det trots min-effekt, ändå blir varmare i huset än inställd temperatur, blir pumpen "desperat". Den vill undvika att stoppa kompressorn i onödan, så den försöker med att sänka farten på inne-fläkten i stället. Det ger lite sämre värmeutbyte (sämre COP) eftersom temperaturen i värmeväxlaren (och utblås-luften) ökar, och därmed kan den gå en stund till utan att stoppa. Dessutom brukar den då även låta inne-tempen stiga minst en grad först. Som sista utväg börjar den gå i on/off för att hålla nere temperaturen.

Svar på dina undringar..?

En del ja....  :) Tack.

Trodde dock att inne delen skulle stoppa helt då önskad temp nåddes.... men här fortsätter fläkten att blåsa fast
sval luft ( känns det som, men antar att den bara cirkulerar befintlig luft ).

Kollade en sak idag.... hade 22C på övervåningen.... satte pumpen på kylning och begärde 25C....
det blåste kallt... Sc:,h

Skall temp inställningen på fjärrkontrollen ses mer som en skala än verklig begärd temp i rummet? En kombination av ngt slag?

Det blir kanske lite konstigt i vårt fall... och möjligens kommer vår Mitsubishi att alltid gå i dellast då vi också använder vår luft vatten för att hålla värmen... och min bättre hälft önskar 23C ::) :)

Men kan bli bra tillskott när det blir kallt och vår Altherma sänker avgivna effekten från 14kW till 11kW.
Per idag känner vi inte till husets värme behov.... flyttade in i Maj ;)
Köpte värme pumparna lite i blindo.... ::)

mvh

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #7 skrivet: 18 november 2010, 00:10:17 »
Det här är kanske redan självklart, men jag har lite sårt att bedöma vad du menar...

Principen med en inverter-pump som denna, är att den idealt aldrig stannar helt. Den ska anpassa värme-effekten efter behovet för stunden, genom att justera varvtalet på kompressorn. Som jag skrev i förra posten, finns dock en undre effekt-gräns, som inte kan underskridas. Då stannar pumpen helt. Dvs ute-delen. Inne-delens fläkt snurrar på mycket låg fart, för att den ska få en vettig mätning av rums-luftens temp.

Det är lite svårt att bedöma om det är vad du menar med att "blåsa"...
Jag är dessutom inte helt säker på hur din pump beter sej, för jag har föregående modell. Men jag gissar att dom gör lika i det här fallet.

Mär du testade kyl-drift och det "blåste kallt"... Hur kallt? Bara draget gör att det "känns" kallt. Eller var det riktigt kallt? typ 10-gradig luft? Du skrev att det var 22°C på över-våningen... sitter pumpen på övervåningen?

Några graders diff mellan temp-inställningen och "vad det blir" får man räkna med. Kanske 2-3°C, men inte mer, om du inte mäter långt från pumpen. Kanske att det låg på gränsen vid ditt kyl-test?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
SV: SRK20ZJX-SA
« Svar #8 skrivet: 18 november 2010, 00:31:12 »


Japp luft / luft sitter på övervåningen... där sovrummen finns... ( tänkte även på kyla sommartid )
OK, nu vet jag varför fläkten snurrar då pumpen inte går ;)

På dagen stannar vår Daikin luft/vatten då temperaturen på nedere våningen nås...
Allt sker på nedre våningen och det är varmt.... övervåningen hade då tendens att "kylas av" lite....
Mitsubishin sköter den biten nu :) Gött när man har små barn i huset...

Minsta Effekt förbruk på MHI'n är väll 230W, Daikin Altherma som är på max ut 14kW har jag lyckats att komma ner till 1.4kW
Den skall visst också gå optimalt med lägsta ut temp och vara strax under gränsen för begärd temp.
Så är det på natten, sedan så stannar den efter VV uppvärmningen på morgonen då den inte återgår till uppvärmning om temp inne
är >22.5 ºC , På dagen har den körts sporadiskt....


När jag körde kyla... blåste det kallt... inte iskallt men kallt... mätte dock aldrig utblås luften....

Det kan också vara så att tempen vid pumpens temp sensor var >22C.... Sc:,h

För övrigt så blir det säkert längre driftstider när det blir kallare.... så långt ligger temperaturerna i November >0 ºC Thumbsup
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal