Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Heavy duty?  (läst 6110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ftx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Heavy duty?
« skrivet: 13 september 2010, 20:49:49 »
Ska finnas en luft luft som heter Mitsubishi heavy duty men har inte hittat den någonstans på nätet, får ingen träff. Någon som känner till den? Är det något att ha? Tacksam för snabba svar!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Heavy duty?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2010, 21:00:43 »
Hej Ftx och välkommen till forumet! Thumbsup  Njae heavy duty-pumpar finns nog inte mig veterligt ivf, men däremot sÃ¥ finns det Mitsubishi Heavy-pumpar! :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ftx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Heavy duty?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2010, 19:26:41 »
Hej Ftx och välkommen till forumet! Thumbsup  Njae heavy duty-pumpar finns nog inte mig veterligt ivf, men däremot sÃ¥ finns det Mitsubishi Heavy-pumpar! :)

Mvh Raffen.
Tack för svaret

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Heavy duty?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2010, 19:45:04 »
"Heavy Duty" brukar användas som slanguttryck för Mitsubsihi Heavys maskiner av en del kylmontörer/försäljare så det är formodligen därifrån du har hört det .

Är ganska säker pÃ¥ som Raffen säger att det inte finns nÃ¥gon modell som heter sÃ¥ ocksÃ¥ men det lär man snart fÃ¥ svar pÃ¥ här om man hade fel  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ftx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Heavy duty?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2010, 19:47:37 »
"Heavy Duty" brukar användas som slanguttryck för Mitsubsihi Heavys maskiner av en del kylmontörer/försäljare så det är formodligen därifrån du har hört det .

Är ganska säker pÃ¥ som Raffen säger att det inte finns nÃ¥gon modell som heter sÃ¥ ocksÃ¥ men det lär man snart fÃ¥ svar pÃ¥ här om man hade fel  :)
Tack, vilket vänligt forum :)

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Heavy duty?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2010, 22:46:17 »
"Heavy Duty" brukar användas som slanguttryck för Mitsubsihi Heavys maskiner av en del kylmontörer/försäljare så det är formodligen därifrån du har hört det .

Är ganska säker pÃ¥ som Raffen säger att det inte finns nÃ¥gon modell som heter sÃ¥ ocksÃ¥ men det lär man snart fÃ¥ svar pÃ¥ här om man hade fel  :)

Hei, TS Comfort Thumbsup

Ser at du sluttet for ca 2 år siden? med MHI-maskiner. Hvorfor? Mye fel på dem? Og i så tilfelle hva slags type fel oppsto?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har service på en del MHI-maskiner, type Luft/Luft. Føler at det tar laaang tid å få tak i deler og komponenter på disse maskiner...
Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Heavy duty?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2010, 23:40:57 »
Tjena Pumpmontören  :)

Jag hade en hel del problem med kretskort samt maskiner som frös ihop på den tiden.
Det tog för lång tid att få reservdelar av leverantören jag hade av dessa MHI så jag tog bort dom från sortimentet då varken jag eller kunderna uppskattar långa väntetider på reservdelar.

Har dock ingen koll på hur dagens MHI modeller beter sig.
Dom är relativt dyra i inköp i dagsläget till vilken effekt man får ut av maskinen.
Har kontakt med folk hos en stor levernatör här i Sverige så det är inte omöjligt att man tar upp dom i sortimentet igen.

Jag hade mÃ¥nga fler märken förut i sortimentet men det stora problemet med mycket olika märken och modeller blir att hÃ¥lla bra support,  det blir omöjligt att hÃ¥lla koll pÃ¥ dom olika egenskaperna som finns hos dom mÃ¥nga modellerna och dessutom kunna ge ett snabbt besked om vad som kan vara fel pÃ¥ en specifik modell när kunden beskriver ett problem.

Jag tappar i sålda maskiner per år att inte ha så stort sortiment men känner ändå att det är rätt att koncentrera sig på vissa märken och modeller som
man kan hålla koll på istället och där jag vet att jag får bra support av leverantören.

HÃ¥ller kanske pÃ¥ att bli gammal och därför inte orkar med fler märken och modeller  ::)

mvh
Thomas
TS Comfort AB
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Heavy duty?
« Svar #7 skrivet: 15 september 2010, 13:18:38 »
TS-comfort: Takk for godt og fyldig svar Thumbsup
Har forstått det slik at MHI har tatt grep om sine nordiske modeller. Bedre avfrosting og varmestav i bunnpanne med styring av kretskort, slik som ME-modellene har Thumbsup

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad ftx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Heavy duty?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2010, 16:11:58 »
Är Mitsubishi Heavy maskinerna något att ha?

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Heavy duty?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2010, 16:20:18 »
Är Mitsubishi Heavy maskinerna något att ha?

Skulle nog ge dig råd att satsa på Electric modellen istället.
Ex FD25VABH/Q-Heat 630.

En bra pump som fått mkt beröm här på forumet och även i energimyndighetens tester.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Heavy duty?
« Svar #10 skrivet: 15 september 2010, 16:41:01 »
Är Mitsubishi Heavy maskinerna något att ha?

Skulle nog ge dig råd att satsa på Electric modellen istället.
Ex FD25VABH/Q-Heat 630.

En bra pump som fått mkt beröm här på forumet och även i energimyndighetens tester.

Mitsubishi Electric Kirigamine er best når det kommer til avgitt varmeeffekt ved streng kulde. Jeg ville valgt ME istedet for MHI der jeg bor. Men når det er sagt så vet jeg jo ikke hvor gode MHI har blitt... Kanskje noen andre har erfaringer?

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!